عصر بازار

فردا؛

آغاز پرداخت سپرده های کمتر از ۱۰۰ میلیون ریال در موسسه کاسپین

عصر اعتبار- ساماندهی تعاونی های اعتبار منحله هشت گانه و انجام ارزیابی و نقل و انتقال دارایی های آنها با مسئولیت هیات های تصفیه و موسسه کاسپین و متناسب با آن حسب موافقت مرجع قضایی، انتقال سپرده های تعاونی های مذکور به موسسه اعتباری کاسپین در مراحل نهایی است. برهمین اساس، سپرده سپرده گذاران تعاونی منحله فرشتگان به تدریج به موسسه اعتباری کاسپین منتقل می شود.

آغاز پرداخت سپرده های کمتر از ۱۰۰ میلیون ریال در موسسه کاسپین
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» به نقل از بانک مرکزی ، فرشاد حیدری از تصمیم مشترک بانک مرکزی و قوه قضاییه برای تعیین تکلیف سپرده گذاران تعاونی منحله فرشتگان خبر داد و گفت: با توجه به اینکه از مجموع حدود 450 هزار سپرده گذار تعاونی منحله فرشتگان حدود 400 هزار نفر سپرده زیر 100 میلیون ریال دارند مقرر شد در مرحله اول برای اینکه سپرده گذاران خرد، زودتر تعیین تکلیف شوند از 28 اردیبهشت ماه تا 8 خرداد ماه سپرده این 400 هزار نفر از طرف موسسه کاسپین تعیین تکلیف شود. با این تصمیم حدود 87 درصد تعداد سپرده گذاران طی 10 روز آینده تعیین تکلیف و پرداخت می شوند.
    روابط عمومی بانک مرکزی در گفت و گو با فرشاد حیدری، معاون نظارتی بانک برای آگاهی از جزییات موضوع فرآیند تعیین تکلیف سپرده گذاران تعاونی منحله فرشتگان مصاحبه ای انجام داده است که در ادامه می خوانید:

    جناب آقای حیدری، لطفا توضیح دهید صدور مجوز فعالیت موسسه اعتباری کاسپین بر چه اساسی صورت گرفت؟
    هشت تعاونی اعتبار غیرمجاز فرشتگان، الزهراء، دامداران و کشاورزان کرمانشاه، عام کشاورزان مازندران، حسنات اصفهان، پیوند مشهد، بدر توس و امید جلین قبل از سال 1394 در کشور فعال بودند که هرکدام به صورت مستقل قصد داشتند از بانک مرکزی اجازه فعالیت به عنوان موسسه اعتباری دریافت کنند که البته قادر به تامین شرایط مدنظر بانک مرکزی نبودند. لذا حسب مصوبه شورای پول و اعتبار و مستند به قانون بازار غیرمتشکل پولی مقرر شد تعاونی های مذکور پس از انحلال، توسط موسسه اعتباری جدیدالتاسیس کاسپین ساماندهی شوند. از این رو مجوز فعالیت موسسه اعتباری مستقل صادر شد.
    در ادامه بانک مرکزی به عنوان اولین ماموریت، ساماندهی هشت تعاونی مذکور را به موسسه اعتباری کاسپین واگذار کرد که در مرحله اول باید این ماموریت را به سرانجام می رساند سپس به فعالیت های عادی خود می پرداخت. بنابراین کاسپین از ادغام یا تجمیع تعاونی های منحله ایجاد نشده بلکه ماموریت اول آن ساماندهی تعاونی های هشت گانه بوده است.

    چرا فرآیند ساماندهی طولانی شد؟
    با توجه به اینکه تعاونی ها در سراسر کشور فعالیت می کردند و بیش از 450 شعبه و ده ها هزار سپرده گذار و تسهیلات گیرنده داشتند طبیعی است شناسایی، ارزیابی و تقویم دارایی و بدهی آنها زمان بر باشد. از طرفی در این تعاونی ها تخلفاتی از جمله معاملات صوری، مخدوش و پرداخت نرخ های سود غیر واقعی و بسیاری تخلفات دیگر صورت گرفته است. این معاملات و نرخ های سود پرداختی ناشی از فعالیت عملیاتی تعاونی ها نبوده بلکه از محل وجوه سپرده گذاران جدید، سود به سایر سپرده گذاران پرداخت می شده است. همچنین دخل و تصرف های غیر قانونی صورت گرفته در برخی از این تعاونی ها پیچیدگی کار را دوچندان کرده است وگرنه برای نقل و انتقال و شناسایی دارایی و بدهی قاعدتا نباید زمان طولانی صرف شود.

    لطفاٌ به صورت ساده بفرمایید ساماندهی به چه معناست و فرآیند ساماندهی به چه صورت انجام شد؟
    ساماندهی به معنی این است که در راس تعاونی های منحله، هیئت تصفیه شکل می گیرد که وظیفه ی تقویم و ارزیابی دارایی ها و تعیین میزان بدهی تعاونی های منحله را به عهده دارد تا سپس از محل دارایی ها، بدهی های تعاونی پرداخت شود. در صورت برابر بودن دارایی ها و بدهی های تعاونی، دارایی ها و بدهی های تقویم شده به موسسه کاسپین منتقل می شود و در صورت کسری دارایی ها، سهامداران و مدیران تعاونی موظفند کسری مربوطه را تامین کنند.
    موسسه اعتباری کاسپین با این ماموریت در 27 اسفند ماه 1394 کار خود را آغاز می کند. در سال 1395 نیز هیئت های تصفیه برای انجام همین وظایف،‌ فعالیت خود را پیش می بردند و در انتهای سال، کار نقل و انتقال دارایی و بدهی های 6 مورد از تعاونی های منحله به موسسه اعتباری کاسپین انجام می شود. پرونده یک مورد از تعاونی ها نیز در مرجع قضایی مفتوح است و مسئولان موسسه کاسپین منتظر اعلام نظر نهایی قاضی پرونده برای نقل و انتقال دارایی ها و بدهی های تعاونی مذکور هستند. در این میان، بزرگترین تعاونی به لحاظ تعداد سپرده گذاران و حجم دارایی ها، تعاونی منحله فرشتگان بود که نیاز به بررسی های جزیی تری داشت.
    قوه قضاییه و بانک مرکزی نیز بر فرآیند شناسایی، ارزیابی و نقل و انتقال دارایی ها و بدهی ها به موسسه اعتباری کاسپین نظارت داشت و این بانک حسب قولی که در اطلاعیه 27 اسفندماه 1395 برای ساماندهی تعاونی های منحله هشت گانه به سپرده گذاران داده بود با همکاری قوه قضاییه و نیروی انتظامی، کار شناسایی و تقویم دارایی های فرشتگان را آغاز کرد که اکنون مراحل پایانی را می گذراند.

    چه میزان از دارایی ها تا کنون شناسایی شده است؟
    تا کنون حدود 2500 میلیارد تومان از دارایی های تعاونی منحله فرشتگان شناسایی شده که قابل انتقال به موسسه اعتباری کاسپین است. کار ارزیابی حدود 600 میلیارد تومان دیگر نیز تا پایان هفته جاری به اتمام می رسد. بنابراین مجموع دارایی های فرشتگان تا امروز بالغ بر 3100 میلیارد تومان می شود. همچنین با کمک پلیس آگاهی و قوه قضاییه تاکنون 30 فقره ملک شخصی مدیران فرشتگان شناسایی شده و کار تقویم و ارزیابی آنها در حال انجام است که آن دارایی ها هم به کاسپین منتقل می شود. با شناسایی و انتقال دارایی های تعاونی منحله فرشتگان به موسسه کاسپین، کار انتقال سپرده سپرده گذاران این تعاونی متناسب با دارایی ها به موسسه کاسپین نیز انجام می شود.

    آیا در حال حاضر شعب موسسه اعتباری کاسپین پذیرای سپرده گذاران هستند؟
    با توجه به اینکه بانک مرکزی بعد از صدور مجوز فعالیت برای موسسه کاسپین مجوز هیچ شعبه ای برای این موسسه صادر نکرده بود، در حال حاضر اجازه فعالیت 20 شعبه برای موسسه کاسپین را صادر کرده که این شعب از روز 27 اردیبهشت ماه مشغول به کار شده اند و از روز 28 اردیبهشت ماه کار پرداخت سپرده سپرده گذارانی که مبلغ سپرده آنها کمتر از 100میلیون ریال است را شروع خواهند کرد.


    تصمیم اخیر درخصوص پرداخت های سپرده سپرده گذاران چگونه اتخاذ شد؟
    روز سه شنبه 26 اردیبهشت ماه جلسه ای با حضور رییس کل بانک مرکزی و معاون نظارتی این بانک در دفتر رییس محترم قوه قضاییه حضرت آیت الله آملی لاریجانی و با حضور معاون اول قوه قضاییه، دادستان کل کشور، دادستان تهران،‌ معاون اقتصادی دادستان کل و رییس دادسرای رسیدگی به جرایم پولی و بانکی برگزار شد. در این جلسه جزییات و مسائل این تعاونی ها به خصوص فرشتگان، بررسی و تصمیماتی برای حل و فصل و تسریع در روند تعیین تکلیف سپرده سپرده گذاران اتخاذ شد.
    از جمله مواردی که در این جلسه مصوب شد این بود که با توجه به اینکه از مجموع حدود 450 هزار سپرده گذار تعاونی منحله فرشتگان حدود 400 هزار نفر سپرده زیر 10 میلیون تومان دارند در مرحله اول برای اینکه سپرده گذاران خرد زودتر تعیین تکلیف شوند از 28 اردیبهشت ماه تا 8 خرداد ماه سپرده این 400 هزار نفر از طرف موسسه کاسپین تعیین تکلیف و پرداخت شود. با این تصمیم حدود 87 درصد تعداد سپرده گذاران طی 10 روز آینده تعیین تکلیف می شوند.
    در مرحله بعدی برای 13 درصد باقیمانده بر اساس دارایی های منتقل شده و متناسب با آن، سپرده های سپرده گذران تعاونی منحله فرشتگان به موسسه کاسپین به تدریج منتقل و تعیین تکلیف خواهد شد.
    موضوع انتقال دارایی های غیر منقول و تسهیلات از تعاونی منحله فرشتگان به موسسه کاسپین، تعیین ناظر از ناحیه بانک مرکزی و قوه قضاییه برای نظارت بر هیئت های تصفیه برای تسریع در انجام مراحل نقل و انتقال دارایی ها و بدهی ها و تجمیع پرونده های مربوط به شکایات از هشت تعاونی منحله و کاسپین در دادسرای رسیدگی به جرایم پولی و بانکی و شناسایی سودهای غیرمتعارف پرداخت شده از دیگر تصمیمات این جلسه بود.

    چرا پرونده های مربوط به شکایات از هشت تعاونی منحله و کاسپین در دادسرای رسیدگی به جرایم پولی و بانکی تجمیع می شود؟
    با توجه به اینکه دادسرای پولی و بانکی تهران اشراف کاملی به پرونده تعاونی منحله فرشتگان دارد شکایات شاکیان در این دادسرا با اطلاعات دقیق تر و با سرعت بالاتری قابل رسیدگی است.

    روش انتقال سپرده ها از تعاونی منحله فرشتگان به موسسه اعتباری کاسپین به چه صورت است؟
    در این مرحله صرفا سپرده های سپرده گذاران تعاونی منحله فرشتگان که تا 100 میلیون ریال می باشد به موسسه کاسپین منتقل و پرداخت می شود صاحبان سپرده ها می توانند وجه منتقل شده را نزد موسسه سپرده گذاری کرده و در صورت عدم تمایل وجه سپرده خود را دریافت کنند.
    دریافت یا انتقال سپرده های بالای 100 میلیون ریال براساس برنامه ای است که از طرف بانک مرکزی و موسسه اعتباری کاسپین اطلاع رسانی خواهد شد.

    چه زمانی مسائل مربوط به تعاونی های منحله هشت گانه و موسسه اعتباری کاسپین به طور کامل حل می شود؟
    ما امیدواریم فرآیند شناسایی و نقل و انتقال دارایی ها هرچه سریعتر انجام شود. پلیس آگاهی، قوه قضاییه و بانک مرکزی مشغول بررسی سایر اموال و دارایی های تعاونی منحله فرشتگان هستند که ممکن است به نام دیگر اشخاص باشد و اگر دارایی جدیدی کشف شود حتماً به مجموع اموال تعاونی مذکور اضافه می شود تا بتوانیم مبالغ بالاتری از سپرده ها را بپردازیم و اگر دارایی های شناسایی شده به همین موارد محدود شود حداکثر تا مردادماه، ساماندهی به صورت کامل انجام می شود.

    توصیه شما برای هموطنان درخصوص سپرده گذاری در بانک ها و موسسات مجاز چیست؟
    ما از هموطنان عزیز خواهش می کنیم که به موسسات غیرمجاز مراجعه نکنند و از سپرده گذاری در آنها خودداری کنند در غیر این صورت مسئولیت این کار به عهده خود آنهاست، موسسات غیر مجاز متخلف و متجاوز به قانون هستند و به شدت با آنها برخورد خواهد شد.
    اسامی بانک ها و موسسات اعتباری مجاز نیز در وب سایت بانک مرکزی موجود است و هموطنان گرامی می توانند به این وب سایت مراجعه کنند.
    جا دارد در اینجا از قوه قضاییه، نیروی انتظامی و سایر مراجع مسئول که ما را برای ساماندهی تعاونی های غیرمجاز یاری کردند تشکر کنم و امیدوارم در آینده نزدیک بتوانیم با همکاری هموطنان گرامی، معضل موسسات غیرمجاز را به طور کامل برطرف کنیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو