عصر بازار

بخشنامه مربوطه طی روزهای آتی ابلاغ می شود

تشریح جزئیات مصوبه شورای پول و اعتبار

عصر اعتبار- اجرا و ابلاغ کامل مصوبات اخیر شورای پول و اعتبار در زمینه مسکن کمی زمان بر است. از این رو پس از ابلاغ مصوبات شب گذشته به شبکه بانکی، امیدواریم که ظرف هفته های آتی و پس از طی مراحل اداری این مصوبات در شبکه بانکی اجرا و متقاضیان بتوانند از این تسهیلات بهره مند شوند.

تشریح جزئیات مصوبه شورای پول و اعتبار
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در نشست خبری امروز خود در خصوص مصوبات اخیر شورای پول و اعتبار گفت: متعاقب مصوبات شورای پول و اعتبار و باتوجه به درخواست های بانک های تجاری و تخصصی در سه ماهه چهارم سال گذشته، پس از بررسی این اطلاعات در کمیسیون اعتباری، طبق روال این موارد به شورای پول واعتبار ارجاع و شب گذشته پس از بحث و بررسی به تصویب رسید.
    میرمحمدصادقی با بیان اینکه تسهیلات مورد اشاره با توجه به نیاز هر یک از مشتریان به آنها تعلق می گیرد، تصریح کرد: این تسهیلات برخی صرفاً به زوجین، برخی به افراد و بخشی نیز به سپرده گذاران تعلق می گیرد. پیش از این متقاضیان می توانستند با خرید «اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن» برای شهر تهران تا سقف 60 میلیون تومان، مراکز استان و شهرهای بالای 200 هزار نفر 50 میلیون تومان و برای سایر مناطق شهری 40 میلیون تومان از این تسهیلات بهره مند شوند اما براساس مصوبه اخیر شورا مقرر شد در کنار آن می تواند برای متقاضیان به صورت انفرادی تا سقف 10 میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن بدون سپرده تعلق گیرد.
    وی در ادامه افزود: بر این اساس و برای نمونه افراد می‌توانند با خرید اوراق در تهران تا سقف 70 میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند. این سقف برای زوجین پیش از این 100 میلیون تومان بود که با مصوبه شب گذشته شورای پول و  اعتبار، 20 میلیون تومان بدون سپرده تصویب شد که با احتساب این موارد برای شهر تهران 120 میلیون تومان، 100 میلیون تومان برای مراکز استان و شهرهای بالای 200 هزار نفر و برای سایر مناطق شهری 80 میلیون تسهیلات با خرید اوراق و بخشی بدون سپرده گذاری نزد بانک مسکن در نظر گرفته شده است.

    این مقام مسئول بانک مرکزی از موافقت شورای پول و اعتبار با افزایش سقف تسهیلات جعاله مسکن بدون سپرده خبر داد و گفت: در جلسه اخیر شورای پول و اعتبار با افزایش سقف تسهیلات جعاله مسکن بدون سپرده از 10 میلیون تومان به 20 میلیون تومان موافقت شد که بر این اساس افراد می توانند در کنار بهره مندی از سایر تسهیلات، تسهیلات جعاله را نیز دریافت کنند. پیش از این سقف در نظر گرفته شده برای تسهیلات بدون سپرده خرید مسکن در شهر تهران 60 میلیون تومان بود که با امکان فعلی متقاضیان می توانند علاوه بر سقف 60 میلیون تومان نسبت به دریافت 20 میلیون تومان جعاله نیز اقدام کنند و مجموعاً تا سقف 80 میلیون تومان از این تسهیلات بهره مند می شوند.
    مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی افزایش سقف تسهیلات مسکن بدون سپرده برای زوجین را موجب افزایش قدرت خرید مسکن خانوارها دانست و اظهار کرد: پیش از این تسهیلات بدون سپرده ای که توسط بانک های تجاری و مسکن به زوجین تعلق می گرفت 60 میلیون روی یک پلاک ثبتی در تهران بود، اما با مصوبه شب گذشته زوجین در تهران می توانند بدون سپرده تا سقف 100 میلیون تومان روی یک پلاک ثبتی تسهیلات دریافت کنند. لازم به ذکر است در این باره عمر ملک شرط نیست. علاوه بر این زوجین در تهران می توانند با استفاده از تسهیلات 20 میلیونی جعاله بدون سپرده تا سقف 120 میلیون تومان از بانک های تجاری تسهیلات دریافت کنند.
    میرمحمدصادقی هدف از تصویب مصوبه چهارم شورای پول و اعتبار را حمایت از سپرده گذاران بانک مسکن و حساب های تعهدی این بانک عنوان کرد و گفت: هدف از این مصوبه افزایش مشارکت مردم و نیز کمک به افزایش سپرده گذاری در حساب های تعهدی و به تبع آن کمک به منابع بانک هاست. بر این اساس افرادی که در حساب های صندوق پس انداز مسکن، پس انداز مسکن جوانان و صندوق پس انداز ساخت مسکن دارای امتیاز برای دریافت تسهیلات در سقف های کمتر از 60 میلیون تومان در تهران هستند، می توانند مابقی آن را تا سقف 60 میلیون تومان در شهر تهران، تا سقف 50 میلیون تومان در مراکز استان و شهرهای بیش از 200 هزار نفر و در سایر شهرها تا سقف 40 میلیون تومان از تسهیلات بدون سپرده بر روی یک واحد مسکونی استفاده کنند.
    مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی مصوبه پنجم شورای پول و اعتبار را مختص صندوق مسکن جوانان خواند و گفت: با مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار، زوجین می توانند با تجمیع امتیازات خود اقدام به دریافت تسهیلات کنند. بر این اساس با تجمیع امتیاز تسهیلات برای زوجین دارنده حساب پس‌انداز مسکن جوانان بانک مسکن، منوط به رعایت سقف اعطای تسهیلات متناسب با هر حساب (براساس امتیاز حاصله زوجین) برای یک پلاک ثبتی تسهیلات اعطا می شود. پیش از این امتیاز در نظر گرفته شده برای هر یک از زوجین به صورت انفرادی محاسبه می شد.
    میرمحمدصادقی مصوبه پایانی شورای پول و اعتبار را موجب رونق در بخش مسکن برای تعاونی ها دانست و گفت: پیش از این و به موجب قانون به غیر از بانک مسکن و بانک های تجاری، سایر بانک های تخصصی از ارایه تسهیلات خرید منع بودند. اما با مصوبات جدید شورای پول و اعتبار بانک توسعه تعاون اجازه یافت که در امر تسهیلات ساخت و خرید مسکن به تعاونی های مسکن، مشارکت کند. بر این اساس بانک توسعه تعاون می تواند تا سقف 60 میلیون تومان در تهران، 50 میلیون تومان در مراکز استان و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت و تا سقف 40 میلیون تومان در سایر مناطق شهری برای خرید مسکن به متقاضیان تسهیلات اعطا کند.
    وی در ادامه افزود: همچنین و به موجب مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار، بانک توسعه تعاون می تواند تا 80 درصد هزینه ساخت، تسهیلات به تعاونی های مسکن اعطا کند. این مصوبه می تواند در زمینه رونق بخش مسکن موثر باشد.
    این مقام مسئول بانک مرکزی پرداخت این تسهیلات و اجرایی شدن مصوبات اخیر شورای پول و اعتبار را مشروط به توجه به شرایط بانک ها و منابع و مصارف آنها دانست و گفت: بانک ها باید باتوجه به منابع و مصارف خود نسبت به پرداخت تسهیلات به متقاضیان خود اقدام کنند.
    میرمحمدصادقی اجرایی شدن این مصوبات را امری زمان بر عنوان کرد و گفت: مصوبات شب گذشته تا پایان این هفته و یا ابتدای هفته آینده به بانک های عامل ابلاغ خواهد شد و پس از آن بانک ها دستورالعمل داخلی خود را در این خصوص تهیه خواهند کرد و آن  را به سرپرستی ارائه می کنند. با این حال امیدواریم ظرف هفته های آتی و با ابلاغ و اجرای کامل این مصوبات به شبکه  بانکی، متقاضیان بتوانند از این تسهیلات بهره مند شوند. البته بانک مرکزی پیگیر اجرایی شدن هر چه سریع تر این مصوبات است و امیدواریم این امکان هرچه سریع تر برای رفاه حال مشتریان فراهم شود.
    وی درخصوص نرخ سود تسهیلات مورد نظر گفت: هر یک از این موارد دارای نرخ سود شورای پول و اعتبار خاص خود است، بر این اساس در حال حاضر نرخ سود سپرده گذاری تعهدی از 8.5 تا 12 درصد، نرخ سود اوراق 17.5 درصد و نرخ آزاد بدون سپرده 18 درصد است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو