عصر بازار

پیشنهاد اتاق اصناف به سازمان امور مالیاتی کشور درباره مالیات واحدهای صنفی در سال ۹۵

عصر اعتبار- اتاق اصناف ایران امروز (چهارشنبه) در راستای تعاملات بین اصناف و سازمان امور مالیاتی درباره مالیات واحدهای صنفی در سال ۱۳۹۵ پیشنهادهایی به این سازمان ارائه کرد.

پیشنهاد اتاق اصناف به سازمان امور مالیاتی کشور درباره مالیات واحدهای صنفی در سال ۹۵
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از  اتاق اصناف تهران، «ابراهیم درستی» نایب رئیس اول اتاق اصناف تهران و نماینده امور مالیاتی اتاق اصناف در سازمان امور مالیاتی کشور پس از تشکیل جلسه فوق العاده کارگروه ویژه بررسی پیشنهاد سازمان امور مالیاتی کشور گفت: در این جلسه پس از بررسی پیشنهاد سازمان امور مالیاتی برای مالیات اصناف در سال گذشته، اعضای کارگروه به اتفاق آرا پیشنهاد جدیدی را تصویب کردند که در راستای تعاملات بین اصناف و سازمان امور مالیاتی کشور به سازمان امور مالیاتی ارائه شد .

    نایب رئیس اتاق اصناف تهران تاکید کرد: پیشنهاد اصناف به نفع دولت و اصناف است، زیرا دولت در این پیشنهاد راحت تر و سهل تر به مالیات دست می یابد؛ همچنین از آنجایی که اعضای کارگروه اصناف همگی از متصدیان صنفی و روسای اتحادیه های صنفی با سوابق اجرایی بسیار زیاد هستند، به نمایندگی از همه اصناف راه حل برون رفت از هر مشکلی را می دانند.

    برپایه این گزارش، متن پیشنهادی اتاق اصناف به سازمان امور مالیاتی کشور برای پرداخت مالیات اصناف برای سال 95 به شرح زیر است.

    «بنابر اختیار حاصل از ماده 97 قانون مالیات‎های مستقیم مصوب 31 تیرماه سال 94، به امور مالیاتی شهر و استان تهران و اداره های کل امور مالیاتی سایر استان‎ها اجازه داده می‎شود با رعایت موارد زیر، درآمد مشمول مالیات عملکرد سال 1395 به استناد گروه نخست ماده 95 یا برخی از مودیان موضوع (با ماده مذکور) را با نظر مربوط تعیین و مالیات متعلق را که قطعی خواهد بود وصول کنند.

    شرایط توافق

    1-مودیانی که اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال 1395 خود را بصورت الکترونیکی از طریق سامانه عملیات الکترونیکی مودیان به نشانی WWW.TZX.gov.ir ، بخش اظهارنامه الکترونیکی در موعد مقرر قانونی تسلیم کنند، مشمول توافق هستند. ضرورتی به تسلیم پرینت اظهارنامه به صورت کاغذی به اداره های امور مالیاتی نخواهد بود و کد رهگیری دریافتی از سامانه در تاریخ ارسال، به عنوان رسید تسلیم اظهارنامه مالیاتی است.

    چگونگی تعیین درآمد مشمول مالیات و پرداخت آن

    2-میزان مالیات عملکرد سال 1395 اشخاص مذکور به میزان مالیات قطعی شده عملکرد سال 1394 تعیین می‎ شود. در مورد مودیانی که مالیات عملکرد سال 1394 آنان تا تاریخ تسلیم اظهارنامه قطعی نشده است (به استثناء مودیانی که پرونده عملکرد سال 1394 آنها مورد رسیدگی قرار گرفته است)، مالیات قطعی عملکرد سال 1393 آنان با افزایش حداکثر 12 درصد مالیات مبنای توافق قرار گیرد.

    3- مودیانی که در عملکرد سال 1394 همه سال را فعالیت داشته و مشمول مالیات نشده اند، درآمد مشمول مالیات قبل از کسر معافیت سال 1395 آنها با 15 درصد افزایش نسبت به درآمد مشمول مالیات قبل از کسر معافیت سال 1394 تعیین شود.

    4- آن دسته از مودیانی که قادر به پرداخت مالیات خود به صورت یکجا همراه اظهارنامه نیستند، با مراجعه به اداره امور مالیاتی نسبت به پرداخت یا ترتیب پرداخت مالیات قطعی طی چهارماه در اقساط مساوی حداکثر تا پایان مهرماه سال 1396 اقدام کنند. بدیهی است در صورت پرداخت کل مالیات به همراه اظهارنامه برگ مالیات قطعی مودیان تا حداکثر 15 مرداد ماه سال 1396 صادر خواهد شد.

    5- هرگاه اسناد و مدارک مثبتی حاصل از فعالیت کتمان شده مودیان تحصیل شود که حاکی از اختلاف مالیات مشخصه بیش از پنج درصدی مالیات مورد توافق باشد، مالیات ما‎ به‎التفاوت در صورتی‎ که بیش از 2 میلیون ریال باشد با رعایت مقررات مطالبه خواهد شد.

    سایر موارد

    6- هرگاه درآمد مشمول مالیات یا مالیات عملکرد سال 1394 یا 1393 صاحبان مشاغل حسب مورد با توجه به فعالیت مودی برای بخشی از سال مذکور بوده باشد، در این صورت باید درآمد مشمول مالیات برای یک سال تمام محاسبه و پس از تعیین مالیات متعلق، درآمد مشمول مالیات (برای پرونده‎های معاف) و مالیات مذکور (برای سایر پرونده‎ها) مبنای رشد مورد نظر قرار گیرد.

    7- در مشارکت مدنی، مودیانی که نسبت مالکیت آنها نسبت به سال 1394 یا 1393 حسب مورد تغییر داشته باشد، ابتدا باید مالیات یا درآمد مشمول مالیات عملکرد سال مذکور با احتساب تغییر مالکیت محاسبه و سپس مبنای رشد مورد نظر قرار گیرد.

    8- مودیانی که درآمد مشمول مالیات عملکرد سال 1394 یا 1393 آنان حسب مورد با اعمال مقررات موضوع مواد 137 و 172 قانون مالیات‎های مستقیم یا ماده 121 قانون برنامه پنجم توسعه محاسبه شده باشد، ابتدا باید درآمد مشمول مالیات و مالیات آن بدون اعمال مقررات مذکور محاسبه و سپس مبنای توافق عملکرد سال 95 قرار گیرد.

    9 - مودیانی که با وجود تکلیف قانونی بنا به دلایل متعدد از جمله نبود زیرساخت‎های موجود و عدم امکان نصب سامانه صندوق فروش تا زمان صدور این توافق‎نامه موفق به خرید و نصب و راه‎اندازی سامانه صندوق فروش (صندوق مکانیزه فروش و تجهیزات مشابه) نشده‎اند، هرگونه اقدامی در این زمینه منوط به تصویب و ابلاغ آیین‎نامه اجرایی جدید آن از طرف هیات محترم وزیران شود و این گونه مودیان مشمول توافق خواهند بود و مالیات عملکرد سال 1395 آنان با رعایت این دستورالعمل مورد مطالبه و قطعیت قرار گیرد.

    10- برای حسن اجرای این دستورالعمل، کارگروهی متشکل از نمایندگان اتاق اصناف و رئیس اتحادیه ذیربط و مدیر کل امور مالیاتی یا نماینده تام الاختیار ایشان تشکیل می شود تا نسبت به رفع مشکلات (موانع اجرایی احتمالی) اقدام شود.

    11-اداره های کل امور مالیاتی هر ماه و به صورت منظم و مستمر گزارشی از روند اجرای دستورالعمل به معاونت مالیات‌های مستقیم و اتاق اصناف ارائه کنند تا نظارت تام و تمام بر روند موجود، حاصل شود.

     پیشتر «یسدکامل تقوی نژاد» معاون وزیر و رئیس سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرده بود، در سال 95 مالیات یک میلیون و 700 هزار نفر از اصناف بر اساس نامه خوداظهاری وصول شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو