عصر بازار

تحرک نوسان‌گیران ارزی محدود باقی ماند

ثبت دومین نوسان تک تومانی دلار

عصر اعتبار- در چهارمین روز هفته، معامله‌گران غیررسمی تحرکات چندانی نداشتند تا دلار دومین روز کم افت‌و‌خیز خود را پشت‌سر بگذارد.

ثبت دومین نوسان تک تومانی دلار
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد ، دلار که روز دوشنبه با افزایش جزئی یک تومانی به قیمت 3 هزار و 759تومان رسیده بود، روز سه‌شنبه با یک تومان افت به قیمت 3 هزار و 758 تومان بازگشت. به گفته فعالان، کاهش دامنه نوسانات دلار در دو روز گذشته چنان ملموس شده است که بخشی از معامله‌گران ترجیح داده‌اند، از بازار خارج شوند. به گفته این دسته، عرضه متناسب بازارساز، احتیاط معامله‌گران در خرید ارز و تغییرات محدود ارزش دلار در کشورهای همسایه موجب شده است که قیمت در بازار داخلی نیز با نوسان چندانی مواجه نشود. این در حالی بود که در بازار سکه همچنان میزان نوسان قیمت‌ها کمی بالاتر بود. روز سه‌شنبه، هر سکه تمام بهار آزادی با 3 هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و 204 هزار تومان رسید. این افزایش در فضایی رخ داد که بهای اونس در بازارهای جهانی عمدتا در مسیر کاهشی قرار داشت، ولی تحرکات معامله‌گران به اندازه‌ای بالا بود که این متغیر بنیادی نتوانست قیمت سکه را تحت تاثیر قرار دهد. البته روز سه‌شنبه، نیم‌سکه و ربع سکه برخلاف روند افزایشی سکه تمام حرکت کردند. نیم‌سکه با افت هزار تومانی به قیمت 661 هزار تومان و ربع سکه نیز با همان هزار تومان کاهش به قیمت 378 هزار تومان رسید.

    سیگنال سکون دلار

    به گفته فعالان، دلار در روزهای اخیر توان زیادی برای رشد قیمت از خود نشان نداده است. به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، بهای اونس از هفته گذشته افت زیادی را تجربه کرد و روز سه‌شنبه نیز تا ساعت 3 بعدازظهر تا نقطه هزار و 224 دلار پایین رفت. با این وجود، معامله‌گران سکه برای حفظ ارزش دارایی خود وارد بازار ارز نشدند و ترجیح دادند با نگهداری و احتکار دارایی زمینه بازگشت قیمت را فراهم کنند. به گفته یکی دیگر از بازیگران بازار، سکه‌بازان متوجه شدند که از یک سو تقاضای زیادی در بازار ارز وجود ندارد و از سوی دیگر میزان عرضه نیز متناسب با افزایش تقاضا بالا می‌رود. به این ترتیب، به‌نظر می‌رسد سکه‌بازان تصور کردند، زمینه افزایش قیمت دلار وجود ندارد؛ بنابراین سعی کردند از طریق بازار خود قیمت سکه را مدیریت کنند، امری که در آن نیز نسبتا موفق عمل کردند.

    از سوی دیگر، گروهی باور دارند، کاهش نوسانات در بازار ارز موجب شده است که تعدادی از نوسان‌گیران ارزی از بازار خارج شوند. به گفته فعالان، این عده اعتقاد دارند که بازار تا پیش از برگزاری انتخابات نوسانات چندانی را تجربه نخواهد کرد و عرضه ارز به میزانی است که مانع از گسترش دامنه نوسان می‌شود. این عده باور دارند در فاصله مانده به برگزاری انتخابات بهتر است که سرمایه خود را روی دارایی دیگری متمرکز کنند. این در حالی است که گروه دیگری هم‌زمان باور دارند، قیمت دلار ممکن است پیش از تاریخ 29 اردیبهشت با جوسازی روانی معامله‌گران با یک نوسان‌گیری غیرقابل پیش‌بینی مواجه شود.به این ترتیب می‌توان گفت، در حال حاضر سه گروه عمده در بازار حضور دارند که دو دسته باوری به افزایش دامنه نوسان تا پیش از برگزاری انتخابات ندارند. از سوی دیگر، عده‌ای در بازار معتقدند، قیمت دلار پس از 29 اردیبهشت، در مسیر افزایشی خواهد گرفت. این عده باور دارند عرضه بیش از اندازه، قیمت را در سال 96 با نوسان کمی مواجه کرده است. به باور این دسته با کاهش عرضه، قیمت می‌تواند در سطوح بالاتری قرار بگیرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو