عصر بازار

درپی صدور مجوز «نخستین صندوق سرمایه‌گذاری طلا» در بورس عنوان شد

صندوق سرمایه‌گذاری طلا، اوراق مشتقه مبتنی بر سکه طلا

عصر اعتبار- مهکامه علیقلی: نخستین صندوق سرمایه‌گذاری طلا در بورس مجوز گرفت و براساس اعلام بورس کالای ایران، این صندوق کالایی با دارایی پایه گواهی سپرده سکه طلا به‌زودی در بورس کالای ایران شروع به‌کار خواهد کرد.

صندوق سرمایه‌گذاری طلا، اوراق مشتقه مبتنی بر سکه طلا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۹:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از صمت؛صندوق سرمایه‌گذاری «طلا لوتوس» جزو صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی قابل معامله است، این صندوق‌ها یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند که رشد بسیار محسوس آنها بعد از تاسیس نخستین صندوق کالایی با دارایی پایه طلا در سال 1383شمسی، در لندن موید موفقیت غیرقابل انکار آنها در بازارهای مالی جهان است. صندوق طلا امکان پیروی از بازده نرخ سکه طلا برای سرمایه‌گذاران را فراهم می‌آورد. واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق طلا در بورس کالای ایران قابل معامله است و فعالیت اصلی این صندوق، سرمایه‌گذاری در بازار اوراق گواهی سپرده سکه طلاست. این صندوق برای سرمایه‌گذارانی مناسب است که انتظار دریافت سود دوره‌ای نداشته و در عوض، به سرمایه‌گذاری با دید بلندمدت‌تر فکر می‌کنند. به این بهانه صمت با علی تیموری شندی، موسس این صندوق گفت‌وگویی انجام داده که می‌خوانید.


    درباره سازوکار اجرایی صندوق طلا بگویید و اینکه ضمانت اجرایی‌اش چیست:
    این صندوق از نوع صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (ای‌تی‌اف) است که در بورس کالای ایران فعالیت خواهد کرد و همان‌طور که می‌دانید، نخستین صندوق کالایی و درواقع نخستین صندوق طلا است که در بازار سرمایه کشور عرضه خواهد شد. ترکیب دارایی صندوق پشتوانه طلای لوتوس، شامل سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر گواهی سکه طلا و اوراق مشتقه مبتنی‌بر سکه طلا خواهد بود. صندوق پشتوانه طلای لوتوس به صورت فعال (Active) مدیریت می‌شود و براساس فرآیندی که برای این صندوق طراحی شده است، از تحلیل پارامترهای مختلف تأثیرگذار تا مدیریت ریسک صندوق، هرکدام مشخص شده است که به چه طریقی انجام شود تا در نهایت مدیر صندوق بتواند بازدهی مناسبی برای سرمایه‌گذار فراهم کند. شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان مدیر و بازارگردان این صندوق است. با توجه به حضور بازارگردان، می‌توان تأکید کرد که این صندوق نقدشوندگی مناسبی داشته باشد. درباره نظارت بر این صندوق نیز علاوه بر نهاد نظارتی بازار سرمایه، دو رکن متولی و حسابرس همانند سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری تعریف شده است که به عملکرد صندوق نظارت دارند.


    در کنار بحث راه‌اندازی صندوق ارزی به نظر می‌رسد این صندوق نیز مورد توجه و اقبال معامله‌گران قرار گیرد، نظر شما در این‌باره چیست؟
    با توجه به مزایایی که سرمایه‌گذاری در این صندوق در مقایسه با خرید و فروش فیزیکی در بازار نقدی دارد، می‌تواند ابزار مناسبی برای آن دسته از سرمایه‌گذاران باشد که به این حوزه سرمایه‌گذاری علاقه‌مند هستند. ریسک نقدشوندگی بازار فیزیکی در مواقع بحرانی، ریسک نگهداری فیزیکی طلا، نداشتن توان تحلیل کارشناسی برای تعیین روند قیمتی برای همه سرمایه‌گذاران و جذابیت این حوزه سرمایه‌گذاری، ضرورت ایجاد یک ابزار معاملاتی جدید برای سرمایه‌گذاری تخصصی در این حوزه را ایجاب می‌کرد. با توجه به برخورداری از مزایای متعددی چون معافیت مالیاتی، امنیت بالا، مدیریت حرفه‌ای پرتفوی صندوق، امکان سرمایه‌گذاری با مبالغ کم، سهولت معامله، شفافیت عملکرد و...، می‌توان انتظار داشت به‌تدریج و با آشنایی هرچه بیشتر سرمایه‌گذاران از این ابزار جدید، استقبال خوبی شود.


    به طور معمول چه تدابیری برای این صندوق‌ها اعمال می‌شود؟
    برای مدیریت ریسک، ایجاد و مدیریت پرتفوی، طراحی سناریوهای مختلف صندوق و مواردی از این قبیل، مدیر صندوق باید تدابیر متناسب داشته باشد و درباره نظارت بر صندوق نیز مانند سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری، ارکان نظارتی تعریف شده و بر کار صندوق نظارت خواهند داشت.


    به نظر شما آیا این صندوق در مقایسه با صندوق‌های با درآمد ثابت مورد استقبال قرار می‌گیرد و چه تفاوتی با این صندوق‌ها دارند؟
    به‌طور کلی، مخاطب این دو نوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری از نظر استراتژی سرمایه‌گذاری و سطح قبول ریسک، متفاوت هستند؛ هرچند ممکن است سرمایه‌گذار در پرتفوی سرمایه‌گذاری خود واحدهای هر دو نوع صندوق را داشته باشد. در واقع صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت برای آن دسته سرمایه‌گذارانی مناسب است که انتظار دریافت سود تضمین و یا دست‌کم پیش‌بینی شده در دوره‌های تعیین شده ماهانه یا 3 ماه یک بار دارند. اما صندوق سرمایه‌گذاری طلا برای سرمایه‌گذارانی مناسب است که انتظار دریافت سود دوره‌ای نداشته و در عوض، به سرمایه‌گذاری با دید بلندمدت‌تر در مقایسه با حالت قبلی فکر می‌کنند؛ این دسته از سرمایه‌گذاران به‌طور سنتی به خرید و نگهداری سکه طلا اقدام می‌کرده‌اند. اما باید اشاره کنیم که حداقل نقدینگی لازم برای سرمایه‌گذاری در صندوق، از حداقل نقدینگی لازم برای سرمایه‌گذاری در بازار فیزیکی (خرید نقدی سکه) بسیار کمتر است و این خود یکی از مزایا و نقاط جذابیت این صندوق است. در توضیح باید بگویم که باتوجه به اینکه این صندوق از نوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله است، نرخ هر واحد سرمایه‌گذاری در دوران پذیره‌نویسی هزار تومان و حداقل تعداد واحد قابل خریداری 10 واحد است. به این ترتیب می‌بینید که سرمایه لازم برای ورود به این ابزار کمتر از یک صدم سرمایه لازم برای خرید یک عدد سکه طلاست. در صندوق‌های قابل معامله، سود دوره‌ای تقسیم نمی‌شود بلکه سرمایه‌گذار از رشد (ان‌ای‌وی) - ارزش خالص دارایی‌های یک شرکت - می‌تواند سود شناسایی کند.


    قرار است صندوق طلا چه حجمی از سرمایه‌ها را جذب کند؟
    حداقل سرمایه این صندوق برای شروع فعالیت 100 میلیارد ریال درنظر گرفته شده است.


    با توجه به پیشینه کار این صندوق‌ها از سال 2004میلادی در لندن، چه تجربه‌هایی به‌دست آمده و آینده این صندوق را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
    برای طراحی صندوق پشتوانه طلای لوتوس، مطالعات روی بازارهای جهانی و تجربه‌های دنیا در این زمینه انجام شده و از این تجربه‌ها هم استفاده شده است. مدیریت صندوق پشتوانه طلای لوتوس برخلاف صندوق اسپایدر که بزرگترین صندوق طلا در دنیا است، به صورت فعال (Active) مدیریت می‌شود حال آنکه صندوق اسپایدر به صورت منفعل (Passive) خرید و یا نگهداری مدیریت می‌شود. با توجه به روند سرمایه‌گذاری در کشور، باید به سمت ابزارهای جدید معاملاتی حرکت کرد و سرمایه‌گذاری در حوزه‌های تخصصی را به‌دست متخصصان و خبرگان آن حوزه سپرد و به این ترتیب می‌توان انتظار داشت که بازارهای حرفه‌ای داشته و غیرمتخصصان نیز برای کسب سود از این بازارها از خدمات متخصصان این حوزه بهره‌مند شوند.


    همانطور که در بازار طلا یک چشم معامله‌گران آینده به بازار طلاست بازار فیزیکی چه تاثیری بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارند یا برعکس بازار فیزیکی تاثیرش بر این صندوق‌ها چیست؟
    یکی از عللی که به‌عنوان عامل جذابیت سرمایه‌گذاری در طلا عنوان می‌کنند، توانایی طلا در پوشش آثار تورمی است. تغییرات طلا و ارز با تغییرات تورم همگرا هستند. اما از آنجایی که نوسان سکه نسبت به دلار کمتر است، سکه طلا گزینه مناسب‌تری برای پوشش آثار تورمی است از این‌رو در ترکیب دارایی این صندوق، گواهی سپرده کالایی سکه طلا و اوراق مشتقه مبتنی بر سکه طلا در نظر گرفته شده است. از طرفی، نرخ سکه در ایران، بیش از اونس، متأثر از نرخ ارز است. (همبستگی 82درصد به ارز در مقایسه با همبستگی 38درصد به اونس). با توجه به این همبستگی یادشده میان طلا و ارز، با سرمایه‌گذاری در صندوق می‌توان ریسک ناشی از خرید ارز را پوشش داد.


    چگونه می‌شود در این صندوق سرمایه‌گذاری کرد؟ آیا هر کسی می‌تواند طلا یا سکه را به صورت سپرده در این صندوق‌ها به امانت بگذارد؟ آیا این صندوق رویکردی غیر از این دارد؟
    سرمایه‌گذاری در این صندوق همانند سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ای‌تی‌اف) است و لازم است سرمایه‌گذار با اخذ کد معاملاتی از کارگزاری، اقدام به خرید و فروش واحدهای این صندوق کند. در فاز نخست شروع به کار این صندوق درحال‌حاضر امکان سپرده کردن سکه و طلا از سرمایه‌گذاران در ازای ارائه واحد سرمایه‌گذاری وجود ندارد اما بررسی‌هایی برای فراهم شدن این امکان در دست انجام

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی