عصر بازار

پرویزیان مطرح کرد؛

بررسی طرح رتبه‌بندی بانک‌ها در بانک‌مرکزی

عصر اعتبار- رئیس کانون بانک‌های خصوصی با بیان اینکه طرح رتبه‌بندی بانک‌ها در بانک مرکزی در حال بررسی است، گفت: می‌توان بانک‌ها را در اعطای تسهیلات، خدمات صرافی، تامین سرمایه و سایر خدمات بانکی طبقه‌بندی کرد و حسب رتبه‌بندی به آنها مجوز فعالیت داد.

بررسی طرح رتبه‌بندی بانک‌ها در بانک‌مرکزی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، کوروش پرویزیان درباره رتبه بندی بانک ها گفت: یکی از انتظارات و درخواست های کانون بانک های خصوصی از بانک مرکزی این است که نه تنها برای بانک ها رتبه بندی انجام شود بلکه به نوعی بانک ها براساس شاخص های مختلف تقسیم و تفکیک شوند.

    رئیس کانون بانک های خصوصی تقسیم و تفکیک بانک ها براساس شاخص های مختلف را در مراجعه مردم مهم دانست و گفت: با تقسیم بانک ها مردم می توانند براساس نوع خدمات بانکی که به آن نیاز دارند، به بانک ها مراجعه کنند.

    مدیرعامل بانک پارسیان با بیان اینکه بانک‌های توسعه ای در بخش‌های صنعت یا کشاورزی فعالیت می‌کنند، افزود: مشتریان و ذی نفعان بانک های توسعه ای می توانند به اینگونه بانک ها مراجعه کنند؛ نباید مردم سردرگم باشند و به هر جایی که تابلو بانک داشت، برای خدمات بانکی مراجعه کنند.

    رئیس کانون بانک های خصوصی ادامه داد: بانک ها باید حسب رتبه بندی مجوز فعالیت داشته باشند و این رتبه بندی دامنه فعالیت آن بانک را مشخص کند؛ نباید هر موسسه ای که نام بانک داشت، بتواند تمامی خدمات بانکی را ارائه کند.

    وی با اشاره به تفاوت موسسات سهامی عام، سهامی عام پذیرفته شده در بورس و سهامی خاص گفت: این طبقه بندی در شبکه بانکی نیز می تواند وجود داشته باشد؛ موسسات و بانک ها می توانند برای هر فعالیتی یک مجوز خاص از بانک مرکزی بگیرند و در صورتی‌که بخواهند یک فعالیت جدید اضافه کنند، از بانک مرکزی مجوز بگیرند و به عنوان مثال هر بانکی نتواند فعالیت ارزی داشته باشد.

    پرویزیان توضیح داد که بانک مرکزی می تواند با استناد به استانداردهای بانکی از جمله کفایت سرمایه یا تطبیق با بال-3 نسبت به اعطای مجوز به بانک ها برای فعالیت در روابط بین الملل اقدام کند.

    مدیرعامل بانک پارسیان مجوزهای بانک مرکزی برای خدمات الکترونیک و خدمات پرداخت را یادآور شد و افزود: در حال حاضر بانک ها می توانند براساس ماموریتی که دارند، مجوز فعالیت خدمات الکترونیک یا خدمات پرداخت را داشته باشند.

    رئیس کانون بانک های خصوصی اظهارداشت: بانک مرکزی می تواند به برخی از بانک ها تنها برای فعالیت در یک محل یا جغرافیای خاص را بدهد؛ در مورد سپرده گیری نیز می توان به بانک ها به نسبت کفایت سرمایه و شاخص های دیگر مجوز داد هرچند که بانک مرکزی شاخص های نظارتی مشخصی نیز برای کنترل و نظارت دارد.

    وی خاطرنشان کرد که می توان بانک ها را در اعطای تسهیلات، خدمات صرافی، خدمات تامین سرمایه و سایر خدمات بانکی طبقه بندی و حسب رتبه بندی به آنها مجوز فعالیت داد؛ این موضوع باعث عملکرد بهتر بازار پولی و مالی شده و مردم نیز به عنوان مشتری و مراجعه کننده می توانند از خدمات بهتری برخوردار شوند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو