عصر بازار

هیات تجاری ایالت باواریا با خبرهای جدید به تهران آمد

افتتاح شعب دو بانک ایرانی در آلمان

عصر اعتبار- آلمانی‌ها به دو بانک ایرانی مجوز دادند تا برای افتتاح شعبه در این کشور اقدام کنند.

افتتاح شعب دو بانک ایرانی در آلمان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، این خبر در جریان دیدار فعالان اقتصادی ایران با هیات تجاری ایالت باواریای آلمان اعلام شد. قائم‌مقام امور بین‌الملل وزیر اقتصاد ایالت باواریا اعلام کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده اولین بانک ایرانی تابستان امسال و دومین بانک تا پایان سال‌جاری یا نهایتا اوایل سال آینده شعب خود را در شهر مونیخ افتتاح می‌کنند. کارشناسان معتقدند با توجه به نقش اقتصادی آلمان در اروپا، اجرایی شدن این تصمیم می‌تواند در تعدیل رویکرد ایران‌هراسی در بخش بانکی موثر باشد.

     

    سومین هیات تجاری باواریا با یک خبر خوب بانکی به تهران آمد. قرار است تا پایان تابستان یکی از بانک‌های ایرانی در این ایالت شعبه خود را دایر کند و بانک دیگر ایرانی نیز تا پایان امسال یا اوایل سال آینده در این‌خصوص اقدامات لازم را صورت دهد. در شهریورماه سال گذشته بود که دومین هیات تجاری از ایالت باواریای آلمان بعد از اجرای برجام به ایران سفر کرد و در جمع فعالان اقتصادی در تهران از گشایش روابط بانکی بین دو کشور خبر داده و اعلام کردند که مقدمات تاسیس سه بانک ایرانی در آلمان انجام شده است. حال با گذشت 6 ماه از اظهارات آلمانی‌ها، زمان تاسیس شعب دو بانک ایرانی اعلام شده است. سومین هیات باواریایی که روز گذشته با فعالان اقتصادی ایران دیدار داشتند، از ورود جمعی از خریداران آلمانی در قالب یک هیات دیگر نیز خبر دادند. این هیات قرار است به افزایش صادرات کالاهای ایرانی به باواریا کمک کند. آمد و رفت‌های باواریایی‌ها و تهرانی‌ها چه نتایجی را به‌دنبال داشته است؟ مقامات ایالت باواریا در این‌باره عنوان کردند که 50 پروژه همکاری را با ایرانی‌ها روی میز دارند که برای برخی از آنها شرکای ایرانی نیز یافته‌اند. پیش از این اعلام شده بود که قرار است حجم روابط تجاری ایران و آلمان به 10 میلیارد یورو در سه سال آینده برسد.

    حال به‌نظر می‌رسد اقداماتی که از سوی ایالت باواریا و اتاق تهران انجام می‌شود و آمد و رفت 5 هیات (2 هیات از تهران به باواریا سفر کرده‌اند و 3 هیات از باواریا به تهران آمده‌اند) تلاشی است برای تحقق این هدف‌گذاری تجاری. حجم روابط اقتصادی ایران و آلمان پس از لغو تحریم‌ها رو به افزایش است و آلمان همچون سال‌های پیش از تحریم اقتصادی ایران دوباره در حال تبدیل شدن به یکی از مهم‌ترین شرکای اقتصادی کشور به‌خصوص‌ در اتحادیه اروپا است، از این‌رو با توجه به اینکه ایالت باواریا مرکز بسیاری از بنگاه‌های قدرتمند صنعتی آلمان است، سومین هیات تجاری از این ایالت که شامل 16 نفر از مدیران‌عامل شرکت‌های صنعتی بزرگ به سرپرستی «برترام بروسارت» رئیس اتحادیه صنعت و اقتصاد باواریا و «مارکوس ویتمان» قائم‌‌مقام امور بین‌الملل وزیر اقتصاد ایالت باواریا به تهران آمده‌اند. روز گذشته علاوه بر نشست اقتصادی مشترک دو طرف، میز نهاد بخش‌خصوصی آلمان در اتاق تهران با حضور رئیس اتاق تهران و مقامات آلمانی افتتاح شد. دفتر اتاق تهران در اتحادیه صنعت و اقتصاد باواریا نیز در بهمن ماه 94 و در جریان حضور هیات اتاق تهران در این ایالت توسط مسعود خوانساری و برترام بروسارت افتتاح شده بود.

    بررسی عملکرد صادرات و واردات میان ایران و آلمان نشان می‌دهد که حجم صادرات و واردات بین دو کشور در سال گذشته با رشد چشمگیری روبه‌رو بوده است به‌صورتی که میزان واردات ایران از آلمان به بیش از 8/ 1میلیارد دلار و صادرات به این کشور به 321 میلیون دلار رسیده است. براساس آمار گمرک در سال 94 میزان واردات ایران از آلمان 608 میلیون و 814 هزار و 441 کیلوگرم به ارزش یک میلیارد و 822 میلیون و 389 هزار و 647 دلار بوده است و در مقابل میزان صادرات ایران به این کشور 35 میلیون و 654 هزار و 126 کیلوگرم به ارزش 321 میلیون و 947 هزار و 441 دلار بوده است.

     

    تسهیل در صدور روادید

    روز گذشته نشست مشترک اتاق بازرگانی تهران و هیات باواریایی با حضور فعالان بخش‌خصوصی ایران و 16 مدیر ارشد شرکت‌های باواریای آلمان برگزار شد. بهمن عشقی، دبیرکل اتاق بازرگانی تهران که در این نشست حضور یافت، با بیان اینکه ارتباط خوبی بین اتاق تهران و اتحادیه صنعت و اقتصاد ایالت باواریا برقرار شده است، گفت: ماحصل ملاقات‌های رسمی انجام شده و تفاهم‌نامه‌های منعقد شده بین دوطرف، افتتاح دفتر اتاق تهران در اتحادیه صنعت و اقتصاد باواریا در سال گذشته و نیز متقابلا افتتاح دفتر اتحادیه صنعت و اقتصاد باواریا در ساختمان اتاق تهران در این سفر بوده است که امیدواریم بتوانیم از این طریق خدمات مناسبی را به شرکت‌ها و فعالان اقتصادی عضو اتاق تهران ارائه دهیم.

    به گفته وی، رشد تجاری بیش از 30 درصدی بین دو کشور ایران و آلمان، در یک دوره کمتر از یک‌سال به‌رغم وجود و برقراری برخی تحریم‌ها، خود نشان‌دهنده این واقعیت است که تجار و بازرگانان ایرانی با در نظر گرفتن ظرفیت‌های بالقوه تجاری – فنی خود این آمادگی را دارند تا نسبت به احیا، برقراری و توسعه روابط تجاری پایدار با شرکای آلمانی خود در کوتاه‌ترین زمان اقدام کنند، همچنین در جهت تغییر یا اصلاح مسیر تجاری با شرق و بازگشت به همکاری‌های دیرینه با اروپا مبادرت ورزند. در سایه همین تحولات تعدادی از شرکت‌های باواریایی و نیز ایرانی دفاتر نمایندگی خود را در تهران و مونیخ دایر کرده‌ و مشغول فعالیت‌های کاری خود شده‌اند.

    عشقی به پتانسیل‌های ایالت باواریای آلمان اشاره کرد و گفت: برخورداری ایالت باواریا از توان فنی پیشرفته در صنایع مهم و زیربنایی، لزوم ارتباط مستمر دو کشور را برای تکمیل طرح‌های در دست اجرا و راه‌اندازی سایر طرح‌های توسعه صنعتی در ایران ایجاب می‌کند. این ایالت می‌تواند با سرمایه‌گذاری و مشارکت در توسعه حوزه‌های نفت و گاز ایران بخشی از نیاز خود به منابع انرژی را برطرف کند. ازسوی دیگرفرصت‌های زیادی برای شرکت‌های آلمانی جهت همکاری در زمینه سرمایه‌گذاری، انتقال فناوری، مهندسی، آموزش و ارائه خدمات در حوزه‌های نیروگاهی، انرژی‌های تجدیدپذیر، حمل‌ونقل‌، کشاورزی و صنایع غذایی، مدیریت منابع آب و فاضلاب، بهداشت و درمان و ساختمان وجود دارد.

    عشقی درخصوص رابطه بانکی بین دو کشور نیز گفت: متاسفانه مشکلات زیادی برای جلوگیری از اتصال کامل بانک‌های ایرانی به نظام بانکداری بین‌المللی وجود دارد. این مسائل عمدتا مربوط به عدم رفع کامل تحریم‌ها و محیط نظارتی اجرای آنها است. انجام عملیات بزرگ مالی نیازمند بانک‌هایی با ظرفیت تامین مالی کافی است که فقدان این مهم، مانع از تجارت و سرمایه‌گذاری در دوران پسابرجام شده است. از مدت‌ها پیش، انطباق بانک‌های ایران با استانداردهای نظام بانکداری بین‌المللی آغاز شده و کماکان در حال انجام است.

    دبیرکل اتاق تهران تصریح کرد: سوئیفت نیز برای بانک مرکزی ایران و تعداد زیادی از بانک‌های ایرانی برقرار شده و بیش از 200 بانک کوچک و متوسط بین‌المللی، روابط کاری خود را با بانک‌های ایرانی آغاز کرده‌اند که نتیجه آن کاهش هزینه مبادله و تسریع پرداخت‌ها بوده است. ما انتظار داریم این روند انطباق به زودی طی شده وبا حمایت کشورهای عضو اتحادیه اروپا، بانک‌های بزرگ بین‌المللی نیز با بانک‌های ایرانی وارد همکاری شوند. وی به اعطای روادید نیز اشاره کرد و گفت: برقراری تسهیلات لازم در زمینه اعطای روادید به فعالان اقتصادی دوکشور نیز نقشی تاثیرگذار بر گسترش روابط اقتصادی و حجم مبادلات تجاری دوجانبه خواهد داشت. در راستای تسریع تحقق این اهداف، وزارت اقتصاد و دفتر صنعت و اقتصادی ایالت باواریا می‌توانند طرف خوبی برای رایزنی جهت رفع موانع رفت و آمد اعضای اتاق بازرگانی تهران باشند.

    آلمانی‌ها در ایران می‌مانند

    مدیرعامل اتحادیه صنایع و اقتصاد باواریا نیز در این نشست گفت: سال‌های متمادی است که ایالت باواریا پایین‌ترین نرخ بیکاری را در سطح کل کشور آلمان یدک می‌کشد و از طرف دیگر، در شرایطی سهم صنعت آلمان در تولید ناخالص داخلی این کشور 22 درصد است که این رقم برای ایالت باواریا نزدیک به 27 درصد است.

    بروسارت یکی دیگر از ویژگی‌های صنایع و بنگاه‌های ایالت باواریا آلمان را طیف گسترده فعالیت‌های صنعتی در این ایالت عنوان کرد و افزود: شرکت‌های ایرانی در همکاری با بنگاه‌های باواریا، این امتیاز را کسب خواهند کرد که علاوه بر برخورداری از دانش و تکنولوژی روز دنیا، همکاری و ارتباط‌ها در سطح بین‌المللی را نیز تجربه کنند. وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه در طول دوران پس از برجام، حجم صادرات آلمان به ایران بیش از 30 درصد افزایش یافته است، افزود: این اتفاق را به فال‌نیک می‌گیریم، اما معتقدیم که واردات از ایران را نیز باید تقویت کرد و در این زمینه در تلاش هستیم با مشورت و همکاری اتاق بازرگانی تهران، مسیر مناسبی برای توسعه صادرات ایران به آلمان و ایالت باواریا سنجیده شود. بروسارت همچنین در سخنانش به موضوع همکاری‌های بانکی ایران و آلمان اشاره کرد و گفت: هرچند مشکلات بانکی میان دو کشور در امر کسب و کار و تجارت، کلیدی است اما نمی‌توانیم صرفا خیال‌پردازی کنیم؛ بلکه باید قبول کرد که شکاف ایجاد شده در زمینه همکاری‌های بانکی مربوط به دوره 10 ساله است که احیای آن نیز قطعا زمانبر خواهد بود. وی با این حال تصریح کرد که دولت و بخش‌خصوصی آلمان در تلاش است تا طی ماه‌های آینده حداقل شعبه یک بانک ایرانی در مونیخ بازگشایی شود.

    در ادامه این نشست، مارکوس ویتمان، قائم‌مقام امور بین‌الملل وزیر اقتصاد ایالت باواریا گفت: قصد ما از مراوده با ایران، صرفا فروش کالا نیست و به واردات از ایران نیز علاقه‌مند هستیم. به بیان دیگر ما به‌دنبال برقراری رابطه‌ای بلندمدت میان ایالت باواریا و ایران هستیم. شرکت‌های باواریایی سال‌ها است که در ایران فعال هستند و حتی در زمان تحریم‌ها نیز در ایران حضور داشتند. وی به برخی موانع در مسیر توسعه همکاری‌ها از جمله گشایش فاینانس اشاره کرد و گفت: باید تلاش کنیم که این موانع را از سر راه برداریم. همچنین ما می‌خواهیم به ایران کمک کنیم که محصولات خود را به اتحادیه اروپا نیز صادر کند. اما در گام نخست باید با یکدیگر بیشتر آشنا شویم و به یکدیگر اعتماد کنیم.

     

    هیات خریداران آلمانی به ایران می‌آیند

    بروسارت در نشست خبری و در پاسخ به سوالی در رابطه با میزان همکاری‌های اقتصادی شرکت‌های ایرانی و ایالت باواریا در طول دست‌کم دو سال گذشته، گفت: از زمان بازگشایی دفتر این اتحادیه در تهران، 50 پروژه همکاری اقتصادی میان دو کشور روی میز قرار گرفته و برخی از این پروژه‌ها نیز شرکای ایرانی و آلمانی پیدا کرده است. البته در گذشته نیز پروژه‌های همکاری بین دو کشور وجود داشت که قصد فعال کردن آنها را نیز داریم.

    ویتمان نیز در پاسخ به پرسشی در مورد افزایش واردات از ایران گفت: برای افزایش واردات از ایران، به زودی هیاتی از خریداران را برای سفر به ایران سازماندهی خواهیم کرد. ضمن اینکه با برخی سازمان‌های ایرانی از جمله ایدرو وارد مذاکره شده‌ایم. وی درخصوص جزئیات تاسیس شعبه بانک‌های ایرانی در مونیخ عنوان کرد: برای چند بانک ایرانی شرایط تاسیس شعبه در مونیخ را سنجیدیم. بانک خاور میانه و سینا برای تاسیس شعبه اقدام کرده‌اند که از این رو، بانک خاور میانه تا تابستان و بانک سینا نیز تا پایان امسال یا سال آینده شعب خود را در مونیخ افتتاح می‌کنند. این بانک‌ها شرایط لازم برای ایجاد شعبه در باواریا را دارند.همچنین وی در پاسخ به پرسشی در رابطه با امکان تسهیل صدور روادید آلمان برای تجار ایرانی، گفت: امیدواریم یک تا دو سال آینده این مشکل برطرف شود. دولت آلمان در این راستا تلاش خواهد کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی