عصر بازار

مدیرعامل بورس تهران:

تامین مالی از طریق بورس جدی است

عصر اعتبار- مدیرعامل بورس تهران با بیان این‌که تاکنون اقدامات متعددی در حوزه تامین مالی در بورس تهران انجام شده، گفت: تامین مالی بین‌المللی هزینه تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی را کاهش می‌دهد.

تامین مالی از طریق بورس جدی است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از  ایسنا، حسن قالیباف اصل در دومین کنفرانس تامین مالی بین‌المللی از طریق بورس لندن، گفت: برگزاری این جلسه گام مثبت در جهت انتقال دانش و تجربه به شمار می رود. تاکنون اقدامات متعددی در حوزه تامین مالی در بورس تهران انجام شده است.

    وی ادامه داد: ابزارهای معرفی شده در بازار سرمایه به تصویب کمیته فقهی می‌رسد و تمام ابزارهای مورد معامله در بورس تهران مجوزهای لازم را برای فعالیت دریافت کرده‌اند. سال گذشته شاهد تنوع و رشد خوب در ابزار بدهی بودیم.

    سخنگوی بورس تهران ادامه داد: در گذشته شرکتهای ایرانی تامین مالی خود را از طریق بازار پول انجام می‌دادند، اما در سال های اخیر با توجه به توسعه بازار سرمایه بر تامین مالی از طریق بازار سرمایه بیشتر تاکید شده است به طوری که درسال گذشته حتی دولت ازطریق بورس تهران اقدام به تامین مالی کرد.

    مدیرعامل بورس تهران با اشاره به اینکه در تامین مالی از طریق بورس تهران بحث بازپرداخت‌ها مهم و جدی است، افزود: با به کارگیری تامین مالی از طریق بورس تهران در بودجه و برنامه های دولت انضباط بیشتری ایجاد می‌شود.

    وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته روند استفاده از ابزارهای مالی توسعه یافته و به خوبی پیشرفت داشته خاطرنشان کرد: ابتدا ابزار منحصر به فرد اوراق تبعی در سال 1391 مطرح شد و اکنون ابزار اختیار فروش یک نوع  ابزار مدیریت ریسک است که تامین مالی از بازار سرمایه را فراهم می کند.

    مدیرعامل بورس تهران افزود: شرکت‌ها و بنگاه‌ها نه برای اطمینان بخشی به بازار بلکه برای تامین مالی خود نیازمند تامین مالی از طریق بورس هستند. بنگاه‌ها با توجه به نیاز خود و در کمترین زمان ممکن تامین مالی انجام می‌دهند.

    مدیر عامل بورس تهران در خصوص به کارگیری اختیار معامله در بورس تهران گفت: سال گذشته اختیار معامله به بازار سرمایه معرفی و به کار گرفته شد. تنوع مناسب ابزارهای مالی در بورس تهران وجود داشته و ما در این زمینه مجوزهای لازم را از کمیته فقهی دریافت کردیم.

    وی ادامه داد: در گذشته شرکت ها قبل از ورود به بورس بحث سهام شناور آزاد را داشتند. حداقل در روز عرضه اولیه باید 10 درصد از سهام خود را عرضه کنند. شرکت‌ها که احساس می کردند کنترل خود را بر روی سهام تحت مالکیت خود از دست می دهند، نمی خواستند در بورس لیست شوند. اما با تصویب سهام ممتاز توسط کمیته فقهی این دو مشکل حل می شود ضمن اینکه بخشی از سهام شرکت ها به صندوق های سرمایه گذاری منتقل می شود.

    مدیرعامل بورس تهران با بیان اینکه بحث تامین مالی از طریق بورس جدی است افزود: ادبیات بازار سرمایه با تامین مالی از طریق بورس عجین شده است. شرکت‌ها برای تامین مالی باید به بورس بیایند و تامین مالی را از طریق بورس انجام دهند.

    مدیرعامل بورس با اشاره به اینکه تامین مالی از بازار پول مثل گذشته نیست افزود:تامین مالی از بازارهای خارجی یک کار بلند مدت است و  نیازمند حوصله و صبر شرکت ها و نهادهای مالی فعال در این حوزه است.

    سخنگوی بورس تهران یادآور شد: سال گذشته در حالی نرخ تورم کاهش یافت و تک رقمی شد که هزینه تامین مالی در کشور کاهش نیافته است. یکی از روش هایی که باعث می شود هزینه تامین مالی کاهش یابد، تامین مالی بین‌المللی است.

    مدیرعامل بورس تهران با اشاره به اینکه سرمایه‌گذار بین المللی ریسک را می پذیرد و  به فعالان مالی توصیه کرد که براساس استانداردهای بین المللی گزارشگری نمایند.

    وی ادامه داد: تامین مالی بین المللی نیازمند تلاش و تمرین جدید است. شرکتی که بخواهد به جریان بین‌المللی دسترسی داشته باشد باید قواعد بازار بین المللی را بپذیرد. شفافیت را براساس سلیقه سرمایه گذار خارجی سرلوحه کار خود کند تا بتواند تامین مالی بین المللی را انجام دهد.

    مدیرعامل بورس تاکید کرد: تا زمانی که کار تامین مالی بین المللی شروع نشود و پیش نیاز برای آمادگی بنگاه‌ها، بانک‌ها و دولت برای تامین مالی بین المللی مشخص نشود فرآیند آن نهایی نمی شود،  به همین دلیل پروسه زمان بری است.

    وی با بیان اینکه در خصوص تامین مالی بین المللی مطالعه تطبیقی با سازمان برنامه؛ دولت و سازمان بورس انجام شد افزود: براساس بررسی های انجام شده انتشار اوراق بهادار به شکل ارز مطرح شد. در صورتی که شرکتها در بورس اوراق بهادار لیست شوند قاعدتا اعتباری برای اوراق آنها ایجاد می شود. این امر نیازمند مهندسی مالی است. تامین مالی ارزی در ابتدا برای دولت و سپس در سایر بنگاه های اقتصادی فراهم می شود.

    مدیرعامل بورس تهران به امضاء 12  تفاهمنامه با بورس‌های بین المللی در سال‌های گذشته توسط بورس تهران اشاره کرد و افزود:با توجه به علاقه و ابراز تمایل برخی از شرکت ها برای معامله سهام شرکت خود در سایر بورس‌ها، بورس تهران با بورس استانبول به صورت جدی مذاکره کرد. با توجه به ابراز تمایل و علاقه بورس استانبول بحث پذیرش شرکت ها در هر دو بورس انجام می شود. برای شرکت هایی که در بورس تهران حضور دارند امکان خوبی فراهم شده تا در بازارهای خارجی لیست شوند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو