عصر بازار

گمرک ایران اعلام کرد؛

ضمانت نامه و بیمه نامه تجمیعی در گمرک اجرایی می شود

عصر اعتبار- گمرک ایران اعلام کرد: ضمانت نامه و بیمه نامه تجمیعی با هدف تسهیل تجارت و کمک به ترانزیت در گمرکات اجرایی به صورت الکترونیک راه اندازی می شود.

ضمانت نامه و بیمه نامه تجمیعی در گمرک اجرایی می شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل ازمهر، گمرک ایران اعلام کرد ضمانت‌نامه تجمیعی برای رویه واردات قطعی است و بدین صورت است که صاحب کالا نسبت به سپرده گذاری ضمانتنامه نزد بانک عامل و ارائه ضمانتنامه به گمرک اقدام می کند که مدت آن حداکثر تا پانزدهم بهمن ماه سالجاری برای مواد اولیه و کالاهای اساسی است و برای سایر کالاها در صورت داشتن شرایط خاص حداکثر شش ماهه خواهد بود.

    ️این ضمانت نامه حکم وجه نقد را داشته و گمرک می تواند تعهدات صاحب کالا یا همان حقوق ورودی خود را از مجموع سپرده شخص کسر نماید. همچنین در صورت کم شدن اعتبار، شخص می تواند نسبت به شارژ مبلغ اعتباری خود اقدام نماید.

    ️حسن سپردن ضمانت نامه های تجمیعی در این است که صاحب کالا برای هر اظهار خود ناچار به طی مراحل مربوط به اخذ ضمانت نامه جهت پرداخت حقوق ورودی نمی باشد و این امر موجب تسریع در فرایند ترخیص خواهد شد.

    ️به غیر از رویه واردات قطعی و در خصوص سایر رویه ها از جمله واردات موقت، ترانزیت و صادرات نیز صاحبان کالا می توانند با ارائه بن بیمه از شرکت های طرف قرار داد با گمرک ایران نسبت به ترخیص کالا، عبور کالا و یا صادرات آن اقدام نموده و پس از انجام تعهدات خود بن های یاد شده به آنها برگردانده خواهد شد و در صورت عدم ایفای تعهد، هزینه ها برابر مقررات از شرکت بیمه موردنظر واصل می شود.

    گفتنی است گمرک ایران در نظر دارد در راستای توسعه فرایند الکترونیکی شدن، امکان استفاده از تسهیلات مذکور را از طریق سامانه جامع گمرکی فراهم نماید که این مهم، هم اکنون در دست اقدام قرار گرفته و به زودی به بهره برداری خواهد رسید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی