عصر بازار

چشم و هم چشمی ثروت در مدارس غیردولتی

عصر اعتبار- بر اساس اظهارات رئیس مدارس غیر دولتی شهر تهران،شهریه مدارس مذکور در سال تحصیل۹۷-۹۶ با افزایش ۱۷ درصدی همراه خواهد شد،موضوعی که به اعتقاد برخی کارشناسان فراتر از نرخ تورم و واقعیت های اقتصادی جامعه می باشد.

چشم و هم چشمی ثروت در مدارس غیردولتی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، تحصیلات پولی و صرف هزینه های سنگین،صرفا مختص به برخی از دانشگاه ها نمی باشد،بلکه در این میان،کم نیستند مدارس غیر انتفاعی و غیر دولتی که با اخذ شهریه های میلیونی به ارائه خدمات آموزشی مبادرت می ورزند.

    چندی پیش،رئیس مدارس غیر دولتی شهر تهران،از افزایش 17 درصدی شهریه مدارس غیر دولتی در سال تحصیلی 97-96 خبر داد.

    بر اساس گزارش های منتشر شده،میزان افزایش حقوق کارگران بین 12 تا 15 درصد می باشد و نرخ تورم نیز قریب به 7تا9 درصد اعلام شده که البته این اختلاف دو درصدی میان بانک مرکزی و مرکز آمار،خود حدیث مفصلی است که تبیین و واکاوی آن در این مجال نمی گنجد.

    به هر ترتیب آنچه که از واقعیت این اعداد و ارقام به ذهن متبادر می شود،مشمول این واقعیت است که میزان افزایش شهریه مدارس غیر دولتی تهران همخوان و متناسب با افزایش دستمزد و حقوق کارگران و نرخ تورم به نظر نمی رسد.

    آنچنان که مسئولان ذیربط،عنوان کرده اند،در حال حاضر،بیش از یک هزار و 600 مدرسه غیر دولتی در پایتخت به ارائه خدمات آموزشی،علمی،تربیتی و پرورشی مشغول هستند و این در شرایطی است که بنابر مولفه هایی همچون کیفیت آموزش،مدرسان فعال،متراژ فضای آموزشی،نوع امکانات، و...میزان نرخ شهریه دریافتی از سوی مدارس مذکور محاسبه می شود.

    فرشاد کاظمیان،کارشناس حوزه آموزشی،در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی، ضمن انتقاد از ظهور و بروز برخی از چشم و هم چشمی ها و رقابت های کاذب درون خانوادگی و فامیلی و رسوخ آن به فضاهای آموزشی،عنوان کرد:متاسفانه در برخی از مناطق شهر تهران،معیار برتری و پرستیژ اجتماعی میان خانوارها،به  محل تحصیل فرزندان آنها گره خورده است.

    وی افزود:شایسته نیست محیطی که قرار است به تربیت و پرورشِ نیروی انسانی به عنوان بزرگ ترین و ارزنده ترین ثروت و سرمایه اجتماعی کشور مشغول باشد به عرصه ای برای چشم و هم چشمی های فامیلی و حلقه آشنایان و بستگان برخی خانوارها بدل شود.

    کاظمیان گفت:البته این پدیده فراگیر نیست،اما برای محیط آموزشی بروز چنین رفتارهایی قابل هضم نمی باشد.

    کارشناس حوزه آموزشی عنوان کرد:بر اساس گزارشات منتشر شده،در برخی از مدارس غیر دولتی منطقه یک تهران،شهریه های 12 میلیون تومانی اخذ می شود که این میزان از شهریه و چنین نرخ گذاری هایی، متناسب با اصول و قواعد نظام آموزشی و اهداف و آرمان های تعلیم و تربیت در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به نظر نمی رسد.

    وی افزود:اختلاف میان شهریه ها در مدارس غیر دولتی،تا حدی قابل هضم و منطقی است،اما فاصله ها و تفاوت های چندین میلیونی امری شایسته به نظر نمی رسد.

       شاخص تعیین شهریه در مدارس غیر دولتی چیست؟

    آنچنان که حسن مسعودی (مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی)در گفت و گو با رسانه ها عنوان داشته،پارامترها و مولفه های متعددی در نحوه نرخ گذاری بر روی شهریه های مدارس غیر دولتی یا غیر انتفاعی موثر و تاثیرگذار است که میانگین حقوق و مزایای پرداختی به دبیر و سایر کارکنان،تعداد عوامل اجرایی و معاونان،اجاره بهای فضا بر اساس متراژ اعیان و عرصه،سایر هزینه ها و شاخص عملکرد آموزشی و پرورشی،حق الزحمه موسس و مجموع ساعات بیمه نیروهای آزاد بیمه شده و...از نمونه های آن به شمار می رود.

    برخی مدارس،فراتر از میزان مقرر،مطالبه شهریه می کنند

    شهره رضایی،والده یکی از دانش آموزان مشغول به تحصیل در مدارس غیر دولتی عنوان کرد:اگرچه نحوه تعیین شهریه بر اساس و معیارهای مشخصی انجام می پذیرد،اما متاسفانه هستند مدارسی که توجهی به ضوابط قانونی ندارند و بصورت میلی و به صلاحدید خود به اخذ شهریه مبادرت می ورزند.

    وی افزود:در این میان و در صورت پیگیری والدین و مراجعه به حراست و بازرسی آموزش و پرورش مناطق، می توان طرح شکایت نمود و در این خصوص برخوردهای لازم نیز انجام می پذیرد،اما کم نیستند والدینی که بنابر ملاحظاتی از چنین پیگیری هایی امتناع می کنند،زیرا نگران سرنوشت تحصیلی فرزند خویش هستند.

    رضایی گفت:به اعتقاد بنده،این ذهنیت غلط و ناصحیح است و در صورت برخورد و پیگیری والدین،قطعا برخی از مدارس غیر دولتی(تاکید می شود برخی)که در پوشش خدمات آموزشی از این محفل به سود جویی و سوء استفاده مالی و اقتصادی مبادرت می ورزند،به قانون تمکین خواهند کرد و فضای آموزشی را به عرصه ای برای کاسب کاری مبدل نمی کنند.

    به تعبیری یکی از عواملِ زمینه ساز اخذ چنین شهریه هایی به سکوت والدین باز می گردد،اما قطعا با نظارت دقیق و هوشمندانه تر آموزش و پرورش به عنوان نهادی  نظارتی بر نحوه فعالیت و عملکرد این مدارس،می توان ضریب چنین تخلفات و سوء استفاده هایی را به حداقل ممکن کاهش داد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی