عصر بازار

استاندار خراسان شمالی در دیدار رئیس جمعیت هلال احمر کشور تأکید کرد:

تدبیر بیمه منازل روستایی کشوری شود

عصر اعتبار- استاندار خراسان شمالی با اشاره به تدبیر انجام شده در دولت تدبیر و امید در بیمه رایگان منازل روستاییان این استان، پیشنهاد اجرا شدن این طرح در سطح ملی و دیگر استان ها را داد و گفت که سرعت عمل دستگاه های مسئول در آواربرداری، امدادرسانی، اسکان اضطراری و ارائه خدمات به زلزله زدگان بویژه از سوی داوطلبان هلال احمر بالاتر از حد استاندارد بود که جای قدردانی دارد.

تدبیر بیمه منازل روستایی کشوری شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، محمدرضا صالحی در دیدار رئیس جمعیت هلال احمر کشور که پس از بازدید میدانی این مسئول کشوری از مناطق زلزله زده انجام شد تصریح کرد: یکی از نقاط قوت این استان بیمه رایگان همه منازل روستاییان بود که می تواند الگویی برای دیگر استان ها باشد.
    وی با ابراز گلایه از انتشار برخی مطالب غیرمنصفانه درخصوص کمک رسانی و یا تبلیغاتی خواندن پرداخت تسهیلات بازسازی به آسیب دیدگان این حادثه طبیعی خاطرنشان کرد: برخی به شکل غیرمنصفانه پرداخت تسهیلات نوسازی و کمک بلاعوض دولت و حتی غرامت بیمه به آسیب دیدگان را انتخاباتی اعلام کرده اند در حالی که این کمک ها هیچ ارتباطی با موضوع انتخابات ندارد و اگر هر زمان دیگری همچنین حادثه ای روی دهد، همین تسهیلات و کمک ها در اختیار زلزله زدگان قرار خواهد گرفت.
    استاندار خراسان شمالی در پاسخ به توضیح حسن شکوری نسب مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان که از خبرگزاری جمهوری اسلامی به دلیل پوشش گسترده و متنوع از جمله 36 خبر و گزارش در طی 24 ساعت ابتدایی پس از وقوع زلزله تقدیر و تشکر کرد، ضمن تایید و تقدیر عملکرد ایرنا و قابل توجه بودن حضور و نقش پیشرو در اطلاع رسانی، تصریح کرد: اکثر رسانه های استان همراهی و فعالیت مناسبی دارند، هر چند که در فضای مجازی و غیر رسمی متاسفانه بی اخلاقی و بی انصافی با توجه به انتخابات ریاست جمهوری گسترده است .
    مهندس صالحی در عین حال تأکید کرد: با وجود این مسائل، همه ما موظف هستیم با قوت و جدیت به خدمت رسانی ادامه دهیم و در تسکین و بهبود آلام مردم بکوشیم.
    وی از اعزام کارشناسان مشاور و مددکار بهزیستی به مناطق زلزله زده هم خبر داد و گفت: فرهنگ سازی در خصوص اهمیت مقاوم سازی بناها و بیمه اماکن در برابر حوادث طبیعی هم می تواند مورد توجه همگان به ویژه رسانه ها و مدیران دستگاه های مسئول باشد.
    وی با اشاره به اسکان اضطراری هشت هزار نفر از مردم خراسان شمالی پس از وقوع زلزله 5.7 ریشتری تصریح کرد: عملیات امداد و نجات طی 5 ساعت ابتدایی وقوع حادثه، پایان یافت که این یک رکورد در مدیریت بحران است چرا که در کشورهای پیشرفته دنیا حتی ژاپن نیز استاندارد این عملیات تا حدود 48 ساعت تعریف شده است.
    وی با اشاره به اینکه تاکنون 2 هزار و 300 چادر در مناطق مختلف شهری و روستایی زلزله زده توزیع شده است گفت : از این تعداد فقط 500 تخته در روستای قصر قجر توزیع شده است که در بازدید میدانی امروز از این روستا و گفت و گو با مردم ، اکثر از سرعت عمل در خدمات ارایه شده رضایت داشتند .
    ضیائی با اشاره به بهره مندی منازل مسکونی از بیمه رایگان روستایی به عنوان ابتکار مدیریت عالی استان، اظهار کرد: این امر اقدام خوبی است که لازم است سایر استان ها نیز از خراسان شمالی الگوگیری کنند.

    **تاکید استاندار خراسان شمالی بر مرمت واحدهای مسکن مهر آسیب دیده از زلزله
    استاندار خراسان شمالی با تاکید بر تسریع در ارزیابی خسارت واردشده به واحدهای مسکن مهر بجنورد، خواستار سرعت یافتن کمک ها برای ترمیم آسیب ها شد.
     محمدرضا صالحی در دیدار صبح دوشنبه با معاونان وزیر مسکن و شهرسازی که در پی وقوع زمین لرزه شنبه شب به بجنورد سفر کرده ، با اشاره به این که این زمین لرزه بیشترین خسارات را به روستاهای بخش مرکزی بجنورد و بخش مانه شهرستان مانه و سملقان وارد کرد، گفت: واحدهای مسکن مهر در شهرک گلستان بجنورد نیز دچار خساراتی شد که ارزیابی سریع خسارات و تسهیل شرایط اعطای وام و کمک های مدنظر دولت مورد انتظار است.
    وی با اشاره به حضور دکتر ضیائی رئیس جمعیت هلال احمر کشور در مناطق زلزله زده بجنورد خاطرنشان کرد: حفظ آرامش مردم و اطمینان بخشی به آنان درباره اهتمام جدی دستگاه های متولی در ارائه خدمات و جبران خسارات و نیز لزوم فرهنگ سازی در جامعه درخصوص مقاوم سازی بناها و بیمه کردن ساختمان ها دو نکته مهم دیگری است که باید مورد توجه باشد.
    مهندس صالحی خاطرنشان کرد: در روستاهای زلزله زده با پایان آواربرداری و عملیات اسکان اضطراری مقرر شد تغذیه اضطراری تا 72 ساعت و پخت و توزیع رایگان نان اجرایی شود و هلال احمر برای مسکن مهر در گلستان شهر بجنورد هم برپایی چادرهای اسکان موقت را انجام داده است.
    معاون امور مسکن و ساختمان وزارت مسکن و شهرسازی نیز در این دیدار گفت: طرح مسکن مهر اگرچه بد اجرا شد، ولی از آن جایی که جزو تعهدات دولت جمهوری اسلامی در قبال بخشی از مردم قرار داشت، دولت یازدهم نیز خود را متعهد به حل مشکلات آن می داند و در همین راستا، حل مشکلات موجود و ترمیم آسیب های واردشده با همیاری و مشارکت خود اهالی را وظیفه خود می دانیم.
    حامد مظاهریان افزود: با توجه به شرایط رخ داده در اثر زمین لرزه اخیر خراسان شمالی، مقرر شد تیم های ارزیاب خسارت با مشارکت نظام مهندسی ساختمان به واحدهای مسکن مهر بجنورد مراجعه کنند و برآورد خسارات و مستندسازی از آن ها را انجام دهند.
    در این نشست همچنین محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی با اشاره به استقرار 5 دستگاه شتاب سنج زلزله در خراسان شمالی گفت: با توجه به داده های به دست آمده و شدت پس لرزه های روزهای اخیر، احتمال وقوع زمین لرزه بزرگ دیگری در این منطقه ضعیف است.
    احمد مهرآبادی قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر نیز در این نشست، شیوه های کمک به بازسازی واحدهای آسیب دیده در زلزله اخیر بجنورد را تشریح کرد و از آمادگی این وزارتخانه برای فراهم کردن حداکثر تسهیلات ممکن در این خصوص خبر داد.
     زلزله ای شنبه شب با قدرت 5.7 ریشتری ساعت 22و 30 دقیقه و 58 ثانیه خراسان شمالی را لرزاند که کانون آن در شهر پیش قلعه حدفاصل2 شهرستان بجنورد و مانه و سلمقان بود.
    شدت این زمین لرزه موجب شد تا مردم در سایر شهرستان های این استان هم آن را احساس کنند.
    استان خراسان شمالی شامل نواحی شمال خاوری ایران است که از دیدگاه زمین شناسی در پهنه ساختاری، رسوبی کپه داغ قرار دارد.
    این منطقه از دیدگاه لرزه زمین ساختی در زون کپه داغ قرار می گیرد که در این زون گسل های فعال و مهمی وجود دارد، این گسل ها برخی مواقع با حرکاتی که انجام می دهند موجب وقوع زمین لرزه های مخرب می شوند.
    مهم ترین گسل های خراسان شمالی گسل اسفراین است که این گسل با درازای حدود 170 کیلومتر و راستای شمال باختری- جنوب خاوری واقع شده که از حاشیه شمال خاوری شهر اسفراین گذر می کند. گسل باغان- گرماب نیز گسلی است با درازای 55 تا50 کیلومتر و راستای شمال، شمال باختری – جنوب، جنوب خاوری واقع است.
    براساس آمارهای موجود درسده اخیر 13 زمین لرزه با قدرت بیش از 5.5 ریشتر در خراسان شمالی رخ داده است که آخرین آن با قدرت 6.2 درجه درمقیاس امواج درونی زمین ریشتر بهمن سال 1375 بود که خسارات جانی و مالی فراوانی به دنبال داشت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی