عصر بازار

اعطای بورس تحصیلی به محققان غیر از هیات علمی از خردادماه

عصر اعتبار- معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: براساس آخرین مصوبه هیات امنای سازمان، بورس تحصیلی (grant) از خرداد ماه امسال به محققان غیر از هیات علمی نیز اختصاص می یابد.

اعطای بورس تحصیلی به محققان غیر از هیات علمی از خردادماه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از ایرنا، «رسول زارع» روز دوشنبه در نشستی خبری به منظور تشریح اهم فعالیت های برنامه های پژوهشی و علمی این سازمان افزود: در گذشته بورس تحصیلی تنها به محققان هیات علمی دانشگاه تعلق می گرفت اما در آخرین مصوبه هیات امنای سازمان که در اسفندماه سال 95 برگزار شد، مقرر گردید این بورس به اعضای محقق غیر هیات علمی نیز تعلق می گیرد.
    وی اظهارداشت: اعطای بورس پژوهشی به محققان هیات علمی مربوط به سال 1389 است که محققان در دانشگاه ها براساس نمراتی که دارند، دریافت می کنند.
    زارع گفت: در سال 1395 مبلغ 15 میلیارد ریال (1.5 میلیارد تومان) اعتبار به محققان پژوهشی اختصاص یافت که هر چند این مبلغ اندک بود، می توانست نیاز اولیه محققان را بدون گذراندن پروسه اداری و مالی و مراجعه به رئیس بخش برطرف کند.
    به گفته وی، این مبلغ به صورت مستقیم در اختیار محققان قرار می گیرد و موجب رضایت آنان شده است که امیدواریم در سالهای آتی افزایش یابد.
    معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات از بررسی هشت پروژه کلان ملی با همکاری دانشگاه تهران پردیس منابع طبیعی خبرداد و گفت: اعتبار کلی این پروژه بیش از 50 میلیارد ریال (پنج میلیارد تومان) برآورد شده است که ما تصور می کنیم با سوق دادن دانشجویان دوره های تحصیلات تکمیلی کار روی این پروژه ها را از حالت جزیره ای خارج کنیم تا دانشجویان فعالیت های هدفمند داشته باشند و به فناوری برسیم.
    وی افزود: از این تعداد چهار پروژه مورد تصویب قرار گرفته که دو مورد در حوزه دام (بز شیری) و دو مورد در حوزه بذر هیبرید (مقاوم به تنش های خشکسالی) است.
    وی درباره اقدامات بین المللی ایران با سازمان های ایکاردا و سیمیت افزود: در سال 1395 در بخش فعالیت های بین المللی هیات های مختلفی برای همکاری به ایران آمدند و همچنین به خارج از کشور اعزام شدند.
    معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اظهار امیدواری کرد در سال جاری پروژه های مشترک در خارج از ایران داشته باشیم.
    زارع درباره پروژه های فناورانه و کاربردی بودن این پروژه ها در جامعه گفت: پژوهشگران باید قبل از تصویب قرارداد انتقال دانش فناوری پروژه های خود را به شرکت های دانش بنیان ارایه دهند تا وقتی محصولی تولید و عرضه می شود به دنبال مشتری نگردیم.
    وی ادامه داد: در دنیا پروژه های تحقیقاتی با مبالغ بالای 500 هزار دلار انجام می شود این درحالیست که در کشورما برای سال گذشته مبلغ 30 میلیارد ریال (سه میلیارد تومان) تسهیلات به محققان برای حمایت از پژوهشگاه و 15 میلیارد ریال(1.5 میلیارد تومان) برای اعطای بورس پژوهشی اعطا شد که اختصاص چنین رقمی در سازمان تحقیقت کشاورزی بی سابقه بوده است.
    به گفته وی، قرار است از سال جاری تمامی پروژه ها به شکل پروژه های قراردادی اجرا شود که هر ساله 120 پروژه تحقیقاتی بین مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و صندوق حمایت از طرح‌های پژوهشی تفاهم می‌شود تا مورد حمایت قرار گیرد و به نتیجه برسد، اما پیش‌شرط آن این است که این پروژه‌ها قابل استفاده باشند.
    برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
    IRNAeco@

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی