عصر بازار

توضیحات بانک مرکزی درخصوص تعاونی اعتبار منحله فرشتگان

عصر اعتبار- اصل سپرده سپرده‌گذاران فرشتگان بدون هیچ‌گونه کسری، محاسبه و در تعیین تکلیف ملاک عمل قرار می‌گیرد.

توضیحات بانک مرکزی درخصوص تعاونی اعتبار منحله فرشتگان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، هشت تعاونی اعتبار غیرمجاز فرشتگان، الزهراء، دامداران و کشاورزان کرمانشاه، عام کشاورزان مازندران، حسنات اصفهان، پیوند مشهد، بدر توس و امید جلین قبل از سال 1394 در کشور فعال بودند که هرکدام به‌صورت مستقل قصد داشتند از بانک مرکزی اجازه فعالیت به‌عنوان موسسه اعتباری دریافت کنند که البته قادر به تأمین شرایط مدنظر بانک مرکزی نبودند. لذا حسب مصوبه شورای پول و اعتبار و مستند به قانون بازار غیرمتشکل پولی مقرر شد تعاونی‌های مذکور پس از انحلال، توسط موسسه اعتباری جدیدالتأسیس کاسپین ساماندهی شوند. ازاین‌رو مجوز فعالیت موسسه اعتباری کاسپین در 27 اسفندماه 1394 صادر شد.

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از بانک مرکزی، تأکید می‌شود تعاونی‌های هشت‌گانه، همگی فعالیت خود را در دوره‌های قبلی شروع کرده بودند و اولین اقدام بانک مرکزی در دولت یازدهم این بود که فعالیت این تعاونی‌ها را ساماندهی کند.

    در ادامه بانک مرکزی به‌عنوان اولین مأموریت، ساماندهی هشت تعاونی مذکور را به موسسه اعتباری کاسپین واگذار کرد که در مرحله اول باید این مأموریت را به سرانجام می‌رساند سپس به فعالیت‌های عادی خود می‌پرداخت.

    متأسفانه درزمانی که هنوز دارایی‌ها و سپرده‌های تعاونی‌های هشت‌گانه غیرمجاز به موسسه اعتباری کاسپین منتقل نشده بود دو دستور قضایی در مشهد صادر شد که بر اساس دستورات قضایی مذکور، تعاونی‌ها مکلف شدند تمام تابلوهای خود را با تابلوهای موسسه کاسپین جایگزین کنند. سپس حکم دیگری صادر شد که بر اساس آن، دفترچه‌های سپرده‌گذاران تعاونی‌هایی که باید منحل می‌شدند با دفترچه‌های موسسه کاسپین جایگزین شود درحالی‌که هنوز دارایی‌ها و سپرده‌های نزد این تعاونی‌های هشت‌گانه به موسسه کاسپین منتقل نشده بود.

    بااین‌وجود، در سال 1395 هیئت‌های تصفیه،‌ فعالیت خود را پیش بردند و در انتهای سال، کار نقل‌وانتقال دارایی و بدهی‌های 6 مورد از تعاونی‌های منحله به موسسه اعتباری کاسپین انجام شد. پرونده یک مورد از تعاونی‌ها نیز در مرجع قضایی مفتوح است و مسئولان موسسه کاسپین منتظر اعلام نظر نهایی قاضی پرونده برای نقل‌وانتقال دارایی‌ها و بدهی‌های تعاونی مذکور هستند. در این میان، بزرگ‌ترین تعاونی به لحاظ تعداد سپرده‌گذاران و حجم دارایی‌ها، تعاونی منحله فرشتگان بود که نیاز به بررسی‌های جزیی تری داشت. همچنین در برخی از این تعاونی‌ها تخلفاتی ازجمله معاملات صوری، مخدوش و پرداخت نرخ‌های سود غیرواقعی و … صورت گرفته است. بر این اساس، نرخ‌های سود پرداختی ناشی از فعالیت عملیاتی تعاونی‌ها نبوده بلکه از محل وجوه سپرده‌گذاران جدید، سود به سایر سپرده‌گذاران پرداخت می‌شده است.

    با تلاش‌های صورت گرفته، تاکنون حدود 2500 میلیارد تومان از دارایی‌های تعاونی منحله فرشتگان شناسایی‌شده که قابل‌انتقال به موسسه اعتباری کاسپین است. کار ارزیابی حدود 600 میلیارد تومان دیگر نیز به اتمام رسیده است. بنابراین مجموع دارایی‌های فرشتگان تا امروز بالغ‌بر 3100 میلیارد تومان می‌شود. همچنین با کمک پلیس آگاهی و قوه قضاییه تاکنون 30 فقره ملک شخصی مدیران فرشتگان شناسایی‌شده و کار تقویم و ارزیابی آن‌ها در حال انجام است که آن دارایی‌ها هم به کاسپین منتقل می‌شود. با شناسایی و انتقال دارایی‌های تعاونی منحله فرشتگان به موسسه کاسپین، کار انتقال سپرده سپرده‌گذاران این تعاونی متناسب با دارایی‌ها به موسسه کاسپین نیز انجام می‌شود.

    بر همین اساس روز سه‌شنبه 26 اردیبهشت‌ماه با تصمیم مشترک قوه قضاییه و بانک مرکزی کار تعیین تکلیف سپرده‌گذاران در تعاونی منحله فرشتگان آغاز شد. از مجموع حدود 450 هزار سپرده‌گذار تعاونی منحله فرشتگان حدود 400 هزار نفر سپرده زیر 10 میلیون تومان دارند. بنابراین در مرحله اول برای اینکه سپرده‌گذاران خرد زودتر تعیین تکلیف شوند از 28 اردیبهشت‌ماه تا 8 خردادماه سپرده این 400 هزار نفر از طرف موسسه کاسپین تعیین تکلیف و پرداخت می‌شود. با این تصمیم حدود 87 درصد تعداد سپرده‌گذاران تعیین تکلیف می‌شوند. در مرحله دوم، سپرده سپرده‌گذاران تعاونی منحله فرشتگان تا مبلغ ٢۰۰ میلیون ریال توسط موسسه اعتباری کاسپین تعیین تکلیف می‌شود. با پایان مرحله دوم، ٩۰ درصد از سپرده‌گذاران تعاونی منحله فرشتگان تعیین تکلیف خواهند شد. سپرده‌گذاران محترم می‌توانند مبلغ قابل دریافت را نزد موسسه اعتباری کاسپین سپرده‌گذاری کرده و در صورت عدم تمایل، نسبت به دریافت آن اقدام کنند.

    بدون شک حسب تصمیمات متخذه مرجع قضایی و بانک مرکزی، اصل سپرده سپرده‌گذاران بدون هیچ‌گونه کسری، محاسبه و در تعیین تکلیف ملاک عمل قرار می‌گیرد. همچنین حسب نظر مرجع قضایی با توجه به انحلال و توقف فعالیت تعاونی اعتبار غیرمجاز منحله فرشتگان در تاریخ 1 شهریور 1394، فعالیتی از سوی تعاونی منحله متصور نبوده تا متعاقب آن شناسایی و محاسبه سود صورت پذیرد بنابراین از این تاریخ به بعد، سودی قابل‌شناسایی، محاسبه و قابل پرداخت به سپرده‌گذاران نخواهد بود. همچنین با نظر مرجع قضایی مقرر شد در مرحله پرداخت مبالغ زیر 10 میلیون تومان، 90 درصد سپرده سپرده‌گذاران، نقداً پرداخت و 10 درصد باقی‌مانده متعاقباً تعیین وضعیت شود. درواقع پس از اتمام شناسایی و ارزیابی دارایی‌های تعاونی منحله فرشتگان قطعاً از محل مازاد اموال، پرداخت 10 درصد باقی‌مانده سپرده سپرده‌گذاران انجام می‌شود.

    بر این اساس بانک مرکزی باقوت و جدیت هرچه‌تمام‌تر و در ادامه مسیر ساماندهی تعاونی‌های غیرمجاز با همکاری هیئت‌مدیره موسسه اعتباری کاسپین و حمایت مرجع قضایی و دادستانی تهران، موضوع را پیگیری می کند و امید می رود تعیین تکلیف سپرده‌گذاران تعاونی‌های منحله هشت‌گانه حداکثر تا مردادماه سال جاری، به‌صورت کامل انجام شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی