عصر بازار

مالیات بر ارث چگونه محاسبه می‌شود؟

عصر اعتبار- مالیات برارث مانند سایر منابع مالیاتی بر اساس قانون مالیات های مستقیم محاسبه می شود.

مالیات بر ارث چگونه محاسبه می‌شود؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۳:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از اقتصادآنلاین؛  در این راستا، هرگاه در نتیجه فوت شخصی، مالی از متوفی به ورثه برسد، ورّاث یا نماینده قانونی آنها موظفند ظرف مدت 6 ماه از تاریخ فوت متوفی، به سازمان امور مالیاتی محل سکونت مرحوم یا مرحومه مراجعه و با ارائه اسناد مربوطه، صورت اموال و بدهی های وی را در اظهارنامه مخصوص مالیات بر ارث گزارش نمایند.
    به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از میزان، بدین ترتیب، پس از تشکیل پرونده متوفی، گواهینامه تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارث صادر و به ورثه داده می شود. این گواهینامه یکی از مدارک لازم برای درخواست گواهی حصر وراثت از شورای حل اختلاف می باشد. در این گواهی، اسامی وراث قانونی اعلام و میزان سهم الارث هر یک از آنها مشخص می گردد
    پس از تکمیل اظهارنامه، کلیه اموال منقول و غیرمنقول متوفی به نرخ روز توسط ماموران تشخیص مالیات قیمت گذاری می شوند و کلیه بدهی های متوفی مانند وام ها، مهریه و غیره از آن کسر می شود. پس از آن با توجه به سهم الارث هر یک از وراث مالیات بر ارث به نسبت محاسبه می شود.
    این نرخ ها طبق ماده 20 قانون مالیاتهای مستقیم در خصوص وراث طبقه اول تا مبلغ 50.000.000 ریال معادل 5 درصد، تا مبلغ 200,000.000 ریال نسبت به مازاد 50.000.000 ریال معادل 15 درصد، تا مبلغ 500.000.000 ریال نسبت به مازاد 200.000.000 ریال معادل 25 درصد و نسبت به مازاد 500.000.000 ریال معادل 35 درصد می باشد.
    البته لازم به ذکر است که از سهم الارث هر یک از وراث طبقه اول مبلغ 30,000.000 ریال به عنوان معافیت کسر و مابقی با شرح فوق الذکر مشمول مالیات می‌شوند.
    وراث از نظر قانون مالیاتهای مستقیم به سه طبقه تقسیم می شوند:
    الف)وراث طبقه اول که عبارتند از: پدر، مادر، زن، شوهر، اولاد و اولاد اولاد
    ب)وراث طبقه دوم که عبارتند از: اجداد، برادر، خواهر و اولاد آنها
    ج)وراث طبقه سوم که عبارتند از: عمو، عمه، دایی، خاله و اولاد آنها
    اگر در هر طبقه ای حتی یک نفر ورثه در حال حیات باشد سبب می شود دیگر طبقات به اصطلاح از حیث ارث بردن باطل شوند و هیچ ارثی به آنها تعلق نگیرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی