عصر بازار

بیمه ۳ تا ۳۵ درصدی نوسانات ارز صادرات

عصر اعتبار- رئیس کنفدراسیون صادرات یکی از اصلی‌ترین درخواست‌های بخش خصوصی را «هجینگ ارزی» عنوان و اعلام کرد براساس تصمیم ستاد اقتصاد مقاومتی، صندوق ضمانت صادرات کاهش نرخ ارز را برای صادرکنندگان از ۳ تا ۳۵ درصد بیمه می‌کند.

بیمه ۳ تا ۳۵ درصدی نوسانات ارز صادرات
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، عضو اتاق بازرگانی با اشاره به افزایش نرخ ارز در آذر و دی ماه سال گذشته گفت: در حالیکه سال گذشته نرخ ارز به 4 هزار و 200 تومان رسید، این نرخ در حال حاضر به حدود 3 هزار و 750 تا 3 هزار و 800 تومان کاهش یافته که حاکی از تفاوتی 20 درصدی است.

    رئیس کنفدراسیون صادرات خاطرنشان کرد که افزایش نرخ ارز بر واردات و کاهش نرخ ارز در صادرات تاثیر منفی خواهد داشت.

    وی با بیان اینکه اقتصاد ایران نوپا و در حال رشد است، گفت: اقتصاد ایران نیازمند ثبات است و در تمام دنیا نیز بانک‌ها اقدام به «هجینگ ارزی» می‌کنند؛ سالها بخش خصوصی در ایران نیز بدنبال این موضوع بود ولی پیگیری‌های ما منتج به نتیجه نشده بود.

    لاهوتی با اشاره به مشکلاتی که در زمینه هجینگ ارزی وجود داشت، ادامه داد: این موضوع را در ستاد اقتصاد مقاومتی مطرح کردیم که خوشبختانه صندوق ضمانت صادرات خدمات هجینگ خود را افزایش داد.

    به گفته رئیس کنفدراسیون صادرات، صندوق ضمانت صادرات 3 تا 35 درصد نرخ ارز را در صورت کاهش نرخ ارز بیمه می‌کند.

    وی توضیح داد که براین اساس اگر امروز صادرکننده‌ای کالایی را با نرخ روز صادر کند ولی در زمان وصول آن نرخ ارز نسبت به امروز کاهش یافته باشد، صندوق ضمانت صادرات از 3 تا 35 درصد این مبلغ را جبران خسارت می‌کند.

    هیات وزیران در جلسه هفدهم اردیبهشت ماه سال جاری، به پیشنهاد مجمع عمومی صندوق ضمانت صادرات ایران و به استناد ماده 7 قانون چگونگی اداره صندوق ضمانت صادرات ایران، چگونگی بیمه‌نامه پوشش نوسان نرخ ارز را تعیین کرد.

    براین اساس بیمه نامه پوشش نوسان نرخ ارز جهت صادرات با دوره اعتبار حداکثر شش ماهه، کاهش 3 الی 35 درصدی نرخ ارز مربوط به کالاهای صادراتی را پوشش می‌دهد.

    «ضمانت نامه/بیمه نامه اعتباری» خاص پروژه های صادرات محور، سند تعهدآوری که با هدف تسهیل تامین مالی یا پوشش ریسک پروژه های سرمایه گذاری برای صادرات کالاها و خدمات به نفع اعتباردهندگان داخلی و خارجی و یا سایر ذی نفعان پروژه صادر می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی