عصر بازار

مطالبات غیرجاری در شبکه بانکی کاهش یافت

عصر اعتبار- مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران در چهارمین همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا از سیرکاهشی مطالبات غیرجاری یا معوقه در شبکه بانکی خبرداد.

مطالبات غیرجاری در شبکه بانکی کاهش یافت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل میزان، علی صالح ابادی گفت: بالا بودن مطالبات معوق که البته روند کاهشی دارد از نقاط ضعف ماست و همچنین تامین مالی در اقتصاد ما بانک محور و ظرفیت‌های بازار سرمایه ما خالی است.

    وی افزود: ایجاد دفاتر صادراتی در کشورهای اروپایی برای رصد بازارهای اروپا، ترمیم، استحکام و توسعه روابط کارگزاری با بانک‌های اروپایی برای ارائه خدمات تامین مالی سندیکایی و ضمانت نامه مشترک برنامه ریزی به منظور تطبیق با استانداردهای بین المللی، جذب سرمایه‌های خارجی برای تامین مالی پروژه‌ها و بیمه موسسات اعتبار صادراتی برای بازپرداخت‌ها مجموعه پیشنهادهایی است که امیدواریم بتوان با همکاری طرف اروپایی در خصوص آن به نتیجه برسیم.

    مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران در میزگرد بررسی وضعیت صنعت بانکداری در حال حاضر؛ به شرح شرایط صنعت بانکداری در ایران پرداخت و گفت: صنعت بانکداری ایران با قدمتی 92 ساله 14. 5 درصد بازار سرمایه را از آن خود کرده است. تعداد شعب برون مرزی بانکهای تجاری ایرانی 51 شعبه است و سهم از ارزش کلی دارایی بانکهای اسلامی دنیا 40 درصد و سهمشان از تامین مالی بخش واقعی اقتصاد 79 درصد است.

    صالح آبادی در ادامه گفت: بانک‌های ایرانی به لحاظ ضریب نفوذ بین بانکهای منطقه مقام دوم را داراست. کل دارایی بانکهای ایرانی 500 میلیارد دلار است و بزرگترین بانک به لحاظ سرمایه بانک ملت با 51. 1 میلیارد دلار و بزرگترین بانک به لحاظ اندازه بانک ملی با 3230 شعبه و 45 هزار نفر نیروی انسانی است و چهار بانک جذب کننده نیمی از کل سپرده ها، صادرات، ملی، ملت و تجارت هستند.

    وی افزود: در مجموع سی بانک در کشور فعال هستند که بیست بانک خصوصی، سه بانک تجاری با مالکیت دولتی، پنج موسسه مالی اعتباری، دو بانک قرض الحسنه و پنج بانک دولتی تخصصی می‌شوند.

    مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران در ادامه به مقایسه نرخ سپرده‌ها و نرخ تورم پرداخت و گفت: با تک رقمی شدن نرخ تورم و رسیدن آن به زیر ده درصد نرخ سپرده‌های یکساله در بانک‌ها به 15 درصد رسید که نشانه مثبت بودن بازده واقعی برای کسانی است که در بانک‌ها سپرده گذاری می‌کنند. حجم کل سپرده‌های شبکه بانکی 202 میلیارد دلار سپرده مدت دار و 26 میلیارد دلار سپرده دیداری است. نسبت وام به سپرده‌ها نزدیک به 90 درصد است که نشان می‌دهد شبکه بانکی در کمک به بخش واقعی اقتصاد نقش مهمی ایفا می‌کند و در منطقه هم رتبه دوم را بعد از قطر به خود اختصاص داده است.

    صالح آبادی خاطر نشان کرد: از نظر مطالبات غیر جاری در شبکه بانکی از سال 2009 و 2010 سیر کاهشی را شاهد بوده ایم و این روند کاهشی ادامه دارد اتفاق خوبی است که در شبکه بانکی در جریان است.

    وی گفت: بعد از برجام اتفاقهای مهمی در سیستم بانکی افتاده از جمله اینکه بانک مرکزی بانک‌ها را ملزم کرده که صورتهای مالی خود را بر اساس IFRS تعیین کنند و از سال گذشته بانک‌ها به این سمت حرکت می‌کنند. همچنین امروز سامانه‌های مبارزه با پولشویی مثل CTR و سایر سامانه‌های مربوطه در سیستم بانکی پیاده سازی شده و الزام وجود واحد مستقل مدیریت ریسک و کانفلاینس در شبکه بانکی حس می‌شود و خوشبختانه بانکهای ما به سرعت در حال تطبیق خود با مقررات بین المللی در این زمینه هستند.

    مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران اعلام کرد: پروژه‌های متعدد اعتبار سنجی مشتریان حقیقی مبتنی بر توصیه‌های کمیته بال در جهت مدیریت ریسک اعتباری و اجرای پروژه مدیریت دارایی و بدهی منطبق با کمیته بال در شبکه بانکی کشور در جریان است.

    صالح آبادی اذعان داشت: در پساتحریم بانکهای ما ارتباط کارگزاری با بانکهای مختلف برقرار کردند. برخی از بانک‌ها تلاش کردند شعبی در خارج از کشور داشته باشند و همکاری‌ها و یادداشت تفاهم هایی با موسسات مالی خارجی صورت گرفت که قابل توجه هستند.

    به گفته وی حجم مبادلات تجاری ایران با اروپا مثبت است و به سمت بهتر شدن هم پیش می‌رود. رابطه تجاری بین ایران و اروپا همواره بالا بوده و در سالهای اخیر تحریم‌ها روند آن را کاهش دارد و در حال حاضر روند رو به جلویی را طی می‌کند و طبعا پیش نیاز توسعه روابط تجاری، گسترش روابط بانکی با اروپاست.

    مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران در ادامه به نقاط قوت روابط تجاری با اروپا اشاره کرد و گفت: فرصت‌های سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز و زیر ساخت برای شرکت‌های اروپایی در ایران فراهم است. ایران کشوری با ثبات و قدرتمند در منطقه و گزینه مناسبی برای توسعه همکاری با کشورهای اروپایی است و دارای سابقه مثبت در روابط تجاری است و همواره ایران قبل از تحریم جزو شرکای اصلی ایران بوده است.

    صالح آبادی سفر هیات‌های تجاری به ایران و امضای موافقت نامه‌های همکاری را بیانگر وجود پتانسیل بالای توسعه روابط تجاری دانست و گفت: امکان به کار اندازی ظرفیت‌های اقتصادی بلااستفاده ایران با توسعه روابط تجاری فراهم می‌شود.

    وی گفت: در حوزه نقل و انتقال ارز و صدور ضمانت نامه‌های ارزی انتظار داریم روابط کارگزاری که برقرار شده به بانکهای بزرگ هم سرایت کند تا سرعت فعالیت‌ها به حد مطلوب برگردد. از طرفی عدم تطابق مقررات بانکداری با استاندارد‌های جهانی منجر به بروز مشکلاتی در این زمینه شده که البته اقدامات خوبی برای رفع این مشکلات در سیستم بانکی شروع شده است.

    مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران در ادامه به عدم رعایت و استقرار استانداردهای لازم برای کالای صادراتی مورد نیاز اروپا اشاره کرد و گفت که لازم است در این زمینه قدم هایی برداشته شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی