عصر بازار

ابراهیمی مدیرعامل واسپاری ارزش آفرین گلرنگ(لیزینگ گلرنگ) مطرح کرد:

تمرکز بر نوآوری های فروش اقساطی و اجرای نرخ سود شناور

عصر اعتبار- مدیرعامل واسپاری ارزش آفرین گلرنگ با اشاره به طراحی مدل نرخ های سود شناور گفت: امسال ۸۰ درصد کسب و کار خود را بر فروش خودرو تمرکز خواهیم کرد.

تمرکز بر نوآوری های فروش اقساطی و اجرای نرخ سود شناور
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۳:۰۰

    ابراهیم ابراهیمی در گفت وگو با پایگاه خبری«عصر اعتبار» اظهار داشت یکی از ریسک هایی که لیزینگ ها باید آن را مدیریت کنند، ریسک انطباق نرخ سود لیزینگ در زمان قرارداد با نرخ های سود بازار در طول مدت اجاره یا اقساط است. بدیهی است استفاده از نرخ های سود شناور به شرط تامین شرایط مقررات بهترین گزینه است.
    وی افزود: با توجه به اقتصاد ایران وشرایط فعلی نرخ های سود، استفاده از نرخ های سود ثابت برای دوره های اقساط بلندمدت، دشوار است و آینده صنعت لیزینگ را تهدید می کند.
    ابراهیمی تصریح کرد: با توجه به اینکه بخش عمده نظام تامین مالی صنایع در ایران مبتنی بر نظام بانکی  است، بی تردید کاهش یا افزایش نرخ سود بانکی بر تمام صنایع اثرگذار است و صنعت لیزینگ نیز از این قاعده مستثنی نیست. از طرف دیگر، تسهیلات بانکی که شرکت های لیزینگ دریافت می کنند عمدتا با دوره کوتاه مدت(کمتر از 6 ماه) است در حالی که تسهیلات لیزینگ اعطایی به مشتریان از سوی شرکت های لیزینگ معمولا در دوره اقساطی بالاتر از 24 ماه است. از این رو انطباق جریان های نقدی ورودی و خروجی لیزینگ ها معمولا در صورت نوسان این نرخ های سود، تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. برهمین اساس شرکت واسپاری ارزش آفرین گلرنگ در نظر دارد نرخ های سود شناور را اجرایی کند.
    مدیرعامل واسپاری ارزش آفرین گلرنگ ادامه داد: به طور یقین شناور شدن نرخ ها به نفع مصرف کننده نیز خواهد بود چرا که در دوره کاهش نرخ های سود، هزینه تمام شده محصول نیز برای مشتری کاهش خواهد یافت.
    وی سرمایه اولیه این شرکت را 10 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: براساس دستورالعمل جدید بانک مرکزی  در سال اول بیشتر از 500 میلیون تومان نمی توان تسهیلات به هر شخص  چه حقیقی و چه حقوقی پرداخت کرد که این خود باعث شده است که بخش عمده ای از مشتریان حقوقی خود را از دست بدهیم.
    ابراهیمی افزود : با وجود محدودیت های ایجاد شده اما شرکت واسپاری ارزش گلرنگ توانسته است به حدود 10 شخص حقوقی کوچک با هدف رونق کسب و کار ها و شرکتهای کوچک تسهیلات پرداخت کند .
    مدیرعامل واسپاری ارزش آفرین گلرنگ ادامه داد: شرکت به دنبال تامین مالی خرد برای مشتریان است.
    ابراهیمی با بیان اینکه 80 درصد کسب و کار خود را بر فروش خودرو های داخلی تمرکز خواهیم کرد، گفت: تمرکز بیشتر شرکت در سال جاری حرکت به سمت تولیدات و خودرو های داخلی است تا بتوانیم به فروش محصولات داخلی و تحقق اقتصاد مقاومتی کمک کنیم.
    وی تصریح کرد: در سال گذشته لیزینگ گلرنگ اقدام به فروش اقساطی لوازم خانگی نموده است و در سال جاری قصد داریم در کناربرندهای جدید  کالاهای دیجیتال نیز  به سبد محصولات خود اضافه کنیم .
    ابراهیمی با اشاره به اینکه لیزینگ‌ها باید کسب و کار خود را تغییر دهند، گفت: با توجه به محدودیت هایی که در دستورالعمل جدید در تامین مالی لیزینگ ها از بانک ها ایجاد شده است، شرکت لیزینگ گلرنگ در نظر دارد به سمت مدل  خرید اقساطی و فروش اقساطی حرکت کند. هرچند این کار مقداری سخت خواهد بود و جریان نقدینگی را برهم خواهد زد اما درصدد هستیم با این کار مدل تامین مالی را با توجه به محدودیت های موجود بهینه سازیم.
    مدیرعامل واسپاری ارزش آفرین گلرنگ مشکلات صنعت لیزینگ را به سه بخش تقسیم بندی کرد و گفت: نخستین مشکل در این صنعت این است که  قانون گذار لیزینگ را به عنوان صنعت به رسمیت نشناخته است. این درحالی است که در دنیا این صنعت نقش بسیاری در تامین مالی کسب و کار های خرد دارند اما متاسفانه در ایران موانعی که برسر راه صنعت لیزینگ قرار گرفته سبب شده این صنعت رشد نکند و همچنان کوچک بماند وصدای آن هیچ جا شنیده نشود.
    وی دومین مشکل صنعت را بی اعتمادی جامعه دانست و اظهارداشت: رشد انبوه شرکت‌های غیرمجاز در این عرصه باعث شده است نقش واقعی شرکت‌های لیزینگ در توسعه اقتصادی و رفاه اجتماعی به حاشیه کشیده شود و مردم برای برقراری ارتباط با آن‌ها و تامین کالاهای خود از طریق این نهادها به بی‌اعتمادی دچار شوند.
    ابراهیمی ادامه داد: در صدد این هستیم تا با فرهنگ سازی بتوانیم اعتماد از دست رفته را به جامعه بازگردانیم و روش خرید لیزینگی را به عنوان یکی از روش های رایج خرید در خانوارهای ایرانی نهادینه کنیم.
    مدیرعامل واسپاری ارزش آفرین گلرنگ نبود نوآوری در صنعت لیزینگ را مشکل سوم اعلام کرد و گفت: شرکت های لیزینگ هنوز نتوانسته اند به درجه بلوغ برسند به گونه ای که روش هایی که در این صنعت مورد استفاده قرار می گیرد واحد بوده و نوآوری های اندکی از سوی شرکت های لیزینگ صورت گرفته است، هر چند این صنعت در ایران در حال رشد است و این صنعت از درون نیازمند نوآوری های جدید است تا بتواند توانایی و پتانسیل خود را به مشتریان معرفی کند .
    وی تصریح کرد: به هر حال صنعت لیزینگ از بازیگران مهم در بازار مالی و پولی کشور است و توسعه آن به توسعه سایر بخش های تولیدی و صنعتی خواهد انجامید.هرچند این صنعت در مسیر خوبی قرار گرفته است اما حرکت آن به کندی صورت می گیرد و برای سرعت بخشیدن به توسعه صنعت لیزینگ نیازمند بهبود و افزایش چتر حمایتی بیشتر از این صنعت از سوی مسئولان هستیم.
    ابراهیمی در ادامه گفت: شرکت واسپاری ارزش آفرین گلرنگ(سهامی خاص) به عنوان یکی از شرکت های زیر مجموعه گروه صنعتی گلرنگ در خرداد ماه 1395 با اخذ مجوز فعالیت از بانک مرکزی ، فعالیت خود را آغاز کرد.
    وی افزود: در سال اول به تامین زیرساخت هاو دانش کار پرداختیم و بیشتر به دنبال بررسی نیازسنجی مشتریان و بازار بودیم و توانستیم در بحث فروش اقساطی خودرو به موفقیت هایی دست یابیم.
    ابراهیمی اظهارداشت: با توجه به اینکه این شرکت از زیر مجموعه های گروه صنعتی گلرنک است، اولویت اول ما نیاز سنجی کالاهای پرسنل این مجموعه (که حدود 16 هزار نفر هستند)، بود که توانستیم با راه اندازی بخش لوازم خانگی دو برند مشهور را به پرسنل مجموعه گلرنگ با سود پایین به فروش برسانیم و با استقبال خوبی نیز مواجه شدیم.
    مدیرعامل شرکت واسپاری ارزش گلرنگ درباره فروش خودروهای خارجی نیز گفت: در خودرو خارجی هم  گروه صنعتی گلرنگ شرکتی به نام گلرنگ موتور فامیلی دارد که  نمایندگی هوندا را برعهده دارد  در این حوزه لیزینگ خود را بر روی خودروهای هوندا متمرکز کردیم و فروش خوبی انجام دادیم وهمچنین بر روی  سایر برند های خارجی نیز کار کردیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی