عصر بازار

مدیر یکی از شتابدهنده‌های داخلی اعلام کرد:

اقتصاد دانش‌بنیان نیاز به سرمایه‌های بخش خصوصی و خارجی دارد

عصر اعتبار- مدیر یکی از شتابدهنده‌های داخلی گفت: اقتصاد دانش‌بنیان نیاز به سرمایه‌های بخش خصوصی، خارجی و سرمایه‌گذاران فرشته دارد لذا تمامی اقدامات باید در راستای تشویق و ترغیب این بخشها باشد.

اقتصاد دانش‌بنیان نیاز به سرمایه‌های بخش خصوصی و خارجی دارد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۵:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران پویا, مرکز فن‌بازار ملی ایران از یک سو با هدف کمک به تجاری‌سازی اختراعات و نوآوریهای نخبگان و نوآوران کشور و از سویی دیگر، توسعه و ترویج استفاده از ظرفیت منابع نوآوری و فناوری برای تکمیل پورتفوی نوآوری در بنگاه‌ها، پاویون اختراعات و نوآورهای منتخب را در نمایشگاه اینوتکس 2017 برپا کرد.

    در این پاویون نزدیک به 40 طرح منتخب از لیست عرضه بازار دارایی فکری، طرحهای منتخب از مراکز رشد و... به ارائه برای جذب سرمایه پرداختند؛ اقدام قابل تقدیر مرکز فن‌بازار ملی ایران برای حمایت از این نوآوریها، دعوت از شتابدهنده‌های فعال در حوزه‌های تخصصی متنوع و شتابدهنده‌های بزرگ کشور برای حضور در این نمایشگاه و پرداختن به مقوله سرمایه‌گذاری بود.

    به عبارت دیگر پاویون در نظر گرفته شده برای «شتابدهنده‌ها» بسیار مورد توجه صاحبان دارای فکر و مخترعان بود و از همان روز اول سعی در برقراری تعامل مستقیم با این بخش از نمایشگاه داشتند.

    مرکز فن‌بازار ملی ایران در پاویون مربوط به شتابدهنده‌ها، بخشهایی نظیر «فرصتی برای جذب سرمایه و پذیرش در شتابدهنده‌ها»، «آشنایی با مدلهای مختلف شتابدهی» و «آشنایی با مرکز شتابدهی نوآوری و روشهای حمایتی از شتابدهنده‌ها» را در نظر گرفته بود.

    مصطفی نقی‌پورفر؛ یکی از مدیران حاضر در بخش پاویون شتابدهنده‌های کشور در گفت‌وگویی با خبرنگار تسنیم، درباره اینکه نمایشگاه‌هایی در قامت «اینوتکس» در چه حوزه‌هایی به شتابدهنده شما و استارتاپهایتان کمک می‌کند، گفت: یکی از اهداف اصلی چنین نمایشگاه‌هایی، آوردن سرمایه‌گذاران خارجی است.

    این مدیر شتابدهنده ایرانی با بیان اینکه از این منظر باید تلاش بیشتری صورت گیرد، افزود: فعالیتهای خوبی تاکنون برای ترغیب سرمایه‌گذاران صورت گرفته است؛ این اقدامات به اقتصاد دانش‌بنیان ما کمک می‌کند تا چرخ آن هرچه سریع‌تر به گردش درآید.

    به اعتقاد وی، اقتصاد دانش‌بنیان نیاز به سرمایه‌های بخش خصوصی، خارجی و سرمایه‌گذاران فرشته دارد لذا تمامی اقدامات باید در راستای تشویق و ترغیب این بخشها باشد.

    نقی‌پورفر درباره اینکه روند فعالیت شتابدهی و پیش‌شتابدهی، شتابدهنده تریگ‌آپ چگونه است و تاکنون موفق به جذب چه تعداد استارتاپ شده است، گفت: در فضای ICT طول عمر یک محصول از ایده تا محصول شدن خیلی کوتاه است؛ به همین دلیل به جای مراکز رشد مفهوم جدیدی به نام شتابدهنده شکل گرفته است به این معنی که تلاش کنیم تا تکلیف ایده سریع‌تر مشخص شود.

    وی با بیان اینکه در چنین شرایطی می‌توانیم متوجه شویم که آیا ایده قابلیت تبدیل شدن به محصول و ورود به بازار را دارد یا خیر گفت: ورودی شتابدهنده‌ها، استارتاپهایی هستند که اید‌ه‌ای دارند و خروجی آن، استارتاپی است که محصول آن بالغ شده و حتی شاید سهمی از بازار را گرفته باشد.

    این مدیر شتابدهنده داخلی با اشاره به اینکه از ابتدای سال 94 شتابدهنده خود را تحت عنوان تریگ‌آپ و براساس مطالعاتی که روی فضای شتابدهنده‌های داخلی و خارجی داشتیم و مشورت‌هایی که با برخی از شتابدهند‌های خارج از کشور داشتیم، افتتاح کردیم، گفت: تاکنون چهار دوره شتابدهی داشته‌ایم و هم‌اکنون در دوره چهارم هستیم.

    وی ادامه داد: در مجموع تاکنون 600 ایده بررسی شده و از میان آنها نزدیک به 50 ایده وارد پیش‌شتابدهی ما شده‌اند؛ از این تعداد تاکنون حدود 16 استارتاپ از شتابدهی فارغ‌التحصیل و چهار استارتاپ در دوره اخیر وارد شتابدهی شده‌اند.

    نقی‌پور فر درباره اینکه به طور مشخص چه حمایتهایی از این استارت‌آپها صورت می‌گیرد، عنون کرد: ما از آنها حمایتهای معمولی از جمله ارائه سرمایه اولیه، محل فعالیت، زیرساخت (سرور)، اینترنت و موارد مورد نیاز دیگر را می‌کنیم؛ این استارت‌آپها می‌توانند از مجوزهای شرکت ما و راهنمایی مربیهایمان استفاده کنند.

    وی درباره سرمایه اولیه‌ای که در اختیار آنها قرار می‌گیرد، ابراز کرد: این سرمایه در مرحله اول حدود 25 میلیون تومان است اما بسته به میزان رشد استارت‌آپ، تا 125 میلیون تومان هم قابل افزایش است البته سرمایه‌گذاریهای جانبی هم برای آنها انجام می‌دهیم که با سرمایه اولیه در مجموع به حدود 75 میلیون تومان می‌رسد.

    نقی‌پورفر با ابراز امیدواری نسبت به رونمایی دو پلت‌فرم تا اواخر امسال گفت: یکی از پلت‌فرمها مربوط به فضای کاری مشترک برای استارتاپهای این حوزه و دیگری پلتفرمی برای جذب سریع‌تر و شفاف‌تر سرمایه استارت‌آپها از طریق سرمایه‌گذاران فرشته است؛ با راه‌اندازی این پلتفرم استارت‌آپها از جلسات فرسایشی جذب سرمایه قدری رهایی پیدا می‌کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو