عصر بازار

اونس در میانه کانال ۱۲۰۰ دلار ایستاد

بازگشت رشد به بازار طلا

عصر اعتبار- ماه میلادی مه، ماه بسیار پرافت‌و‌خیزی برای فلز زرد بوده است.

بازگشت رشد به بازار طلا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، در حالی که هفته اول این ماه، سقوط بیش از 3 درصدی بهای اونس طلا را در پی داشت، هفته دوم، هفته ثبات قیمت نهایی و بازدهی صفر بود. با این همه هفته سوم هفته رشد 3/ 2 درصدی شد تا بازارها به هفته چهارم خوش‌بین باشند. اونس طلا که دو هفته پیش روی قیمت 1228 دلار ایستاده بود، هفته گذشته تا قیمت 1256 دلار رشد کرد. دلیل این رشد که اونس را در مقطعی از مرز 1260 دلار هم گذراند، تنش‌های وابسته به کاخ‌سفید و تضعیف دلار ایالات‌متحده بود. این روند باعث شده، کارشناسان حرفه‌ای و سرمایه‌گذاران خرد به روند هفته آخر ماه پنجم سال 2017 امید داشته باشند، اما پیش از شروع هفته جدید، مرور هفته جذاب گذشته کمک‌کننده است.

     

    شروع خوب

    اولین روز هفته، روز مقاومت اونس برابر عوامل کاهشی بود. اونس در حالی در این روز با کمک جهش 3 درصدی بهای نفت خام با 2 دلار رشد به قیمت 1230 دلار رسید که در همین روز بازارهای سهام آسیا به اوج 2 ساله رفتند. اونس طلا در روزی که شاخص‌های سهام رشد داشتند، تحت حمایت تعدیل روند هفته قبل، شناسایی سود معامله‌گران، افت دلار و رشد بهای نفت خام تا قیمت 1237 دلار رشد کرد، اما در نهایت با افزایش فروش‌ها در قیمت‌های بالاتر، روی مرز 1230 دلار ایستاد. عوامل خارجی‌ای که دوشنبه حامی طلا بودند، به رشد نقره هم کمک کردند. پایگاه اینترنتی کیتکو در گزارش جمع‌بندی روز دوشنبه خود مهم‌ترین اتفاق را ادامه رشد بهای نفت توصیف کرد: «مهم‌ترین جنبه بازار دوشنبه، ادامه جهش بهای نفت خام است. گزارش‌ها نشان می‌دهد عربستان سعودی و روسیه بر سر تمدید توافق کاهش تولید نفت اوپک برای 9 ماه دیگر موافقت کرده‌اند.» یک اتفاق جالب دیگر در بازارهای دوشنبه، بی‌توجهی بازارها به آزمایش روز یکشنبه موشک بالستیک در کره‌شمالی و آلوده شدن بیش از 200 هزار رایانه به یک باج‌‌افزار در حدود 150 کشور جهان بود. این باج‌افزار کار برخی از کسب‌و‌کارها یا سازمان‌های ملی و بین‌المللی را مختل کرده است.

    ادامه رشد

    سه‌شنبه، خبر درخواست ترامپ از رئیس سابق «اف‌بی‌آی»‌ برای بستن پرونده ارتباط مقام‌های کاخ سفید با روسیه، جنجالی شد تا بازارهای این روز و روزهای بعد تحت‌تاثیر تحولات آمریکایی باشند. براساس گزارش‌ها، دونالد ترامپ از جیمز کومی، رئیس اف‌بی‌آی خواسته بوده تحقیقات درباره پیوند میان مایکل فلین، مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید و روسیه را پایان دهد. این گزارش‌ها بر مبنای گفته‌های منبعی است که یادداشتی از کومی را دیده است. این خبر یک هفته پس از اخراج کومی ازسوی ترامپ درز پیدا و چند روز پس از خبر درز دادن اطلاعات محرمانه درباره داعش به سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، توجه‌های بیشتری را به دولت ترامپ جلب کرد. دخالت دولت در تحقیقات فدرال کاملا ممنوع است. این تحولات نه تنها شاخص‌های دلار و بورس را کاهشی کرد، بلکه خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن را به شدت افزایش داد. اونس در این روز با 7 دلار رشد به قیمت 1237 دلار رسید.رشد 7 دلاری اونس در روز سه‌شنبه عمدتا ناشی از افت شدید شاخص دلار بود. نقره نیز به‌دلیل مشابه در این روز رشد کرد. شناسایی سود و پایان موقعیت فروش معامله‌گران طلا هم در این روز یار فلز زرد بود. پایگاه اینترنتی کیتکو در گزارش جمع‌بندی خود در روز سه‌شنبه نوشت:‌ «جبهه ژئوپلیتیک نسبتا آرام است که به نفع بورس‌ها و به ضرر طلا است، با این همه، هر لحظه احتمال گسترش تحولات تازه وجود دارد.» بهای نفت خام روز سه‌شنبه تغییر چندانی نداشت تا طلا اثر چندانی از بازار انرژی نگیرد.

     

    روند عالی

    اونس روزهای دوشنبه و سه‌شنبه رشد قیمت را تجربه کرد، اما روز چهارشنبه روز جهشی بسیار قابل‌توجه بود. اونس در سومین روز کاری هفته با 24 دلار جهش به بهای 1261 دلار رسید. طلا در این روز هم کاملا تحت تاثیر تنش‌های وابسته به کاخ‌سفید بود. این اخبار، خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن را به شدت افزایش داد و افت شاخص دلار هم کمک بیشتری را برای فلز زرد فراهم کرد. شاخص دلار که سه‌شنبه تا عدد 10/ 98واحد افت کرده بود، چهارشنبه تا کف 6 ماهه 57/ 97واحد پایین آمد. در این روز، بازارهای سهام هم وضعیت خوبی نداشتند تا یار سومی هم برای طلا موجود باشد، اما کمک چهارمی نیز در این روز برای طلا وجود داشت. در سومین روز کاری هفته، بهای نفت خام به رشد خود ادامه داد. عبور طلا از میانه کانال 1200 دلار باعث تقویت فنی اونس شد، در حدی که حتی افت روز پنج‌شنبه هم آسیب شدیدی به چهره فلز زرد نزد.

    تعدیل یک روزه

    روز پنج‌شنبه، تعدیل روند بازار فلزهای گرانبها و البته تعدیل روند شاخص دلار، به ضرر طلا کار کرد تا اونس به زیر مرز میانه کانال بازگردد. اونس در این روز به قیمت 1247 دلار رسید. با وجود این، اونس حتی در این روز هم فاصله زیاد خود را با مرز کانالی حفظ کرد. عقب‌نشینی اصلاحی از اوج 3 هفته‌ای، جای تعجب نداشت، ولی خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن ادامه یافت؛ چراکه رئیس‌جمهوری آمریکا با دردسری بسیار جدی روبه‌رو است که ممکن است حتی به استیضاح او منجر شود. نشانه ادامه نگرانی‌ها، افت بازارهای سهام بود. معامله‌گران نگران این هستند که روند تنش‌ها چندماه به طول بینجامد و دست آخر هم ترامپ از ریاست‌جمهوری عزل شود، اتفاقی که پیامدهای زیادی خواهد داشت و دست کم در کوتاه‌مدت، نااطمینانی‌ها را افزایش خواهد داد.

    بورس‌های ایالات‌متحده، پنج‌شنبه بدترین روز خود را از سپتامبر 2016 تجربه کردند. بسیاری از ناظران بازار معتقدند دولت ترامپ فلج شده و قادر نیست برنامه‌های بلندپروازانه اقتصادی را پیش ببرد. با این حال، شاخص دلار در چهارمین روز کاری هفته گذشته با رشدی اصلاحی به عدد 87/ 97 واحد رسید. با آنکه رشد شاخص دلار، مانع طلا بود، ادامه رشد بهای نفت خام باعث شد اونس فشار کمتری را تحمل کند.

    پایان خوش

    اونس طلا روز جمعه را با بهای 1247 دلار آغاز کرد و بعد به نوسان پیرامون مرز 1250 دلار رو آورد اما تا پایان روز به میانه محدوده 1250 دلار رفت. اونس در پایان فعالیت بازارهای نیویورک در آخرین روز هفته، روی بهای 1256 دلار ایستاد. رشد 9 دلاری روز آخر عمدتا ناشی از افت ارزش دلار ایالات‌متحده بود که همچنان تحت فشار تحولات کاخ سفید است. شاخص دلار در این روز تا عدد 14/ 97 واحد سقوط کرد. همزمان، شاخص‌های سهام نیز رو به افت داشتند تا طلا حامی دیگری نیز داشته باشد. نفت نیز در روز آخر، حامی طلا ماند. پنج‌شنبه و جمعه، رسانه‌ها روی این موضوع متمرکز بودند که مقام‌های فعلی و سابق آمریکایی معتقدند مایکل فلین، مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید و سایر مشاوران کمپین انتخاباتی ترامپ در 7 ماه آخر رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری 2017 حداقل 18 بار با مقام‌های روسی و سایر افرادی که با کرملین در ارتباط بوده‌اند، مکالمه تلفنی یا ایمیل به‌صورت مخفی و اعلام نشده داشته‌اند.

    با مشخص شدن قیمت نهایی هفته، رشد هفتگی بیش از 2 درصد معلوم شد تا هفته آخر مه، هفته جالب توجهی باشد. در گزارش بعدی «دنیای اقتصاد» جزئیات پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت را به همراه داده‌ها و رویدادهای مهم هفته پیش‌رو خواهید داشت. این پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد تحلیلگران و سرمایه‌گذاران انتظار رشد بهای طلا را در 5 روز کاری آینده دارند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی