عصر بازار

چالش‌های بانک مرکزی ژاپن به دلیل تداوم تورم پایین

عصر اعتبار- رییس بانک مرکزی ژاپن اعلام کرد، این بانک به دلیل تداوم تورم زیر ۲ درصد، با چالش های بزرگی مواجه است و به همین دلیل باید برنامه های محرک مالی را ادامه دهد.

چالش‌های بانک مرکزی ژاپن به دلیل تداوم تورم پایین
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، تقویت صادرات و تولید کارخانجات ژاپن با افزایش تقاضای جهانی، به اقتصاد این کشور جان داده است اما تورم آن با وجود اجرای برنامه های محرک مالی در چهار سال گذشته به دلیل افزایش کند دستمزدها و در نتیجه کاهش هزینه خانواده ها، همچنان پایین است.

    هاروهیکو کورودا که از سال 2013 ریاست بانک مرکزی ژاپن را بر عهده دارد در حاشیه نشست سالانه بانک توسعه آسیا در یوکوهاما، گفت: بعد از چهار سال، نرخ تورم هنوز هم نزدیک به صفر است. این قطعا وضعیت بسیار چالش برانگیزی برای بانک های ژاپن است.

    وی افزود: در حالیکه قیمت ها افزایش یافته اند اما تورم همچنان زیر 2 درصد است. به همین دلیل بانک مرکزی سیاست تسهیل پولی را با قدرت ادامه خواهد داد.

    کورودا ادامه داد: نمی گویم در بحران قرار داریم اما نهایت تلاش خود را برای رسیدن به تورم 2 درصد انجام خواهم داد.

    رییس بانک مرکزی ژاپن علاوه بر این تأکید کرد، کاهش ارزش ین در مقابل ارزهای دیگر منجر به افزایش صادرات در سال های اخیر نشده است چراکه شرکت های بیشتری اقدام به تولید کالاهای خود در خارج از ژاپن می کنند. در عوض، تضعیف ین موجب افزایش سود شرکت ها و در نتیجه افزایش دستمزدها و هزینه ها شده است.

    وی گفت: بر اساس متون علمی، با کاهش نرخ ارز، صادرات افزایش یافته و تراز تجاری بهبود می یابد. اما در مورد ژاپن، نرخ ارز با وجود اینکه تأثیر زیادی بر تراز تجاری نگذاشته اما موجب افزایش سود شرکت ها شده است. همین امر در تقاضای داخلی نوسان به وجود آورده است.

    بانک مرکزی ژاپن بعد از اینکه بیش از سه سال خرید هنگفت دارایی، نتوانست موجب افزایش تورم شود، در سپتامبر گذشته تصمیم گرفت با تغییر چارچوب سیاست های خود، نرخ بهره را برای طولانی مدت ثابت نگه دارد. اما این امر در گرو افزایش سالانه حدود 80 تریلیون ین ذخایر اوراق قرضه دولتی بود.

    بیشتر تحلیل گران معتقدند که حرکت بعدی بانک مرکزی ژاپن باید تشدید سیاست های پولی باشد که به اعتقاد بسیاری حداقل تا سال آینده روی نخواهد داد.

    یکی از مقامات ارشد صندوق بین المللی پول در این باره گفته است: اقتصاد ژاپن همچنان نیاز به حمایت از سوی سیاست های فوق تسهیل پولی دارد و با وجود نشانه های بهبود اوضاع اقتصادی، نباید به این زودی دست از محرک های مالی بردارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو