عصر بازار

نمره فعالان اقتصادی به اوضاع کسب و کار

عصر اعتبار- مرکز پژوهش‌های مجلس نتایج ارزیابی ۲۶۸ تشکل اقتصادی کشور از وضعیت محیط کسب و کار در پاییز سال ۱۳۹۵ را منتشر کرد که نسبت به تابستان همان سال اندکی بهتر بوده است.

نمره فعالان اقتصادی به اوضاع کسب و کار
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، مرکز پژوهش‌های مجلس با انتشار نتایج پایش محیط کسب و کار ایران در پاییز 1395 (ارزیابی 268 تشکل اقتصادی سراسر کشور از مولفه‌های ملی محیط کسب و کار ایران) اعلام کرد: برآیند (میانگین وزنی) ارزیابی 268 تشکل اقتصادی سراسر کشور از 21 مولفه محیط کسب و کار ایران در پاییز 1395 نمره 5,83 از 10 (نمره بدترین ارزیابی) بوده که اندکی مناسب تر از ارزیابی تابستان 1395 (با میانگین 5.93) است.

    همچنین بررسی بخش‌هایی از این ارزیابی نشان می‌دهد از نظر تشکل‌های مشارکت کننده در این مطالعه، محیط کسب و کار در پاییز 1395 در مقایسه با فصل مشابه سال قبل (پاییز 1394 با میانگین 6,04 از 10) اندکی مساعدتر است.

    تشکل‌های شرکت کننده در این مطالعه به ترتیب سه مولفه مشکل دریافت تسهیلات از بانک‌ها، ضعف بازار سرمایه در تامین مالی تولید و نرخ بالای تامین سرمایه از بازار غیررسمی و وجود مفاسد اقتصادی در دستگاه‌های حکومتی را نامناسب تر از بقیه مولفه‌ها ارزیابی کردند و مولفه‌های ضعف زیرساخت‌های تامین برق، ضعف زیرساخت‌های حمل و نقل و ضعف نظام توزیع و مشکلات رساندن محصول به دست مصرف کننده را نسبت به سایر مولفه ها در پاییز 1395 مساعدتر دانسته‌اند.

    همچنین وضعیت محیط کسب و کار ایران در پاییز 1395 بر اساس نظریه عمومی کارآفرینی شین، 5,80 از 10 (عدد 10 بدترین ارزیابی) ارزیابی شد؛ به طوری‌که میانگین ارزیابی محیط اقتصادی (شامل محیط مالی، محیط اقتصاد کلان، ساختار تولید و محیط جغرافیایی) 5.81 و میانگین ارزیابی محیط نهادی (شامل محیط سیاسی، محیط حقوقی، محیط فرهنگی و ساختار دولت، محیط فناوری و نوآوری و محیط آموزشی و علمی) 5.80 است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی