عصر بازار

بدنبال قیمت‌های پایین نفت و کاهش ذخایر خارجی

رتبه اعتبار مالی عمان به بی‌ارزش تنزل یافت

عصر اعتبار- آژانس اعتبارسنجی "استاندارد اند پورز" با اعلام اینکه کاهش ذخایر ارزی خارجی عمان، دیگر نمی‌تواند تهدید قیمت‌های پایین نفت را خنثی کند، رتبه اعتباری عمان را به بی‌ارزش تنزل داد.

رتبه اعتبار مالی عمان به بی‌ارزش تنزل یافت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از  ایسنا، عمان دومین کشور صادرکننده نفت منطقه خلیج فارس است که به دلیل قیمت‌های پایین نفت، با تنزل رتبه اعتباری به پایین درجه سرمایه‌گذاری روبه‌رو می‌شود.

    رتبه‌ اعتباری بحرین سال گذشته از سوی سه آژانس اعتبارسنجی بزرگ به بی‌ارزش تنزل یافت.

    آژانس "استاندارد اند پورز" اعلام کرد رتبه اعتباری عمان را یک رتبه تنزل داده و از -BBB به +BB کاهش می‌دهد و دورنمای آن را منفی نگه می‌دارد که به معنای احتمال تنزل بیشتر رتبه است.

    طبق اعلام این آژانس، دورنمای منفی منعکس‌ کننده احتمال ضعیف شدن سطح درآمد عمان و وخامت وضعیت مالی این کشور است.

    دو آژانس اعتبارسنجی دیگر  نسبت به "استاندارد اند پورز" ارزیابی بالاتری از رتبه عمان دارند.

    رتبه "مودیز اینوستر سرویس" برای عمان Baa1 با دورنمای باثبات است که سه رتبه بالاتر از رتبه "استاندارد اند پورز" محسوب می‌شود و رتبه "فیتچ ریتینگز" برای عمان BBB با دورنمای باثبات است که دو رتبه بالاتر از رتبه "استاندارد اند پورز" است.

    بسیاری از تحلیلگران و معامله‌گران احتمال تنزل رتبه اعتباری عمان را پیش‌بینی کرده بودند. ذخایر مالی و هیدروکربن این کشور بسیار کوچک‌تر از همسایگانی مانند عربستان سعودی است و در نتیجه این کشور فضای کمتری برای مقابله با کسری بودجه دولتی ناشی از قیمت‌های پایین نفت دارد.

    آژانس "استاندارد اند پورز" پیش‌بینی کرد که عمان کسری حساب جاری قابل توجهی خواهد داشت که این کشور را تا سال 2020 به یک بدهکار بزرگ تبدیل می‌کند.

    عمان با وجود ضعیف شدن وضعیت مالی‌اش همچنان قادر بوده مبالغ هنگفتی از بازارهای بین‌المللی استقراض کند. این کشور در مارس پنج میلیارد دلار اوراق قرضه فروخت و به گفته منابع بانکی، ماه جاری 3.6 میلیارد دلار از بانک‌های چینی وام خواهد گرفت.

    بر اساس گزارش گولف نیوز، بانک امریکا مرلیر لینج ماه گذشته در گزارشی اعلام کرد: نرخ برابری ریال عمان در برابر دلار آمریکا به دلیل کسری بزرگ این کشور مورد تهدید قرار گرفته است.

    طبق آمار رسمی، ذخایر ارزی خارجی عمان بدون در نظر گرفتن 5.5 میلیارد دلار سپرده دولتی سه ساله از سوی ایران و دو میلیارد دلار سپرده صندوق سرمایه دولتی نزد بانک مرکزی عمان، حدود 11 میلیارد دلار است.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی