عصر بازار

چین، هند و روسیه؛ مثلث اقتصادی اوراسیا

عصر اعتبار- صندوق بین المللی پول اعلام کرد که تقویت روابط چین و هند به عنوان دو موتور رشد اقتصادی دنیا موجب افزایش نظم جدید جهانی می شود.

چین، هند و روسیه؛ مثلث اقتصادی اوراسیا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، تائو ژانگ معاون صندوق بین المللی پول با بیان این مطلب همچنین افزوده که روسیه این مثلث ثبات و رشد اقتصاد در منطقه اوراسیا را کامل می کند.

    کارشناسان معتقدند، حمایت گرایی تجاری و یکجانبه گرایی که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا به عنوان اصول محوری سیاست های خود برگزیده، اهمیت ویژه ای به همکاری بین هند، چین و روسیه در راستای ایجاد نظم جدید جهانی داده است.

    ژانگ در سفر اخیر خود به هند گفت: سیستم تجارت آزاد که مدت ها است در اقتصاد دنیا وجود دارد، هم اکنون به دلیل سیاست های درونگرایانه اقتصادهای بزرگ غرب، به خصوص آمریکا در خطر قرار گرفته و می تواند تأثیر منفی بر رشد اقتصادی آسیا بگذارد.

    وی ادامه داد: هند و چین در حال حاضر مسئول نصف رشد جهانی هستند؛ بنابراین همکاری اقتصادی بین آنها از اهمیت فراوانی هم برای مردمان این دو کشور و هم برای جهان برخوردار است.

    جرجی تولورای مدیر مؤسسه اقتصادی آکادمی علوم روسیه نیز در اینباره اظهارداشت: هند، چین و روسیه موجب ثبات در منطقه اوراسیا هستند و همکاری های آنها به عنوان مثلث اقتصادی منطقه، ثبات استراتژیک این ناحیه را در پی خواهد داشت.

    ژانگ تاکید کرد: صندوق بین المللی پول همواره از سیستم تجارت آزاد حمایت کرده چرا که تجارت موتور رشد اقتصاد جهان است. هدف از تجارت آزاد مطابق با قوانین منصفانه، رسیدن به منافع مشترک است. اما سیاست های درون گرایانه اقتصادهای بزرگ دنیا می تواند اثر منفی به خصوص بر آسیا بگذارد که وابستگی بسیاری به تجارت دارد. از این نظر حفظ آزادی تجارت مخصوصا برای آسیا بسیار مهم است.

    با وجود اختلافاتی که بین چین و هند وجود دارد، روابط تجاری دو کشور در سال های اخیر به سرعت افزایش یافته به طوری که از 2 میلیارد دلار در سال 2000 به 73,90 میلیارد دلار در سال 2011 رسیده؛ علاوه بر این چین بزرگترین شریک تجاری هند است و هند نیز هفتمین مقصد بزرگ صادرات چین به شمار می رود.

    همچنین اگرچه مبادلات تجاری دو کشور در سال 2017-2016 با 2,1 درصد کاهش به حدود 71 میلیارد دلار رسیده، اما شرکت های چینی نقش چشمگیری در بخش های مختلف هند از جمله الکترونیک و کالاهای مصرفی دارند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو