عصر بازار

آخرین وضعیت قیمت طلای جهانی

عصر اعتبار- طلا تحت تاثیر ابهامات سیاسی که در آمریکا پس از اخراج رییس اف‌بی‌آی به وجود آمده و کاهش دلار و بازارهای سهام را بدنبال داشته است، روز جمعه برای سومین روز متوالی افزایش یافت.

آخرین وضعیت قیمت طلای جهانی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور 0.2 درصد افزایش یافت و به 1226.71 دلار رسید. بهای معاملات این بازار روز پنج شنبه 0.5 درصد افزایش یافت که بزرگترین افزایش قیمت یک روزه در یک ماه اخیر بود.

    طلا اوایل هفته جاری به 1213.81 دلار سقوط کرده بود که پایین‌ترین قیمت در دو ماه گذشته بود.

    در بازار نیویورک، هر اونس طلا برای تحویل در ژوئن 0.2 درصد رشد کرد و به 1226.60 دلار رسید. بهای معاملات این بازار روز پنج ‌شنبه با 5.30 دلار افزایش، در 1224.20 دلار بسته شده بود.

    دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا جیمز کومی، رییس اف‌بی‌آی را به دلیل عملکردش در تحقیقات پیرامون ایمیل‌های هیلاری کلینتون اخراج کرد اما منتقدان ترامپ علت اخراج کومی را ادامه تحقیقات وی درباره مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا عنوان کرده اند. در پی این رویداد به دلیل نگرانی‌ها نسبت به تاثیر منفی اخراج کومی بر اجرای برنامه‌های اصلاحات مالیاتی ترامپ، ریسک‌گریزی افزایش یافت و بر بازارهای سهام آمریکا و ارزش دلار تاثیر منفی گذاشت.

    به گفته بارناباس گان، تحلیلگر بانک OCBC در سنگاپور، هر آنچه ترامپ اظهار می‌گوید، اهمیت دارد و بر بازارها تاثیر می‌گذارد و ممکن است بر قیمت طلا در کوتاه مدت تاثیرگذار باشد. اما در نیمه دوم سال، قیمت طلا تحت تاثیر حرکت قیمت دلار و وضعیت نرخ‌های بهره قرار خواهد داشت. انتظار می‌رود نرخهای بهره آمریکا دو دور دیگر در سال 2018 افزایش پیدا کند که برای طلا منفی خواهد بود.

    آماری که روز پنج شنبه منتشر شد، نشان داد شمار متقاضیان دریافت مزایای بیکاری در آمریکا هفته گذشته کاهش غیرمنتظره ای داشته است. از سوی دیگر قیمت‌های تولیدکننده بیش از حد انتظار تحلیلگران در ماه گذشته افزایش داشت. آمار مذکور منعکس کننده بهبود بازار کار و رشد تورم هستند و ممکن است بانک مرکزی آمریکا را برای افزایش سریع‌تر نرخ‌های بهره ترغیب کند.

    طلا به افزایش نرخ‌های بهره آمریکا فوق العاده حساس است زیرا نرخ‌های بهره بالاتر به تقاضا برای این فلز ارزشمند که سوددهی ندارد، لطمه می‌زند و در مقابل، از ارزش دلار پشتیبانی می‌کند.

    طبق آمار شرکت CME، معاملات صندوق فدرال نشان می‌دهد بازارها احتمال تصویب افزایش نرخ‌های بهره در نشست ماه آینده بانک مرکزی آمریکا را حدود 90 درصد برآورد می‌کنند.

    شاخص دلار آمریکا در برابر سبدی از شش ارز بزرگ 0.1 درصد اُفت کرد و در 99.570 واحد ایستاد.

    به گفته ادوارد مایر، تحلیلگر شرکت INTL FCStone، اگرچه قیمت طلا در چند روز گذشته تثبیت شده اما معامله‌گران همچنان محتاط مانده‌اند.

    در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری 0.3 درصد کاهش یافت و به 16.39 دلار رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری 0.1 درصد افزایش یافت و به 915.25 دلار رسید. هر اونس پالادیوم برای تحویل فوری 0.3 درصد افزایش یافت و 803.70 دلار معامله شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی