عصر بازار

افزایش قدرت خرید مسکن با مصوبات جدید شورای پول و اعتبار

عصر اعتبار- شورای پول و اعتبار در راستای کمک به رونق تولید و اشتغال در جامعه و به منظور تقویت تامین مالی بخش مسکن و افزایش قدرت خرید مسکن خانوارها با افزایش سقف تسهیلات بدون سپرده به زوجین موافقت کرد.

افزایش قدرت خرید مسکن با مصوبات جدید شورای پول و اعتبار
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، شورای پول و اعتبار در یک هزار و دویست و سی و یکمین جلسه خود در 12 اردیبهشت ماه موارد زیر را تصویب کرد:
    1- افزایش سقف تسهیلات بدون سپرده جعاله مسکن به 200 میلیون ریال برای یک پلاک ثبتی توسط بانک‌های تجاری و بانک مسکن.
    2- موافقت با اعطای تسهیلات خرید مسکن بدون سپرده به زوجین توسط بانک‌های تجاری و بانک مسکن، تا سقف مبالغ زیر بر روی یک پلاک ثبتی، مشروط به رعایت تعادل منابع و مصارف بانک.
    -     شهر تهران معادل 1000 میلیون ریال (هریک از زوجین حداکثر 500 میلیون ریال)
    -     مراکز استان و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت معادل 800 میلیون ریال (هریک از زوجین حداکثر 400 میلیون ریال)
    -     سایر مناطق شهری معادل 600 میلیون ریال (هریک از زوجین حداکثر 300 میلیون ریال).
    به این ترتیب با افزایش سقف تسهیلات بدون سپرده قابل اعطا به زوجین زمینه افزایش قدرت خرید مسکن برای زوجین فراهم می شود.
    3- بانک مسکن مجاز است، به تسهیلات گیرندگان مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن (علاوه بر سقف‌های مصوب از محل اوراق مذکور)، در حالت انفرادی تا سقف 100 میلیون ریال و برای زوجین تا سقف 200 میلیون ریال تسهیلات خرید مسکن بدون سپرده پرداخت کند.
    به این ترتیب بانک مسکن می‌تواند به استفاده کنندگان تسهیلات از محل اوراق گواهی حق تقدم مسکن علاوه بر سقف تسهیلات فعلی، مبلغ 100 میلیون ریال برای خرید مسکن انفرادی و مبلغ 200 میلیون ریال برای خرید مسکن توسط زوجین پرداخت کند.

    4- در خصوص بانک مسکن با تجمیع تسهیلات فروش اقساطی مسکن از محل حساب‌های صندوق پس‌انداز مسکن، پس‌انداز مسکن جوانان و صندوق پس‌انداز ساخت مسکن با تسهیلات مسکن بدون سپرده، حداکثر معادل سقف تسهیلات خرید مسکن بدون سپرده بر روی یک واحد مسکونی، موافقت می‌شود.
    بر این اساس به منظور مساعدت به دارندگان انواع حساب‌های صندوق پس‌انداز مسکن که تا کنون از تسهیلات استفاده نکرده‌اند، این امکان برای آنها فراهم می‌شود تا ضمن استفاده از امتیاز تسهیلات حساب خود، مابه‌التفاوت تا سقف 600 میلیون ریال از محل تسهیلات بدون سپرده دریافت کنند.
    5-  با تجمیع امتیاز تسهیلات برای زوجین دارنده حساب پس‌انداز مسکن جوانان بانک مسکن، منوط به رعایت سقف اعطای تسهیلات متناسب با هر حساب (براساس امتیاز حاصله زوجین) جهت اعطای تسهیلات مسکن برای یک پلاک ثبتی موافقت شد.
    بر این اساس زوجین دارنده حساب های پس‌انداز مسکن جوانان می‌توانند طبق امتیاز حساب خود و رعایت حداکثر سقف تسهیلات متعلقه به آن حساب، مشترکاً برای خرید یک واحد مسکونی اقدام کنند.
    به عنوان مثال زوج و زوجه دارای امتیاز تسهیلات انفرادی هرکدام 400 میلیون ریال می‌توانند به صورت مشترک 800 میلیون ریال تسهیلات خرید بر روی یک واحد مسکونی دریافت کنند.
    6- با توجه به رسالت بانک توسعه تعاون در اعطای تسهیلات به تعاونی‌ها و همچنین در جهت ایجاد تحرک در بخش مسکن، با درخواست آن بانک جهت اعطای تسهیلات ساخت و خرید مسکن به تعاونی‌های مسکن، با رعایت سایر ضوابط و مقررات بانکی، موافقت به عمل آمد. بر این اساس مصوبه مورخ 1394.2.29 شورای پول و اعتبار بابت امکان اعطای تسهیلات خرید مسکن تا سقف تسهیلات در شهر تهران معادل 600 میلیون ریال، مراکز استان و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت معادل 500 میلیون ریال، سایر مناطق شهری معادل 400 میلیون ریال قابل اقدام می‌باشد. همچنین امکان اعطای تسهیلات ساخت تا 80 درصد هزینه ساخت مسکن به بانک توسعه تعاون نیز تسری می‌یابد. به این ترتیب، بانک توسعه تعاون نیز می‌تواند نسبت به اعطای تسهیلات خرید و ساخت مسکن به تعاونی‌های مسکن اقدام کند.
    لازم به توضیح است که افزایش سقف‌ فردی تسهیلات مصوب شورای پول و اعتبار (بجز برای حساب‌های تعهدی بانک مسکن) با رعایت تعادل منابع و مصارف بانک‌های عامل قابل اقدام است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی