عصر بازار

بررسی نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده طلا

عصر اعتبار- طلا یک کالای مصرفی نیست و تنها موردی که در طلا هنگام فروش از بین می رود اجرت ساخت آن بوده و اصل کالا قابل خرید است، بنابراین مالیات بر ارزش افزوده باید از اجرت ساخت محاسبه و اخذ شود.

بررسی نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده طلا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از میزان، قانون مالیات بر ارزش افزوده از نیمه دوم سال 89 به صنف طلا و جواهر ابلاغ و از اعضای این صنف خواسته شد که جهت ثبت نام اقدام  و هر سه ماه یکبار اظهارنامه های خود را اعلام و ثبت نمایند.

    دلیل این امر این است که سازمان امور مالیاتی نظرش راجع به قانون ارزش افزوده برای طلا، اخذ مالیات از کل فروش طلا است.

    برای مثال اگر قیمت یک گرم طلای خام 115000 تومان و اجرت متوسط برای هر گرم کار ساخته شده 15000 تومان در نظر بگیریم مبلغ طلا و اجرت برای هر گرم  130000 تومان و به این مبلغ 7% سود فروشنده نهایی (مغازه خرده فروشی) اضافه و در نهایت مبلغ هر گرم طلای ساخته شده با اجرت و سود مغازه دار 139000 تومان خواهد بود.

    براساس اعلام سازمان امور مالیاتی به این مبلغ 9% هم ارزش افزوده اضافه و از مشتری اخذ و به این سازمان پرداخت گردد.

    یعنی برای هر گرم فروش طلا حدود 12500 تومان هم به مبلغ فوق اضافه شود. (در واقع مالیاتی که سازمان امور مالیاتی برای ارزش افزوده 1 گرم طلا طلب می کند از سود مغازه دار بیشتر است.)

    ضمن اینکه باید در نظر گرفت طلا کالایی است که مجددا وارد چرخه شده و دوباره تبدیل به محصول ساخته شده می گردد. یعنی به عنوان مثال از یک کیلو طلا که قرار است چندین بار ساخته شده و دوباره ذوب گشته و مجددا ساخته شود چند بار ارزش افزوده اخذ خواهد شد؟

    بنابراین مالیات بر ارزش افزوده باید از اجرت ساخت محاسبه و اخذ شود. مثال بالا را در نظر می گیریم که برای هر گرم طلا با مبالغ ذکر شده 12500 تومان مالیات ارزش افزوده تعلق و اگر از اجرت جنس حساب شود برای هر گرم 1350 تومان می شود.

    گفتنی است تفاوت بسیار زیاد و این عادلانه نیست که ارزش افزوده از کل مبلغ اخذ شود؛ در صورتی که نظر سازمان امور مالیاتی در مورد ارزش افزوده شفاف سازی در معاملات بوده حال اگر این مالیات از کل طلا یا از اجرت ان اخذ شود چه فرقی در شفاف سازی دارد.

    بر این اساس بر ارزش افزوده طلا را مشتری هنگام خرید باید پرداخت و فروشنده آن را به سازمان امور مالیاتی تحویل دهد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی