عصر بازار

وزیر امور خارجه:

زنجیرهای نظام بانکی باز شد

عصر اعتبار- وزیر امور خارجه با بیان اینکه زنجیرهایی که به دلیل تحریم‌های هسته‌ای بر دست و پای سیستم بانکی بسته بود باز شده‌اند، گفت: در حوزه عملیاتی به شرایط قبل تحریم نزدیک شده‌ایم.

زنجیرهای نظام بانکی باز شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، محمدجواد ظریف صبح امروز (شنبه) و در چهارمین همایش تجاری و بانکی ایران - اروپا که در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما در حال برگزاری است، با بیان این مطلب افزود: در ماه های پایانی دولت تدبیر و امید و در حالی که قریب به یک سال و 4 ماه از اجرایی شدن برجام می گذرد زمان مناسبی است تا به گشایش های اقتصادی ناشی از برجام و ظرفیت های مغفول آن با عنایت بیشتری پرداخته شود.

    وی با بیان اینکه بازار های مالی ایران شامل بازار پول، سرمایه و بیمه به عنوان یکی از زیرساخت های رشد اقتصادی کشور در طول بحران هسته ای هدف اصلی تحریم های ظالمانه بود، تصریح کرد: از آنجا که اقتصاد ایران یک اقتصاد بانک محور است طراحان تحریم برنامه ویژه ای را برای قفل کردن این بخش طراحی کرده بودند.

    وزیر امور خارجه ادامه داد: طراحان تحریم به خوبی واقف بودند تا با محدود کردن بانک ها 2 آسیب جدی به اقتصاد ایران وارد می کنند؛ اول اختلال در تجارت بین المللی کشور و دوم قطع دسترسی به منابع مالی کوتاه مدت و بلندمدت که متاسفانه در هر دو زمینه توفیقاتی داشتند.

    رئیس دستگاه دیپلماسی نتیجه آسیب های تحریمی وارد شده به اقتصاد ایران را تعطیل شدن تمامی فاینانس ها و پرداخت کمک های بلاعوض و توسعه ای نهادهای بین المللی و همچنین رشد بی سابقه فساد، رانت های ناشی از عدم شفافیت و منجمد شدن منابع ارزی کشور دانست.

    ظریف تصریح کرد: آسیب های تحریم باعث برهم خوردن تعادل در بازارهای داخلی و نوسانات نرخ ارز و تورم چند 10 درصدی شد.

    وی با بیان اینکه با کمال تاسف مدیریت وقت کشور در دوره تحریم ها با اتخاذ روش های خاص خود عملا باعث تشدید تبعات تحریم ها شد، گفت: ذخایر ارزی کشور در حالی که مورد تعرض گسترده ظالمانه تحریم کنندگان قرار داشت متاسفانه از دست درازی سودجویان و منفعت طلبان در امان نبود.

    وزیر امور خارجه برای نمونه به یک مورد خاص در این زمینه اشاره کرد و افزود: براساس اعلام منابع بانکی در یک مورد 35 میلیارد دلار از منابع ارزی این کشور و مردم، در یک فرایند خاص سر از جاهایی در آورد که بخشی از آن در پرونده فساد بیان شد؛ نمونه دیگر آن مصادره حدود 2 میلیارد دلار و ضبط 1.5 میلیارد دلار دیگر از منابع بانک مرکزی توسط آمریکا بود که یک رایزنی بین المللی است.

    ظریف تاکید کرد: شاید اگر مدیران وقت کشور مفهوم کاغذ پاره را بهتر درک می کردند و به موقع و با درایت رفتار می کردند هرگز حدود 3.5 میلیارد دلار از منابع بانک مرکزی در دسترس آمریکا قرار نمی گرفت؛ امیدوارم بانک مرکزی در موقع مناسب جزییات این موضوع را در اختیار مردم قرار دهد.

    رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه کلیدی ترین تحریم های اعمال شده علیه ایران، بانک ها و سیستم مالی کشور را هدف گرفته بود، افزود: به طور کلی بحث های مالی و بانکی بخش مهمی از مذاکرات هسته ای را تشکیل داد و خوشحالیم که با الطاف خداوند و در سایه رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و مدیریت شجاعانه ریاست جمهوری مذاکرات سخت و پیچیده هسته ای منتج به رفع موانع قانونی هسته ای از پیش پای سیستم مالی و پولی کشور شد.

    ظریف ادامه داد: اگرچه به دلایل غیربرجامی و بد عهدی های ایالات متحده هنوز با عادی شدن روابط بانکی فاصله داریم هرچند امیدوار هستیم شرکای اروپایی ایران با توجه به منافع راهبردی و بلندمدت خود از این بدعهدی های آمریکا عبور کنند.

    وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: در حال حاضر بانک های ایران تا حد زیادی از بعد قانونی به شرایط قبل از تحریم بازگشته اند و در حوزه عملیاتی هم به شرایط قبل از تحریم نزدیک شده ایم.

    وی با بیان اینکه بسیاری از زنجیرهایی که در دوره تحریم بر دست و پای بانک ها بسته شده بود، باز شده اند، افزود: تنها کمتر از 100 روز از شروع به کار دولت و با توافق موقت ژنو ماهیانه 700 میلیون دلار از منابع مالی این کشور که متاسفانه در دوره گذشته اجازه داده شده بود مورد مصادره و توقف معامله قرار گیرد و این منابع به شدت در آن زمان مورد نیاز حیاتی کشور بود، آزاد شد و در اختیار کشور قرار گرفت و پس از نهایی شدن برجام نیز ده ها میلیارد دلار پول های مسدود شده کشور آزاد شد.

    ظریف افزود: از همه مهمتر این است که امروز با بازگشت انضباط و شفافیت به سیستم مالی و پولی کشور می توان امید داشت که سیستم بانکی کشورمان نقش کلیدی در اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال پیدا کند.
    وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد: لازم است به یک نکته اشاره کنم و آن این است که آمریکا در سالهای اخیر جریمه های سنگینی را به بانک های بزرگ بین المللی تحمیل کرده است و بخش بزرگی از این جریمه ها به دلیل همکاری بانک ها به کشورهایی همچون ایران بوده است.
    وی عنوان کرد: متاسفانه این اقدامات به ویژه صحبت های دولت جدید آمریکا فضای بین المللی بانکداری را بسیار غبارآلود و نسبت به تعامل مجدد بانک های بین المللی با ایران حساس و محتاط کرده است، گرچه این موضوع را ما در جلسات و مکاتبات و اسناد مختلف بارها به عنوان بد عهدی مطرح کرده ایم اما اعتقاد داریم که شرکای تجاری، بانکی و پولی ایران به این واقعیت باید توجه کنند که ایران امن ترین و مطمئن ترین و شفاف ترین کشور در منطقه برای همکاری اقتصادی است.
    ظریف گفت: ایران برای امنیت، ثبات و پیشرفت اقتصادی، علمی و فناوری به مردم خود متکی است و با وجود همه فشارها، جنگ ها و تحمیل ها، امنیت، ثبات و پیشرفت و آرامش ایران تضمین شده است. این بهترین سرمایه برای ایران و شرکای آن است که در ایران حضور یابند و تعامل داشته باشند.

    این عضو کابینه دولت یازدهم تصریح کرد: روابط ریشه دار اقتصادی میان ایران و اروپا از قدمت و استحکام برخوردار است و باید مراودات بین المللی به حالت عادی بازگردد. این روابط گستره وسیعی از بخش های مختلف از نفت و گاز و غیره را شامل می شود و لازمه آن برقراری روابط کارگزاری بانک ها است.
    وی گفت: دور بودن روابط به دلیل تحریم های ناعادلانه بود که باعث جاماندگی بانکهای ایرانی از استانداردهای روز بین المللی به ویژه در بخش شفافیت شده و امید است که زمینه های همکاری به افزایش این شفافیت کمک نماید.
    ظریف تصریح کرد: تمامی نمایندگی های سیاسی ایران در خارج کشور و کلیه دیپلمات های ایران در مرکز و غیره در کنار ماموریت های سنتی خود موظفند تسهیل روابط اقتصادی را در اولویت قرار دهند.
    وی گفت: برای تسهیل و کمک به ورود علم و فناوری و سرمایه خارجی و گردشگری کشور، کمک به افزایش صدور کالاهای غیر نفتی و خدمات فنی و مهندسی و غیره برای دستگاه دیپلماسی کشور اولویت است و از هیچ تلاشی برای مساعدت به بخش خصوصی و دولتی و شرکای ایران دریغ نخواهیم کرد.
    ظریف در پایان بیان کرد: برنامه وزارت امور خارجه در حوزه اقتصادی بهره گیری از برجام برای تقویت اقتصاد با نگاه اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال است و با نگاه وظیفه محوری در جهت تحقق برنامه ها و دستورات اقدام می کند و ایجاد فرصت های شغلی بیشتر برای جوانان به کار گرفته شده است و خود را مسئول می داند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو