عصر بازار

فراخوان بانک‌ها، بیمه‌ها و شرکت‌های بزرگ برای اجرای IFRS

عصر اعتبار- پانزدهمین همایش ملی حسابدارى با حضور شاپور محمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار و جمعی از اساتید و صاحب نظران دانش حسابداری در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

فراخوان بانک‌ها، بیمه‌ها و شرکت‌های بزرگ برای اجرای IFRS
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از بازار سرمایه، در این همایش که با هدف ارتقای سطح کیفی حسابداری کشور و آشنایی با استانداردهای ملی و بین المللی برگزار شد، رییس سازمان بورس به ایراد سخن پرداخت.

    شاپور محمدی در ابتدا ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان از دست اندرکاران برگزاری این همایش قدردانی کرد و گفت: پیش از آنکه به بحث گزارشگری مالی بین المللی وارد شویم باید به این نکته اشاره کنم که جایگاه حسابداری و حسابرسی در کشور از اهمیت بسزایی برخوردار است.

    سخنگوی سازمان بورس با تاکید بر اینکه حوزه حسابداری و حسابرسی همواره رو به پیشرفت بوده، بیان کرد: تاثیر حسابداری در توسعه اقتصادی کشور مشهود است و شاید بتوان گفت بازار سرمایه به عنوان یکی از عمده ترین بخش های اقتصاد ملی، بیشترین بهره را از دانش حسابداری برده است.

    محمدی ادامه داد: تصور فعالیت رو به رشد بازار سرمایه در مقطع فعلی، بدون دانش حسابداری و حسابرسی امکان پذیر نیست و صرفا با تحلیل صنعت و اخبار نمی توان انتظار کارآیی از این بازار را داشت.

    رییس سازمان بورس به فلسفه دانش حسابداری اشاره و تاکید کرد: حسابداری از تئوری های متنوعی برخوردار است، ما باید ارزش رشته حسابداری و حسابرسی را حفظ کنیم و کیفیت تئوری های این حوزه را بهبود دهیم.

    محمدی ادامه داد: علاوه بر بازار سرمایه، اعمال حاکمیت شرکتی و افزایش اثر بخشی و کارآمدی شرکت ها به دانش حسابداری وابسته است و حسابدار نگهبان ارزش بنگاه های اقتصادی است.

    وی ادامه داد: گزارش های مالی برای سرمایه گذار، سیاستگذاری های کلان دولتی، تسهیلات دهنده، بیمه ها و بانک مرکزی از اهمیت بسزایی برخوردار است و بدون دسترسی به اطلاعاتی که محصول حوزه حسابداری و حسابرسی است، تصمیم گیری برای فعالین اقتصادی حقیقی و حقوقی امکان پذیر نیست.

    در ادامه رییس سازمان بورس به موضوع انتشار صورت های مالی با استانداردهای بین المللی اشاره کرد و گفت: طی سال های گذشته در کشور، صاحب نظران حسابداری اقدامات مثبتی برای انتشار صورت های مالی با استاندارد های بین المللی انجام داده اند و از سال 1389 این بحث به سازمان بورس وارد شده است.

    سخنگوی سازمان بورس با بیان اینکه از مهمترین خروجی های IFRS، ارزش گذاری منصفانه و افزایش شفافیت است، گفت: هنگام درخواست سازمان بورس برای ورود بازار سرمایه کشور به آیسکو، انتشار صورت های مالی با استاندارد بین المللی، یکی از الزامات بود.

    وی با اشاره به اینکه زبان مشترک در گزارش های مالی از لازمه های جذب سرمایه گذار خارجی و ورود به عرصه بین المللی است، گفت: انتشار صورت های مالی با استاندارد ملی به معنای عدم شفافیت نیست اما برای ارتباط با شرکت های مطرح بین المللی و بانک های معتبر دنیا انتشار صورت های مالی با استانداردهای بین المللی، گریز ناپذیر است.

    محمدی ادامه داد: بر همین اساس سال گذشته سازمان بورس و اوراق بهادار با مشارکت سازمان حسابرسی و بانک مرکزی موضوع انتشار صورت های مالی با استاندارد بین المللی را بررسی کرد و پس از جلسات متعدد نحوه اجرای آن برای سال 96 تعیین شد.

    سخنگوی سازمان بورس ادامه داد: طی فراخوانی اعلام شد علاوه بر بانک ها و بیمه ها شرکت های بزرگ که بیش از ١۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه دارند باید صورت های مالی خود را در قالب IFRS منتشر کنند.

    وی ادامه داد: قطعا در سال اول انتشار گزارش های مالی با قالب بین المللی، مشکلاتی وجود خواهد داشت که قابل درک است و با کمک حسابداران و حسابرسان حل خواهد شد و در جایی که لازم است قوانین، رویه ها و نحوه اجرا تغییر کند، قطعا اقدامات لازم انجام می شود.

    رییس سازمان بورس با بیان اینکه سازمان حسابرسی ترجمه نحوه اجرای IFRS را در اختیار عموم قرار داده است، افزود: سازمان بورس از همکاری همه دست اندرکاران و صاحب نظران حسابداری و حسابرسی استقبال می کند.

    محمدی با تاکید بر اینکه سازمان بورس با پی گیری بیش از پیش و برنامه ای مشخص، برای اجرای IFRS تلاش خواهد کرد، گفت: در تارنمای رسمی سازمان بورس، صفحه IFRS فعال است و با مراجعه به آن می توان اقدامات انجام شده و صورت جلسه های مربوط به آن را مشاهده کرد.

    در پایان رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: اجرایی شدن IFRS تنها عامل توسعه بازار سرمایه نیست اما به افزایش  شفافیت، کارآیی و ارزش گذاری منصفانه در بازار سرمایه کمک می کند و یکی از مهمترین ملاک های سنجش عملکرد بازار است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو