عصر بازار

افزایش همکاری ایران و آلمان با ارتباط بانک های مرکزی دو کشور

عصر اعتبار- رئیس مرکز همکاری های فنی بانک مرکزی آلمان گفت: باید با پل زدن میان دو بانک مرکزی ایران و آلمان، زمینه همکاری ها افزایش یابد و بستری برای اجرای استانداردهای بین المللی در ایران ایجاد شود.

افزایش همکاری ایران و آلمان با ارتباط بانک های مرکزی دو کشور
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، مارتین دینکل برگ بعدازظهر امروز در پنل تخصصی نظارت بانکی و قانونگذاری - استانداردهای بین المللی؛ بال 2 و 3 در چهارمین همایش تجاری و بانکی ایران - اروپا گفت: شرایط فعلی سیستم بانکی، نتیجه تلاش های با ثبات بانک مرکزی و نهادهای نظارتی است و نیازمند سیستم نظارتی بسیار قوی تر از اکنون است.

    رئیس مرکز همکاری های فنی بانک مرکزی آلمان ادامه داد: پس از بحث های طولانی با بانک مرکزی ایران و دویچه بانک، یک یادداشت همکاری برای نظام بانکداری ایران امضا شد. طی ماه های گذشته رفت و آمدهایی میان بانک مرکزی ایران و دویچه بانک انجام شد و کلیه نیازهای ایران طی نامه ای مطرح شد.

    دینکل برگ در ادامه توضیح داد: برهمین اساس بروشوری تهیه و فهرست بلندی از مسائل و درخواست های ایران تدوین شد و خوشبختانه همکاران ایرانی ما از این تبادل نظر استقبال خوبی کردند.

    رئیس مرکز همکاری های فنی بانک مرکزی آلمان با اشاره به اینکه باید با پل زدن میان دو بانک مرکزی، زمینه همکاری ها افزایش یابد و بستری برای اجرای استانداردهای بین المللی در ایران باشد، ادامه داد: همه بانک های مرکزی در دنیا، یک خانواده هستند اما این دلیلی بر تصمیم گیری محدود و بسته این بانک ها در دنیا نیست.

    اسد جفری رئیس بخش خاورمیانه شرکت مشاور مالی دی لویت نیز با اشاره به ظرفیت های ایران گفت: 10 درصد از ذخایر نفت دنیا و 80 درصد ذخایر گاز آن متعلق به ایران است؛ از اینرو ایران کشوری غنی از منابع انرژی است.

    وی با بیان اینکه ایران جمعیت زیادی دارد، افزود: استفاده از نیروی انسانی باسواد و پتانسیل های موجود می تواند بسیاری از توانمندی ها را در کشور به نفع اقتصاد تمام کند. ایران کشوری غنی از انرژی است؛ اما بیشتر درآمدهای خود را از خدمات تامین می کند که این نشان از اقتصادی کاملا متنوع دارد.

    رئیس بخش خاورمیانه شرکت مشاور مالی دی لویت با انتقاد از بالا بودن سطح بیکاری در ایران گفت: هر چند در سالهای گذشته فرصت های جدید ایجاد شده و سطح زندگی ارتقا یافنه است اما هنوز شاخص بیکاری بالا است.

    وی با بیان اینکه ایران رشد اقتصادی 7 درصد را تجربه کرده است، تصریح کرد: با توجه به این میزان رشد هنوز جا برای بهبود وجود دارد.

    جفری با بیان اینکه در بخش خصوصی اشتغال بیشتری صورت می گیرد، عنوان کرد: با توجه به ظرفیت محدود بخش دولتی باید بخش خصوصی را فعال کنیم.

    رئیس بخش خاورمیانه شرکت مشاور مالی دی لویت با اشاره به نرخ بالای تورم در ایران گفت: در حال حاضر طی 3 یا 4 سال گذشته تورم به 9 درصد تقلیل یافته و دولت خیلی سخت کار می کند تا این میزان تورم را پایدار نگه دارد.

    وی با اشاره به بدهی های معوق برخی شرکت ها به شبکه بانکی افزود: در حال حاضر رکود ایران باعث شده شرکت ها نتوانند بدهی های خود را بدهند که این مشکلات عدیده ای را ایجاد کرده است.

    جفری با تاکید بر اینکه باید فشار روی بانکها کاهش یابد، اظهارداشت: در حال حاضر چرخه باطلی وجود دارد و بخش خصوصی زمان سختی را از نظر تامین مالی تجربه می کند.

    رئیس بخش خاورمیانه شرکت مشاور مالی دی لویت با بیان اینکه عدم ثبت اقتصاد خرد مشکلاتی را رقم زده است، تصریح کرد: برای حل این مسئله باید عدم کفایت سرمایه و همچنین کمبود سرمایه بانکی جبران شود.

    وی با تاکید بر اینکه ایران و نظام بانکداری آن نیازمند استقلال بیشتری از بانک مرکزی است، گفت: هیچ چیز نمی تواند مانع فعالیت بانکها شود. از اینرو بانک مرکزی نباید منتظر قانونگذاری باشد.

    جفری با بیان اینکه باید مسائل FATF هر چه سریعتر حل شود، خاطرنشان کرد: رشد اقتصادی کشور در سایه وضعیت سلامت بانکها ممکن می شود.

    رئیس بخش خاورمیانه شرکت مشاور مالی دی لویت با تاکید بر اینکه باید یکسری ممیزی های قابل اعتماد و جامع انجام شود، تصریح کرد: باید قوانین متقن در بخش بانکداری وجود داشته باشد.

    وی به بدهی های دولت به بانکها اشاره کرد و گفت: ایجاد نظام مدیریتی مستقل تر برای کاهش این بدهی ها لازم است.

    همچنین پیتر کروشل نیز در این پنل با اشاره به مشکلات بانکداری ایران گفت: برخی مشکلاتی که بر سیستم بانکی کشور وجود دارد روند توسعه روابط تجاری را مختل کرده است.

    رئیس بخش نظارت، موسسه بافین، بن با بیان اینکه نظارت بر تقنین و استانداردهای بین المللی خیلی سریع تدوین شده و تغییر می کند، افزود: هیچ کشوری نمی خواهد قوانین سفت و سخت تری ایجاد کند که مانع انجام مراودات اقتصادی باشد.

    کروشل با اشاره به گزارش نظام بانکداری ایران تصریح کرد: نظام بانکداری ایران از نظر عدم کفایت سرمایه دارای مشکلاتی است که باید حل شود؛ زیرا کل سرمایه بانکها کمتر از 5 درصد است.

    رئیس بخش نظارت، موسسه بافین، بن با بیان اینکه 35 بانک برای 80 میلیون نفر کم است، گفت: در برخی از زمینه ها باز کردن بانک در ایران خوب است؛ البته باید قوانین مشکلات حل شود.

    وی با بیان اینکه کار دولت ارائه خدمات به همه مردم است، افزود: بیشترین کارمندان در دولت کار می کنند که باید این بار سنگین از روی دوش دولت برداشته شود.

    همچنین احمد عزیزی نیز در این پنل عنوان کرد: ایران نزدیک به یک دهه تحریم هسته ای را پشت سر گذاشته و طی این مدت قوانین و استانداردهای بین المللی تغییرات چشم گیری داشته است. برهمین اساس انتظار اینکه بتوانیم به راحتی از مواهب قوانین بین المللی بهره مند شویم، سخت است.

    این صاحب نظر پولی و بانکی گفت: حال این سوال مطرح است که چگونه می توان این خلاء پیش آمده از جبران کرد؟

    عزیزی در ادامه توضیح داد: بخش عمده ای از برخی خدمات و اقدامات انجام شده توسط نهادهای دولتی، در حد قابل قبول و استانداردها انجام شده است، مثل اینکه در حال حاضر تراکنش های مالی، سالم و قانونی انجام می شود.

    به گفته وی بانک های ایرانی نباید منتظر استانداردسازی اقدامات از سوی قانونگذار باشند و باید خود به صورت داوطلبانه برای تغییر و تبیین مستقیم سیاست ها اقدام کنند.

    این صاحب نظر پولی و بانکی در ادامه توضیح داد: بانک ها باید با بخش قانونگذاری تعامل و همکاری داشته باشند و کاهش ریسک بانکداری در بانک های ایرانی در دستور کار قرار گیرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو