عصر بازار

«طیب نیا» برای شرکت در اجلاس راه ابریشم وارد چین شد

عصر اعتبار- علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان روز شنبه به منظور شرکت در اجلاس همکاری بین المللی راه ابریشم موسوم به «یک کمربند - یک جاده»، وارد چین شد.

«طیب نیا» برای شرکت در اجلاس راه ابریشم وارد چین شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، در این همایش که از فردا یکشنبه به مدت 2 روز به میزبانی شهر پکن برگزار می شود، یک هزار و 500 نفر از جمله 850 میهمان خارجی از 130 کشور و 70 سازمان بین المللی در آن حضور دارند.
    دبیر کل سازمان ملل، رئیس بانک جهانی و همچنین رئیس صندوق بین المللی پول و 28 نفر از سران کشورها در این همایش حضور خواهند داشت که «علی طیب نیا» وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان نیز به عنوان نماینده عالی جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس بزرگ حضور دارد.
    همچنین قرار است «طیب نیا» در حاشیه برگزاری این اجلاس دو روزه دیدارهایی نیز با چند تن از همتایان و میهمانان شرکت کننده داشته باشد.
    وی پیشتر در سخنانی با استقبال از طرح احیای جاده ابریشم نوین، اجرای آن را باعث تقویت، همبستگی و پیوند بیشتر کشورهای قرار گرفته در مسیر این جاده تاریخی عنوان کرده بود.
    وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان با اعلام اینکه جمهوری اسلامی ایران نیز از طرح «یک کمربند - یک جاده» استقبال می کند، گفت که ایران نیز تمام توان، همکاری و تلاش خود را برای اجرای بهتر و کاملتر این طرح بکار می گیرد چرا که معتقد است این طرح می تواند نقش مهمی در راستای توسعه جهانی و مناسبات کشورها داشته باشد.
    امضای اسنادی با بیش از 20 کشور و بیش از 20 سازمان بین المللی، همکاری برای اجرای بیش از 20 طرح عملیاتی انرژی، ‌حمل و نقل،‌ سرمایه گذاری، تجارت، ‌منابع و طرح های زیربنایی و برگزاری گردهمایی سران در حاشیه اجلاس بین المللی و ایجاد ساختاری برای همکاری های فنی، ‌تجاری، محیط زیست، مالی و استفاده از توان و استعداد متقابل کشورها از جمله برنامه های اجلاس دو روزه جاده ابریشم در چین عنوان شده است.
    سال 2013 میلادی بود که رئیس جمهوری چین طرح ایجاد کمربند اقتصادی جاده ابریشم را با همکاری کشورهای آسیای مرکزی اعلام کرد تا به طور بالقوه سه میلیارد نفر جمعیت وارد یک بازار تجاری جدید و البته گسترده شوند.
    تاکنون بیش از 100 سازمان و کشور به طرح راه ابریشم زمینی و دریایی چین ملحق شده اند و از این میان بیش از 40 سازمان و کشور توافقنامه هایی را با چین امضا کرده اند.
    چین برای اجرای این طرح توجه ویژه ای به ایران به عنوان یکی از کشورهای اصلی قرار گرفته در مسیر این جاده تاریخی دارد و به برنامه های ایران و کمک های کشورمان در این زمینه چشم دوخته است.
    جاده ابریشم شبکه راه های به هم پیوسته ای با هدف بازرگانی در آسیا بود که خاور و باختر و جنوب آسیا را به هم و به شمال آفریقا و خاور اروپا پیوند می داد؛ مسیری که تا سده 15 میلادی به مدت هزار و 700 سال، بزرگ ترین شبکه بازرگانی دنیا بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی