عصر بازار

مدیر گروه بانکداری اسلامی:

برای ارتباط بانک‌ها با دنیا نیازمند رعایت مقررات مبارزه با پول‌شویی و تامین مالی تروریسم هستیم

عصر اعتبار- مدیر گروه بانکداری اسلامی با بیان اینکه تجدید ساختار دارایی‌ها بدون کمک و برنامه دولت امکان پذیر نیست، گفت : البته سهامداران و مدیران بانک‌ها نیز در به وجود آمدن این وضعیت سهم بسیار بالایی دارند.

برای ارتباط بانک‌ها با دنیا نیازمند رعایت مقررات مبارزه با پول‌شویی و تامین مالی تروریسم هستیم
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، کامران‌ ندری در خصوص این که آیا می‌توان استاندارد مالی  IFRS  را به صورت کامل در بانکها اجرا کرد؟ و  قطع بودن ارتباط بانک‌های ایران با بانک‌های کشورهای اروپایی چه میزان به عدم رعایت استانداردهای IFRS مربوط است؟ ، اظهار داشت: بانک مرکزی با ابلاغ بخشنامه جدید صورت‌های مالی خود به بانک‌ها اعلام کرد که در این بخش‌نامه استانداردهای IFRS رعایت شده است اما مسئله بانک‌ها برای تعامل با بانکهای خارجی تنها منحصر به این موضوع نمی‌شود.

    وی افزود: موضوع دیگری که برای ارتباطات بین المللی مطرح است موضوع FATF (رعایت مقررات مبارزه با پولشویی و  تامین مالی تروریسم) است که حتی اگر موضوع صورت‌های مالی نیز شفاف شود دغدغه‌های FATF همچنان وجود دارد.

    مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی با بیان اینکه مبارزه با تامین مالی‌ تروریسم و پولشویی مسئله بسیار مهمی در دنیا است، ادامه داد: بانک‌هایی‌ که این موضوع را رعایت نمی‌کنند بانک‌های پر ریسک محسوب می‌شوند و به طور ناخواسته درگیر موضوع تروریسم و مسائل پولشویی می‌شوند. شفاف‌سازی صورت‌های مالی تنها یک قدم رو به جلو است.

    ندری تاکید کرد: وضعیت کنونی سخت است و به این آسانی حل نخواهد شد و این اتفاق برای بانک‌ها امروز و دیروز به وجود نیامده که با سرعت هم حل شود.

    بانک‌ها نیازمند تجدید ساختار اساسی در دارایی های خود هستند

    ندری خاطر نشان کرد: بانک‌ها نیازمند تجدید ساختار اساسی در دارایی های خود هستند و این موضوع کار ساده‌ای نیست و وضعیت بانک‌ها با یکدیگر نیز متفاوت است و باید مورد به مورد در خصوص بانک‌ها صحبت شود. در این خصوص یک نسخه کلی نمی‌توان  ارائه داد.

    وی افزود: برخی از بانک‌ها وضعیت منحصر بفردی دارند که ممکن است بانک دیگر نداشته باشد.

    مدیر گروه بانکداری اسلامی با بیان اینکه تجدید ساختار دارایی‌ها بدون کمک و برنامه دولت امکان پذیر نیست افزود: البته سهامداران و مدیران بانک‌ها نیز در به وجود آمدن این وضعیت سهم بسیار بالایی دارند.

    وی با بیان اینکه این موضوع تبعات سیاسی در پی دارد، گفت: حل کردن این مسئله به راحتی و سادگی امکان پذیر نیست و اولین قدم تکلیف کردن وضعیت سهامداری در بانکداری و خلع ید مدیرانی است که این وضعیت را بوجود آورده‌اند و هر بانکی که شروع به ارزیابی کند و داراییهای سالم تری داشته باشد زیان های بیشتری نیز در انتظارش خواهد بود.

    ندری ادامه داد:برای رفع این مشکلات باید دید مسئولین بانک مرکزی چه برنامه‌ای دارند.

    وضعیت بانک‌ها مشابه یکدیگر نیست

    وی افزود: وضعیت بانک‌ها مشابه یکدیگر نیست. تعدادی از بانکها دارایی‌هایی در صورتهای مالی خود دارند که ارزش آن به صورت حبابی بالا رفته و قابلیت نقدپذیری هم ندارند. خلاص شدن از این دارایی‌ها ساده و آسان نخواهد بود و در اقتصاد کلان نیز اثر منفی‌دارد اما در بلند مدت وضعیت تغییر خواهد کرد و با اصلاح نظام بانکی از بن بست مشکلات اقتصاد کلان خارج خواهیم شد.

    مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی تصریح کرد: این بدان معنا است که این مشکلات به سایر بخش های اقتصادی به نظام مالیاتی، بیمه و تامین مالی نیز سرایت خواهد کرد. پس مسئله بانک‌ها بسیار جدی بوده و در اولویت قرار دارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو