عصر بازار

اکثر تحلیلگران و سرمایه‌گذاران پیش‌بینی کردند;

تسکین فنی دردهای طلا

عصر اعتبار- بازدهی صفر هفته گذشته طلا، پیش‌بینی روند کوتاه‌مدت را دشوار کرده است؛ با این همه، هنوز اکثر تحلیلگران و سرمایه‌گذاران به فلز زرد امید دارند.

تسکین فنی دردهای طلا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، اونس طلا در دومین هفته ماه مه با تمام نوسان‌ها روی همان قیمت پایان هفته اول ماه یعنی 1228 دلار ایستاد. با این حال، آخرین نظرسنجی‌های کیتکو نشان می‌دهد 71 درصد کارشناسان حرفه‌ای و 52 درصد سرمایه‌گذاران خرد که به این پایگاه اینترنتی پاسخ داده‌اند، انتظار رشد قیمت‌ها را در هفته سوم دارند. عمده امید متوجه جهش اصلاحی احتمالی پس از ثبات نسبی است که یکی از کارشناسان آن را «تسکین فنی» دردهای اخیر خوانده است. اونس طلا هفته گذشته توانست خود را در محدوده 1220 دلار حفظ کند، ولی دو هفته پیش، بیش از 3 درصد سقوط کرد. مهم تر آنکه تقلای میانه آوریل برای عبور از مرز 1300 دلار اکنون به تلاش برای بازگشت به میانه کانال 1200 دلار تبدیل شده است.

     

    نظرسنجی‌های دوقلو

    در نظرسنجی تازه کیتکو از تحلیلگران، 16نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 12 نفر معادل 71 درصد پاسخ دهندگان، افزایش و 2 نفر معادل 12 درصد، کاهش قیمت‌های کوتاه مدت را پیش‌بینی کرده‌اند. 2 نفر معادل 17درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند.در نظرسنجی از مخاطبان کیتکو نیز که بازتاب‌دهنده نظر سرمایه‌گذاران خرد است، 693 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان، 361 نفر معادل 52 درصد، افزایش و 239 نفر معادل 34 درصد، کاهش قیمت‌ها را در هفته جدید کاری که از امروز دوشنبه شروع شده، پیش‌بینی کرده‌اند. 93 نفر معادل 14 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند.

    تحلیل‌های حرفه‌ای

    افشین نبوی، رئیس بخش بازرگانی موسسه «ام کا اس سوئیس» می‌گوید: «به‌نظر می‌رسد که طلا به‌خوبی توانسته خود را نگه دارد.» اشاره او به شکسته نشدن مرز حمایتی 1220دلار در هفته گذشته است. او می‌افزاید: «اگر طلا با قیمت‌هایی کمی بالاتر معامله شود، تعجب نخواهم کرد.»آدریان دی، رئیس موسسه «آدریان دی است منجمنت» اشاره می‌کند که عقب‌نشینی اخیر طلا با توجه به عوامل بنیادی بیش از اندازه بوده و طلا اکنون برای رشد اندک جا دارد: «ما فکر می‌کنیم که طلا این هفته با توجه به تداوم غیرقابل‌پیش‌بینی بودن وضعیت سیاسی آمریکا، پتانسیل بحران بیشتر در اروپا به‌دلیل برگزیت و گفت‌و‌گوهای مربوط به بدهی یونان و همچنین تنش‌های ژئوپلیتیک احیا خواهد شد.» جالب اینجا است که کره‌شمالی روز یکشنبه آزمایش موشکی تازه‌ای انجام داد که نگرانی‌ها را افزایش داده است و نظرسنجی کیتکو پیش از این اقدام انجام شده بود.

    دنیل پاویونیس، دلال ارشد کالا در موسسه «آر جی او فیوچرز» هم از آمادگی طلا برای جهش پس از فروش‌های اخیر می‌گوید:‌ «به‌نظر می‌رسد که طلا کف قیمتی را تجربه کرده است. من به رشد قیمت‌ها چشم دارم. نمی‌دانم قیمت‌ها چقدر بالاتر خواهند رفت، ولی به‌نظر می‌رسد که پس از فروش‌های دو هفته اخیر، وارونگی روند مورد انتظار است. چنان رشدی، تسکین فنی دردهای اخیر خواهد بود.» شان لوسک، مدیر صندوق تجاری در «موسسه والش تریدینگ» هم انتظار رشد قیمت‌ها را دارد و می‌پرسد: «با اتفاقاتی که در واشنگتن می‌افتد، چه کسی می‌خواهد فروشنده باشد؟» با همه این‌ها، همه کارشناسان هم افزایشی نیستند. آدام باتن، کارشناس «فارکس لایو» در میان کسانی است که انتظار عقب‌نشینی طلا را در 5 روز کاری آینده دارد. او به تقویت دلار ایالات‌متحده اشاره می‌کند. او دلار آمریکا را «ماشینی غیرقابل توقف که با سرعت کم حرکت می‌کند» می‌داند.

    از آن سو، ایرا اپستاین، از مدیران ارشد «لین‌اند اسوشیتس» می‌گوید که انتظار قیمت‌های باثبات را دارد: «طلا باید پایه قیمتی برای خود بسازد تا بتواند روند خود را مشخص کند. اگر این اتفاق بیفتد، مرز مقاومتی بعدی 1258 دلار خواهد بود.» رالف پرستون، کارشناس «هریتیج وست فایننشال» هم جهت‌گیری بازار را نامشخص و مرزهای حمایتی و مقاومتی را 1215 و 1260 دلار می‌داند. او می‌گوید: «اگر جهشی داشته باشیم، در همین بازه است ولی من فعلا خنثی هستم. تا آخر ماه مه در همین بازه خواهیم بود.»

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو