عصر بازار

احراز هویت بازنشستگان خارج از کشور چگونه انجام می‌شود؟

عصر اعتبار- صندوق بازنشستگی کشوری، به منظور آسان شدن فرآیند پرداخت حقوق و مستمری بازنشستگان کشوری مقیم خارج، مدتی است شیوه و ابزار جدید احراز هویت را ارائه کرده است.

احراز هویت بازنشستگان خارج از کشور چگونه انجام می‌شود؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، بازنشستگان کشوری ساکن خارج از ایران، برای دریافت حقوق بازنشستگی خود باید اقدام به معرفی وکیل در داخل کشور کنند تا وکیل با ارائه معرفی نامه به بانک عامل، حقوق وی را دریافت کند.


    صندوق بازنشستگی کشوری برای جلوگیری از پرداخت وجوه غیرقانونی، دفاع از حقوق بازنشستگان ساکن در کشورهای خارجی که به هر دلیل به صندوق دسترسی ندارند و افزایش امنیت و اعتبار فرآیند کار در این بخش، اقدام به احراز هویت شخص بازنشسته از طریق ارتباط تصویری با نرم افزار اسکایپ، صدور معرفی نامه یکساله برای وکیل شخص بازنشسته مقیم خارج و همچنین احراز هویت وراث اناث ساکن خارج کرده است.


    از آنجایی که فرآیند تایید هویت بازنشستگان خارج از کشور توسط سفارتخانه جمهوری اسلامی ایران در کشورهای خارجی، انجام می شد و شخص بازنشسته برای این کار نیازمند وقت، انرژی و هزینه زیادی بود، صندوق بازنشستگی کشوری با اجرای این طرح نوین، این خدمت را به شکل آسان تری ارائه کرده است.


    در سال 95، چهار هزار و 28 نفر بازنشسته کشوری ساکن کشورهای خارجی، از طریق نرم افزار Skype با استفاده از این خدمت جدید، احراز هویت شده و حقوق بازنشستگی برای آن ها برقرار شده است. از این تعداد دو هزار و 200 نفر در آمریکا و 700 نفر نیز ساکن کشور کانادا بودند.


    براساس این طرح، بازنشستگان کشوری ساکن کشورهای خارجی می توانند، با برقراری ارتباط تصویری از طریق اسکایپ با مسوولان مربوطه در صندوق بازنشستگی کشوری، درخواست خود را شخصاً مطرح کرده تا ضمن احراز هویت و تایید وکیل قانونی وی، معرفی نامه یکساله برای ارائه به بانک عامل و برقراری حقوق شخص بازنشسته، از سوی صندوق ارائه شود.


    بازنشستگان کشوری برای انجام این فرآیند، نخست، باید به سایت صندوق به آدرس cspf.ir مراجعه و در سمت راست سایت و در بخش خدمت ویژه، وارد لینک "بازنشستگان خارج از کشور" شوند.


    در این مرحله، بازنشسته مقیم خارج از کشور به صفحه جدیدی هدایت می شود که توضیحات کاملی برای انجام فرآیند لازم و استفاده از این روش ارائه شده است. در دومین گام، پس از مطالعه کامل و دقیق متن، بازنشسته کشوری، با کلیلک روی "ورود به سامانه" وارد صفحه دیگری و مرحله سوم می شود. در این صفحه باید "شماره دفتر کل" و "کد ملی" شخص بازنشسته مقیم خارج به صورت کامل و دقیق وارد شده و با تایپ کد امنیتی در محل مربوطه، فرد وارد سامانه شود.


    در مرحله چهارم و در صورت صحیح بودن اطلاعات ورودی، کد رهگیری برای شخص بازنشسته کشوری، صادر و به وی ارائه می شود. بازنشسته کشوری ارجمند باید کد رهگیری که از سوی سامانه به وی اعلام می شود را یادداشت و در محل امنی نگه داری کند.


    در مرحله پنجم، شخص بازنشسته مقیم خارج، باید در ساعات اداری به وقت ایران، یعنی از 8:30 صبح تا 15 عصر، غیر از روزهای پنجشنبه، جمعه و تعطیلات رسمی در ایران، صرفاً از طریق نرم افزار اسکایپ (Skype)، با نام کاربری یا ID "cspfir" وارد فضای چت در نرم افزار اسکایپ شده و پیام متنی دلخواهی را ارسال کند تا عملاً ارتباط با مسوول مربوطه در صندوق بازنشستگی کشوری برقرار شود.


    بازنشسته کشوری در مرحله ششم این فرآیند، باید دوربین نرم افزار Skype خود را روشن کند تا بتواند با مسوول مربوطه در صندوق بازنشستگی کشوری ارتباط تصویری برقرار کند. در این مرحله، فرد باید نسبت به دوربین دستگاه رایانه خود اطمینان حاصل کرده تا در زمان ارتباط تصویری، اختلال صدا و تصویر ایجاد نشود.
    در مرحله هفتم، مسوول مربوطه با مشاهده تصویر شخص بازنشسته و تصویر گذرنامه معتبر وی که از اعتبار آن باقی مانده است، در پشت دوربین و تایید آن، کد رمزی را به شخص بازنشسته اعلام می کند که باید در تمامی مراحل بعدی، نگهداری و در اختیار وکیل رسمی فرد بازنشسته که قرار است، به بانک عامل معرفی شود، قرار گیرد.


    بازنشستگان مقیم خارج کشور برای دریافت پاسخ هرگونه پرسش احتمالی می توانند با شماره تلفن های 00982188972845 و 00982188972846 تماس گرفته و از روش‌های دیگر مثل ارسال ایمیل خودداری کنند.


    به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، وکیل شخص بازنشسته باید وکالت نامه رسمی، فرم وراث اناث (در صورت لزوم) که قبلاً توسط سفارتخانه ایران در کشور مذکور تایید شده باشد به همراه کد رمزی که در پایان ارتباط تصویری Skype در اختیار شخص بازنشسته قرار گرفته را در مدت زمان یک ماه به صندوق بازنشستگی کشوری ارائه کند.


    از آنجایی که "وراث اناث" یعنی دختری که به تنهایی حقوق پدر یا مادر بازنشسته خود را دریافت می کند، از طریق نرم افزارSkype و اینترنت احراز هویت نمی‌شوند، برای تمدید معرفی نامه وکیل، باید به صورت سالانه به سفارت جمهوری اسلامی ایران در کشور محل اقامت خود مراجعه و فرم مخصوصی را که نشان دهنده ازدواج نکردن و عدم اشتغال وی باشد، به تأیید سفارتخانه مربوطه برساند. شخص مشمول قانون وراث اناث، باید فرم مذکور را پس از تایید در سفارتخانه، برای وکیل خود در ایران ارسال کند تا وی فرم مربوطه را به صندوق بازنشستگی کشوری برای صدور معرفی نامه یکساله، ارائه کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو