عصر بازار

بازار جهانی طلا در انتظار نتیجه فدرال رزرو

عصر اعتبار- طلا دوباره تحت فشار روند بورس‌ها قرار گرفته است. در‌حالی‌که کمتر کسی انتظار خبر تازه‌ای از نشست ماه مه کمیته بازار آزاد فدرال رزرو را دارد، بازارها تحت‌تاثیر عوامل داخلی و روند یکدیگرند.

بازار جهانی طلا در انتظار نتیجه فدرال رزرو
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادآنلاین، کمیته سیاست‌گذار پولی بانک مرکزی آمریکا روز سه‌شنبه نشست ماه مه خود را آغاز کرد و امشب با انتشار بیانیه‌ای به کار خود پایان خواهد داد. در شرایطی که داده‌های بدتر از انتظار هفته‌های گذشته، احتمال افزایش نرخ‌های بهره را کم کرده، لحن بیانیه کمیته می‌تواند بازارها را متاثر کند. صبح سه‌شنبه، یک روز مانده به انتشار بیانیه، اعلام رشد قابل توجه شرکت‌ها، اثر داده‌های بد از فعالیت کارخانه‌ای چین را در بازارهای سهام خنثی کرد. به این ترتیب با خروج سرمایه از بازار فلزات گرانبها، بهای اونس طلا هم کاهش یافت تا این کالای گرانبها نزدیک کف 3 هفته‌ای بماند. اونس طلا که دوشنبه با 12 دلار سقوط به بهای 1256 دلار رسیده بود، سه‌شنبه نیز با همان قیمت آغاز شد، اما بعد رو به مرز 1250 دلار حرکت کرد. البته در قیمت‌های پایین‌تر، خریدها افزایش می‌یافت. به گزارش دنیای اقتصاد، بهایی که تا ساعت 8 عصر سه‌شنبه برای اونس ثبت شد، 1254 دلار بود، گرچه هم اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی دومین روز کاری ماه پنجم میلادی رقم خورده باشد.

     

    روزهای سقوط

    فلز زرد دوشنبه نیز تحت فشار رشد بازارهای سهام بود. با رشد بورس‌ها در اولین روز کاری هفته، اونس به کف سه هفته‌ای سقوط کرد. پایگاه اینترنتی کیتکو در گزارش جمع بندی روز دوشنبه خود نوشت: «در تعطیلات آخر هفته، خبری از تحولات تازه ژئوپلیتیک نبود که بازارها را تکان دهد تا شاخص‌های سهام نزدیک بالاترین سطح خود بمانند و هیچ نشانه‌ای از ضعف نشان ندهند. اینها عنصر کاهشی برای طلاست.» البته تنش‌های میان ایالات‌متحده با کره شمالی و روسیه ادامه دارد و هر ساعت ممکن است خبر تازه‌ای به بازارها برسد. شاخص دلار که جمعه روی عدد 05/ 99 واحد ایستاده بود، دوشنبه با رشدی اندک به 07/ 99 واحد رسید تا اثر کاهشی بورس‌ها تشدید و اونس به میانه کانال 1200 دلار نزدیک شود.

    رشد بازارهای سهام صبح سه‌شنبه نیز ادامه داشت، اما بازارهای جهانی در این روز به نشست فدرال رزرو نیز چشم داشتند. روز گذشته با واکنش بورس‌های آسیایی و اروپایی به اوج‌گیری روز دوشنبه سهام‌های صنعت فناوری در وال استریت، اثر داده‌های بد از بخش کارخانه‌ای چین خنثی شد. همزمان با کاهش تنش‌ها در شبه جزیره کره، دلار مقابل ین ژاپن به اوج یک ماهه رفت. با رشد شاخص‌های بورس و دلار، اونس تحت فشار ماند، گرچه شناسایی سود دسته‌ای از معامله‌گران در مقطعی از روز به کمک طلا آمد. با آنکه کمتر کسی انتظار تغییر سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا در نشست ماه مه را دارد، انتظار برای بیانیه این نهاد، معاملات سه‌شنبه را کاهنده کرد.

     

    تحولات هفته

    در‌حالی‌که 3 روز کاری تا پایان نخستین هفته ماه مه مانده است، تحلیلگران «اینوستینگ» بر این باورند که قیمت جهانی طلا در روزهای آینده تحت تاثیر افزایش نرخ تورم منطقه یورو، نشست فدرال رزرو آمریکا و آمارهای اشتغال آمریکا قرار خواهد داشت.به گزارش سایت طلا به نقل از این پایگاه اینترنتی، منطقه یورو چهارشنبه آمارهای رشد اقتصادی سه ماه نخست 2017 را منتشر خواهد کرد. روز چهارشنبه بازارهای مالی هنگ‌کنگ و ژاپن تعطیل خواهد بود اما موسسه «ای دی پی» در همین روز آمارهای مربوط به اشتغال بخش‌خصوصی آمریکا را در ماه آوریل منتشر خواهد کرد. فدرال رزرو آمریکا نیز در پایان نشست دو روزه خود نرخ بهره جدید را اعلام می‌کند. مهم‌ترین رویداد روز پنج‌شنبه سخنرانی ماریو دراگی رئیس بانک مرکزی اروپا در یک نشست اقتصادی در سوئیس است. روز جمعه نیز وزارت کار آمریکا آمارهای اشتغال، نرخ بیکاری و وضعیت دستمزدها را در ماه آوریل اعلام خواهد کرد. جنت یلن رئیس فدرال رزرو آمریکا نیز در یک اجلاس اقتصادی سخنرانی خواهد کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی