عصر بازار

تمرکز بانک مرکزی چین بر مؤسسات مالی غیر بانکی

عصر اعتبار- بانک مرکزی چین از این پس توجه بیشتری به تأثیر مؤسسات مالی غیر بانکی بر ثبات مالی و همچنین تأثیر مداخلات سیاست های داخلی بر بازارهای گسترده جهانی خواهد کرد.

تمرکز بانک مرکزی چین بر مؤسسات مالی غیر بانکی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، در سال های اخیر و با وجود تلاش سیاستمداران چین برای مهار اقتصاد این کشور، مؤسسات غیر بانکی مثل شرکت های سرمایه گذاری و یا صندوق های مدیریت دارایی اقدام به گسترش فعالیت های خود به خصوص در زمینه اعطای وام های کمتر کنترل شده کرده اند.

    وب سایت بانک خلق چین با انتشار گزارشی در این باره اعلام کرده است: اگرچه سیستم مالی چین همچنان در سلطه بانک ها قرار دارد اما مؤسسات مالی غیر بانکی نیز تأثیر بسزایی در انجام امور مالی دارند. بنابراین، باید به اثرات سیاست های مداخله گرایانه و تأثیر مؤسسات مالی غیر بانکی بر ثبات مالی توجه بیشتری کرد.

    در این گزارش تأثیر تغییرات بازار بورس و بخش مالی چین بر کشورهای توسعه یافته نظیر آمریکا، بریتانیا، آلمان و ژاپن نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

    بانک مرکزی چین از این رو نتیجه گرفته است که بخش مالی چین تأثیر قابل توجهی بر بازارهای مالی جهانی به خصوص در ژاپن دارد.

    این بانک اخیرا اقدام به افزایش نرخ کوتاه مدت کرده است تا علاوه بر کاهش خطرات مالی، شرکت ها را برای کاهش قدرت نفوذ خود تشویق کند. این درحالی است که کارشناسان پیش بینی کرده اند، مسوولان این کشور برای جلوگیری از آسیب به رشد اقتصادی، تصمیمات محتاطانه تری اتخاذ کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی