عصر بازار

رونمایی از روش نوین پرداخت موبایلی

عصر اعتبار- رییس کل بانک مرکزی در مراسم رونمایی از روش نوین پرداخت موبایلی(NFC) در جمع مدیران ستادی و روسای شعب بانک پارسیان تاکید کرد: در دنیا فروش خدمات بانکی به عنوان یک اصل پذیرفته شده است در حالی که در ایران ارایه خدمات بانکی در حد رایگان انجام می شود و لازم است بانک ها ضمن گسترش خدمات بانکداری الکترونیکی، به موضوع درآمدزایی از این طریق توجه کنند.

رونمایی از روش نوین پرداخت موبایلی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، ولی اله سیف  که صبح امروز در «گردهمایی روسای شعب، مناطق، حوزه ها و مدیران ستادی بانک پارسیان » سخن می گفت، با اشاره به شرایط اقتصادی ابتدای دولت یازدهم تصریح کرد: دولت یازدهم در حالی زمام امور کشور را در دست گرفت که  شرایط نامناسب اقتصادی، بازار ارز متلاطم و تورم بالای 40درصد قدرت پیش بینی پذیری اقتصادی را از فعالان اقتصادی و سرمایه گذران سلب کرده بود، اما خوشبختانه با تلاش های مجموعه دولت و نظام بانکی با ایجاد ثبات اقتصادی زمینه تحرک، پویایی و رونق اقتصادی در کشور ایجاد و دستاوردهای بزرگی حاصل شد، ضمن آنکه بعد از 26 سال به تورم تک رقمی و رشد دو رقمی دست پیدا کردیم.
    رییس  شورای پول و اعتبار با برشمردن  محدودیت هایی نظام بانکی تصریح کرد: شبکه بانکی باید به موضوعاتی همچون «عدم تعادل  درآمد-هزینه»،« عدم تعادل دارایی - بدهی»،« اجرای استانداردهای مالی بانکی بین المللی»  و «تبین و عملیاتی کردن اقدامات در زمینه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم» توجه ویژه و خاصی داشته باشد، چرا که روابط کارگزاری با بانک های بزرگ بین المللی با رفع این قبیل محدودیت ها و اجرای استانداردها، گسترش خواهد یافت.
    سیف در خصوص معضل رقابت ناسالم برخی بانک ها و تبعات منفی آن برای اقتصاد کشورخاطرنشان کرد: نظام بانکی  باید از رقابت ناسالم  خودداری و به مصوبات شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی مقید و پایبند باشند و در این زمینه نیز بانک مرکزی با تمام توان در جهت سالم سازی رقابت بانک ها تلاش خواهد کرد.

     

    وی  در خصوص عدم تعادل «درآمد – هزینه » و «دارایی – بدهی » در بانک ها  و اقدامات انجام شده  خاطرنشان کرد:  اگرچه وضعیت نظام بانکی در این زمینه نسبت به گذشته بهتر شده است لیکن تا وضعیت ایده آل فاصله وجود دارد و  بانک ها باید برای ایجاد تعادل در موضوعات «درآمد- هزینه» و «دارایی – بدهی » تمام تلاش خود را به کار گیرند.
    رییس کل بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع «مطالبات معوق و دارایی های منجمد نظام بانکی» اشاره کرد و گفت: دارایی منجمد بانک ها در سه بخش « مطالبات معوق»،« طلب از دولت » و «دارایی های غیرمالی» جای گرفته است.  ضمن آنکه حجم مطالبات معوق و دارایی های منجمد در نظام بانکی بالاست و بانک ها باید در این زمینه با تدبیر و اقدامات لازم در جهت وصول آنها با تاکید بر اصلاح ساختاری عمل کنند.همچنین نقد کردن دارایی های غیرمالی و به گردش درآوردن این دارایی ها نکته مهمی است که باید مدنظر نظام بانکی قرار گیرد.
    سیف با تاکید بر اصلاح ساختار ترازنامه های بانک ها و شفافیت صورت های مالی آنها تصریح کرد: در این زمینه اولین گام به کفایت سرمایه بانک ها مربوط می شود و لازم است بانک ها در این زمینه خود را با معیارهای بین المللی هماهنگ کنند. بر این اساس بانک مرکزی در مرحله اول میزان کفایت سرمایه را 8درصد تعیین کرده است.
    وی افزود: عدم توجه به این موضوع باعث افزایش ریسک در فعالیت بانک ها می شود و در نتیجه بانک های بزرگ بین المللی برای همکاری و تعامل با بانک های ایرانی رغبتی نخواهند داشت.
    سیف  در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تقدیر از اقدام ها و همکاری مدیریت و پرسنل بانک پارسیان در موضوع  انحلال موسسه غیرمجاز ثامن الحجج، با اشاره به  مبارزه قاطع بانک مرکزی با شکل گیری و فعالیت موسسات غیرمجاز گفت: در سال 1392 بر اساس آمارها 25درصد از نقدینگی  کشور در موسسات اعتباری غیرمجاز وجود داشت. این شرایط نامساعد برای  بانک مرکزی قابل تحمل نبود و با تلاش و احساس مسئولیت این بانک به میزان قابل توجهی نسبت به رشد بی رویه آنها اقدام و روند ساماندهی آنها تسریع شد.
    رییس کل بانک مرکزی با اشاره به هدف برجام در رفع تمام تحریم های هسته ای عنوان کرد: برجام توانست به هدف اصلی پیش بینی شده در رفع کامل تحریم های هسته ای دست یابد؛ اما متاسفانه نظام بانکی به دلیل عدم اجرای برخی استانداردهای بین المللی نتوانسته است از تمام ظرفیت ایجاد شده در پسابرجام بهره ببرد. بانک ها باید با اجرای استانداردهای بین المللی، شفافیت در صورت های مالی و دستور العمل های مربوط به مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم،  زمینه گسترش روابط کارگزاری را بیش از پیش فراهم آورند.
    سیف تقویت بعد نظارتی مقام ناظر بانک ها و موسسات اعتباری را با تدوین نظام نوین نظارتی مورد اشاره قرار داد و گفت: در این نظام نوین، بانک ها رتبه بندی و ریسک های محتمل هر یک از آنها تعیین خواهد شد و می بایست بانک ها  در این مسیر همکاری های لازم را با بانک مرکزی داشته باشند؛ ضمن اینکه بانک مرکزی نیز در این مسیر به همراهی و یاری سایر دستگاه ها همچون وزارت امور اقتصادیی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه  و نیز قوه قضاییه نیاز دارد.
    گفتنی است روش نوین پرداخت موبایلی (NFC ) خدمت نوین بانکی است. در این  خدمت جدید، فرایند کشیده شدن کارت بانکی با نزدیک شدن تلفن و یا ساعت هوشمند به پایانه فروش (POS) شبیه سازی می‌شود. به تعبیری دیگر، برای پرداخت با استفاده از ابزار هوشمند تنها کافیست ابزار هوشمند خود یا همان گوشی تلفن همراه را به پایانه فروش و یا دستگاه خودپرداز نزدیک کرد و پرداخت  خرید را انجام داد.
    بر اساس این گزارش، رییس کل بانک مرکزی در مراسم رونمایی از روش نوین پرداخت موبایلی (NFC ) از دست اندرکاران  فعال این خدمت در  اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی و شرکت خدمات انفورماتیک با اهدای لوح، تقدیر کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو