عصر بازار

غلبه «عامل خارجی» در بازار طلا؛

پیش بینی بازار طلا در سال ۹۶

عصر اعتبار- به طور کلی ارزیابی‌ها حاکی از آن است که چهار عامل در قیمت سکه و طلا موثر هستند.

پیش بینی بازار طلا در سال ۹۶
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از هفته نامه تجارت فردا، عامل نخست، تغییرات قیمت ارز است، مطابق آخرین آمارها از بازار تهران، در سال جاری قیمت آزاد دلار در کانال سه هزار و 700 تومان قرار داشته است و تغییرات آن به شکلی نبوده که قیمت طلا را به شکل ویژه، تحت تاثیر قرار دهد. اگر اتفاقی نیز از سوی ارز افتاده به شکلی نبوده که قیمت طلا را بتواند از چند کانال تغییر دهد. عامل دوم را می‌توان تغییرات عرضه و تقاضا در بازار دانست.

    این عامل در روزهای انتهایی سال گذشته و در زمان اعیاد مذهبی، توانسته قیمت بازار را تغییر دهد. در زمانی که تقاضا برای خرید سکه و طلا، بیش از حد نرمال باشد در نتیجه سطح قیمت‌ها به دور از عوامل فنی، تغییر می‌کند. این موضوع باعث می‌شود قیمت ذاتی سکه از قیمت اسمی آن فاصله گیرد. عامل سوم را می‌توان انتظارات تغییر قیمت در بازار معرفی کرد، به طور مثال در روزهای گذشته بسیاری از فروشندگان در بازار داخل انتظار داشتند که اونس طلا روند افزایشی داشته باشد یا اینکه انتظار داشته باشند که در روزهای اعیاد، تقاضا برای سکه و طلا بیشتر شود. این عاملی است که از کاهش قیمت سکه و طلا جلوگیری می‌کند، حتی اگر در روزهایی قیمت طلا در بازارهای جهانی روند افزایشی داشته باشد.

    در حال حاضر حباب سکه نیز در بازارها در مسیر نزولی قدم گذاشته است. در حالی که در انتهای سال گذشته سطح حباب به 125هزار تومان نیز رسید، اما آمارها حاکی از آن است که در انتهای هفته فروردین‌ماه، قیمت حباب سکه به حدود 85 هزار تومان رسیده است. این موضوع باعث می‌شود که قیمت ذاتی سکه و قیمت اسمی سکه در محدوده نزدیک به هم قرار گیرند و بازار تحت تاثیر جو روانی قرار نگیرد. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که در ماه‌های آینده نیز میزان حباب کاهش یابد. اما چهارمین و مهم‌ترین عامل تغییرات قیمت سکه و طلا، تغییرات اونس جهانی است. اگرچه ممکن است در کوتاه‌مدت سه عامل نخست که به آن اشاره شد روند قیمت طلای داخلی و خارجی را با تغییر روبه‌رو کنند، اما در بلندمدت همیشه قیمت سکه و طلا تحت تاثیر قیمت اونس جهانی است. آمارها نشان می‌دهد از ابتدای سال جاری شمسی، روند اونس جهانی صعودی بوده به نحوی که از سطح 1240 دلار به 1280 دلار افزایش یافت.

    این تغییرات مطمئناً فضای بازار داخل را نیز تحت تاثیر قرار داده است. به نحوی که در هفته پایانی فروردین‌ماه، بهای سکه با ثبت رقم یک میلیون و 227 تومان به بیشترین مقدار طی چهار سال گذشته رسید. مهم‌ترین دلیل رکوردشکنی قیمت سکه افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی است. در حال حاضر افزایش تنش‌ها میان کره شمالی و ایالات متحده آمریکا به مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت طلا، تبدیل شده است. احتمال وقوع جنگ و صف‌آرایی در مرزهای دو کره باعث شده که نگرانی‌ها در بازارها بیشتر از گذشته شود. در این شرایط التهابی، نامعین بودن نتیجه انتخابات فرانسه نیز بر عملکرد طلا اثرگذار خواهد بود. مطابق آخرین گزارش‌ها، نتایج دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه مطابق پیش‌بینی‌ها بوده و این روند تا حدودی باعث شد که نگرانی‌ها در بازار کاهش یابد.

    سمت‌وسوی بازار طلا در سال 96

    عوامل تعیین‌کننده قیمت سکه چیست؟

    حسین راهداری: سال گذشته برای سکه سال رو به رشدی بود. سکه تمام در سال گذشته حدود 17 درصد بازدهی داشت که به نسبت دلار که بازدهی آن حدود 9 درصد و قیمت طلای جهانی که بازدهی آن حدود منفی یک درصد بود، رشد زیادی را نشان می‌دهد. اما همین مساله سوالی ایجاد می‌کند و آن اینکه چرا وقتی قیمت سکه که تابعی از قیمت جهانی طلا و قیمت ارز است، بیش از حاصلضرب این دو عامل رشد کرده است؟ قبل از پاسخ به این سوال، عوامل دخیل در تعیین قیمت سکه بررسی می‌شوند تا از این منظر به تحلیل افزایش قیمت سکه پرداخته شود.

    قیمت طلای جهانی و عاملی به نام ترامپ

    مهم‌ترین عامل موثر در سال گذشته بر قیمت طلای جهانی، رئیس‌جمهور شدن ترامپ بوده است. ترامپ اثری دوگانه بر قیمت طلا داشته است. ترامپ هم عامل افزایش و هم عامل کاهش قیمت طلا بوده است. در حقیقت ترامپ از کوران رقابت‌های ریاست‌جمهوری به صراحت خطاب به فدرال‌رزرو (بانک مرکزی آمریکا) گفته بود که این بانک باید به سیاست نرخ بهره پایین خاتمه داده و نرخ بهره دلار را افزایش دهد. اگرچه در برنامه فدرال‌رزرو افزایش نرخ بهره وجود داشت، اما این اظهارات به عنوان دخالت در امور این بانک دیده شد که معمولاً استقلال تصمیم‌گیری خوبی دارد. در حقیقت رئیس این بانک به نوعی شوکه شده بود که چگونه کسی به این صراحت اجازه یافته تا در امور تخصصی این بانک در مقابل عموم مردم دخالت کند. بنابراین بی‌دلیل نبود که با به قدرت رسیدن ترامپ بسیاری انتظار فشار سیاسی ترامپ بر بانک مرکزی آمریکا برای افزایش نرخ بهره را داشتند. افزایش نرخ بهره سبب تقویت دلار و در ادامه کاهش قیمت طلا می‌شود.

    علاوه بر این، سیاست‌های دیگر ترامپ از جمله کاهش مالیات سبب خواهد شد که سیل سرمایه به آمریکا سرازیر شود. این ورود سرمایه سبب افزایش تقاضای دلار آمریکا می‌شود که تقویت شدید ارزش آن را به دنبال خواهد داشت. از این‌رو می‌توان پیش‌بینی کرد که با اعمال این سیاست ترامپ، ارزش دلار تقویت شده و قیمت طلا کاهش یابد. از سوی دیگر سیاست حمایتی ترامپ در مورد اقتصاد آمریکا و کاهش هزینه‌های دولت نیز در کوتاه‌مدت خواهد توانست تراز تجاری و وضعیت بدهی این کشور را بهبود دهد و این مساله نیز تقویت دلار و کاهش قیمت طلا را سبب خواهد شد. به همین دلیل است که هرگاه ترامپ در انجام وعده‌های خود شکست می‌خورد، قیمت طلا افزایش می‌یابد. نمونه آن برچیدن طرح بیمه اوباما معروف به اوباماکر بود. در حقیقت برچیده شدن این طرح می‌توانست هزینه‌های دولت را کاهش داده و به نوعی تقویت دلار را به دنبال داشت. اما وقتی که ترامپ نتوانست این طرح را ملغی کند، طلا در پاسخ رشد قیمتی را تجربه کرد.
    اما در عین حال تصمیمات خلق‌الساعه و پوپولیستی ترامپ سبب افزایش ریسک در دنیا شده است. حمله به سوریه برخلاف وعده‌های او بر عدم مداخله در این کشور نشان داده است که ترامپ به واقع قرار نیست به خیلی از وعده‌های خود عمل کند و این نشانه‌ای است که دیگر وعده‌های او نیز ممکن است به فراموشی سپرده شوند. در این صورت و با توجه به عدم تعادل در دیگر تصمیمات او، دنیا در نوعی بلاتکلیفی به سر می‌برد که این ریسک سبب اقبال به طلا به عنوان دارایی امن می‌شود. بنابراین ترامپ از یک‌سو قیمت طلا را کاهش می‌دهد و در عین حال به طریق دیگر سبب افزایش قیمت طلا می‌شود.

    با توجه به رابطه مستقیم قیمت سکه و نرخ ارز، می‌توان انتظار داشت که در این زمان قیمت سکه نیز افزایش متناسبی را تجربه کرده باشد. اما آنچه در مورد قیمت سکه رخ داد این بود که به‌رغم کاهش نرخ ارز، قیمت سکه کاهش متناسبی را تجربه نکرد. پس باید بررسی شود که چرا این موضوع اتفاق افتاده است.

     

    بازار سکه: حباب ناشی از تقاضا؟

    در زمان افزایش نرخ ارز، بخشی از تقاضا به سمت سکه هدایت شد که به طلا به عنوان گریزی از ریسک نگاه می‌کرد. با توجه به اینکه حساسیت بازار ارز در مورد بازار سکه وجود نداشت، دولت نیز به اندازه بازار ارز در آن مداخله نکرد و به نوعی چراغ سبز نشان داده شد که قیمت سکه از ارزش ذاتی طلای آن فاصله معناداری بگیرد. در حقیقت در پایان سال فاصله ارزش ذاتی طلای سکه تمام با ارزش بازار آن حدود 10 درصد بود.

    البته ذکر یک نکته ضروری است و آن اینکه در دنیا دو نوع سرمایه‌گذاری در طلا وجود دارد. یکی از طریق شمش طلاست که این شمش می‌تواند از یک گرم تا بیش از یک کیلوگرم باشد. شمش طلا شکلی استاندارد دارد و با فاصله قیمتی کمی از ارزش ذاتی آن معامله می‌شود. نقدشوندگی آن نیز بالاتر است. اما روش دیگر خرید سکه است. سکه‌ها علاوه بر ارزش ذاتی طلا، دارای ارزش کلکسیونی و تاریخی نیز هستند و هر چه تعداد آنها کمتر و تقاضا برای آنها بیشتر باشد، فاصله قیمت بازار آنها با ارزش ذاتی طلای آنها بیشتر می‌شود. در ایران اما به طور سنتی، شمش طلا برای سرمایه‌گذاری وجود ندارد و به نوعی سکه‌های ضرب‌شده بانک مرکزی نقش شمش طلا در سرمایه‌گذاری را بر عهده گرفته‌اند.

    به همین دلیل در زمان آرامش بازار سکه، تفاوت قیمت زیادی میان قیمت سکه و ارزش ذاتی آن وجود ندارد. از جمله لازم به اشاره است که در پایان سال 94، فاصله ارزش ذاتی سکه تمام و قیمت بازار آن تقریباً صفر بوده است. یعنی هر کسی که سکه طلا می‌خریده است، فقط پول ارزش ذاتی طلای آن را پرداخت می‌کرده است و هزینه‌های دیگر از جمله حق ضرب بانک مرکزی، حمل‌ونقل و تعرفه واردات طلا را نداده است. از این منظر سرمایه‌گذاری بسیار کم‌هزینه‌ای نسبت به موارد مشابه در کشورهای دیگر بوده است. تنها مشکل سکه تمام ایران این است که جز در خود ایران در کشور دیگری معامله نمی‌شود و تقاضا ندارد.

    از این‌رو سال 96، به دلیل ریسک‌های ایجادشده، برخلاف سال قبل از آن، قیمت طلا از ارزش ذاتی آن فاصله گرفته است و این حاکی از آن است که تقاضای بازار افزایش یافته است. با توجه به انتظار افزایش نرخ ارز بعد از انتخابات و تا پایان سال و نیز رشد محدود قیمت طلای جهانی، می‌توان انتظار بازدهی بیش از بیست‌درصدی از بازار سکه را تا پایان سال 96 داشت. اما باید به یاد داشت عامل ترامپ می‌تواند پیش‌بینی‌ناشدنی‌تر از آن چیزی باشد که انتظار می‌رود. در صورت افزایش تنش سیاسی میان ایران و آمریکا یا افزایش تنش در دنیا به دلیل سیاست‌های ترامپ، انتظار سودهای بالاتری در بازار سکه را می‌توان داشت.

    غلبه «عامل خارجی» در بازار طلا

    محمد کشتی آرای: بهای طلا در داخل کشور، تحت تاثیر دو عامل تغییر می‌کند. عامل نخست، تغییرات قیمت ارز است و دیگری تغییرات قیمت طلای جهانی. مادامی که یکی از این عوامل افزایش یا کاهش پیدا کنند، بازار طلای داخل نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. از نگاه محمد کشتی‌آرای، در هفته‌های گذشته، عامل خارجی باعث افزایش قیمت سکه و طلا شده است. به گفته او، در روزهایی که بازار با رشد تقاضا روبه‌رو می‌شود، میزان حباب سکه نیز رشد می‌کند، اما به نظر می‌رسد با عبور از اعیاد و سال نو، میزان حباب سکه کاهش می‌یابد. رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر اثرگذاری مستقیم تحولات انتخابات ریاست جمهوری بر طلا را رد می‌کند و معتقد است اگر فضای سیاسی داخلی، تغییر قابل توجهی داشته باشد، بازار طلا می‌تواند تغییر وضعیت دهد. او مهم‌ترین عامل اثرگذاری قیمت طلا و سکه را تحولات سیاسی خارج از ایران می‌داند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی