عصر بازار

ایران از لیست پولشویی خارج می‌شود؟

عصر اعتبار- پولشویی نیز مانند هر جرم دیگری اگر به صورت سازمان یافته، منظم و مستمر در یک اقتصاد انجام شود، آثار ویران‌کننده‌ای خواهد داشت و تا مرز فروپاشی اقتصادی پیش خواهد رفت.

ایران از لیست پولشویی خارج می‌شود؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۹:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل ازباشگاه خبرنگاران  ، پولشویی نیز مانند هر جرم دیگری اگر به صورت سازمان یافته، منظم و مستمر در یک اقتصاد انجام شود، آثار ویران‌کننده‌ای خواهد داشت که تا مرز فروپاشی اقتصادی پیش خواهد رفت، چرا که زیرینای این جرم، جرایم سنگین‌تر و سازمان‌یافته‌تر است، البته در بعضی انواع پولشویی، جرم در یک کشور و پولشویی در کشور دیگری انجام می‌شود. در هر صورت پولشویی مانع بزرگی بر سر راه ایجاد عدالت اجتماعی است و ایران به دلیل قرار گرفتن در مسیر قاچاق مواد مخدر از افغانستان به اروپا مکان جذاب و مناسبی برای پولشویی محسوب می‌شود.

    عموماً پولشویی در کشورهایی که در قوانین تجاری و اقتصادی آنها خلأهای اساسی و بنیادی وجود دارد و فاقد ساز و کارهای نظام نظارتی و قانون مبارزه با پولشویی می‌باشند، رخ می‌دهد.

    شاید یکی از دلایل نوسان جریان سرمایه‌گذاری در کشورهای مختلف، ورود و خروج چنین پول‌هایی باشد. در اقتصادهایی با بازارهای ظاهراً رقابتی و اقتصادهایی که امکان ایجاد رانت‌های سیاسی- اقتصادی و اطلاعاتی وجود دارد، افراد ذی‌نفوذ بی‌علاقه نخواهند بود که علاوه بر کسب مال نامشروع وارد سیستم سودآور پولشویی شوند.

    علی طیب نیا وزیر اقتصاد و دارایی در نشست خبری خود پیرانون مبارزه با پولشویی گفت: ایران در صف مقدم مبارزه با پولشویی است و در خط مقدم مبارزه با تأمین مالی تروریسم است که امیدواریم در ژوئن سال جاری، که مجدد این اجلاس برگزار می‌شود به صورت کامل نام خود را از لیست سیاه خارج کرده و محدودیت‌ها را هم مرتفع کنیم.

    ما هم برای اطلاع بیشتر به سراغ کارشناسان اقتصادی و بانکی رفتیم تا اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنیم.

    اعتقاد داریم ایران از لیست پولشویی خارج می‌شود

    محمدرضا غفوری کارشناس بانک با اشاره به اینکه ایران در صف مبارزه با پولشویی است، اظهارداشت: درطی چند سال اخیر، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد مبارزه با پولشویی را در دستور الویت کار خود قرار داده اند.

    وی ادامه داد: باتوجه به تعریف گردش مالی درکشور و ارکان مربوط به به بانک مرکزی، الزامات مربوط به پولشویی در کشور نهادینه شده است.

    این کارشناس بانکی اظهارداشت:معتقدیم که ایران از لیست پولشویی خارج شود و بتواند در نظام بین المللی جایگاه خود را حفظ کند.

    به گفته غفوری، کلید مبارزه با فساد مالی و اقتصادی شفافیت مالی و شفافیت گزارشگری مالی است.

    وی گفت: یکی از تلاش‌ها حرکت به سمت اجرای IFRS و شفاف سازی گزارشگری مالی بانک‌ها بوده است، که مطالعات دقیق و کارشناسی آغاز شده است.

    سیستم مالی درکشور به درستی عمل کرده است

    عباسعلی ابونوری از کارشناسان اقتصادی در این خصوص گفت: خوشبختانه سیستم مالی درکشور به درستی عمل کرده و باعث می‌شود که در سیتم بین المللی بتوانیم جایگاه خود را حفظ کنیم.

    وی با اشاره به اینکه ایران، درطی چندسال گذشته، تلاش هایی درخصوص مبارزه با پولشویی صورت گرفته است، عنوان کرد: خوشبختانه درطی 4 سال اخیر، مسئولان تلاش کردند که این پول‌ها وارد اقتصاد کشور نشود و توانسته ایم دراین زمینه مثبت عمل کنیم.

    این کارشناس اقتصادی در پایان یادآورشد: مسئولان ذی‌ربط باید در سیستم مالی به‌صورت منطقی عمل کنند تا هیچ ضربه‌ای به این سیستم وارد نشود و ایران از لیست پولشویی خارج شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو