عصر بازار

سکه از کف برگشت

عقب‌نشینی تقاضا در بازار ارز

عصر اعتبار- در اولین روز هفته، عامل افزایشی خاصی در بازار دلار حضور نداشت تا معامله‌گران تمایل چندانی برای قرار گرفتن در موقعیت خرید پیدا نکنند.

عقب‌نشینی تقاضا در بازار ارز
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، در این فضای کم‌رمق، دلار 4 تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 3 هزار و 736 تومان رسید. به گفته فعالان، کاهش دامنه نوسانات و زندانی شدن دلار در بازه‌ای 20 تومانی موجب شده است که بخشی از نوسان‌گیران ارزی از روند بازار خسته شوند و ترجیح دهند از روند معاملات بیرون بروند. قیمت دلار در یک هفته گذشته تنها در دامنه 3 هزار و 730 تا 3 هزار و 750 تومان نوسان کرده است.

     

    در اولین روز هفته، قیمت دلار در مسیر کاهشی قرار گرفت و به محدوده 3 هزار و 730 تومان بازگشت؛ هم‌زمان در بازار موازی، سکه تمام بهار آزادی در برابر پایین رفتن از مرز روانی یک میلیون و 200 هزار تومان مقاومت کرد و از کف قیمت 17 روزه بالا آمد. روز شنبه، فضای بازار ارز آرام و کم‌نوسان بود و دلار در نهایت با 4 تومان کاهش به قیمت 3 هزار و 736 تومان رسید. به گفته فعالان، دلار در ابتدای روز شنبه توانایی چندانی برای افزایش قیمت از خود نشان نداد و معامله‌گران تمایل چندانی برای خرید نداشتند. به گفته این دسته، در ششمین روز خردادماه عامل افزایشی خاصی در بازار حضور نداشت. از یکسو نرخ حواله درهم در همان محدوده روز پنج‌شنبه نوسان کرد و از سوی دیگر، ارزش این ارز در کشورهای همسایه چندان جابه‌جا نشد. در چنین فضایی، خریداران ارزی رمقی برای تحرک نداشتند تا قیمت دلار را بالاتر بیاورند و غلبه فروشنده‌ها موجب بازگشت قیمت به محدوده 3 هزار و 730 تومان شد.

    با وجود این، مقاومت معامله‌گران زمانی که قیمت در محدوده 3 هزار و 730 تومان قرار می‌گیرد، بالا می‌رود و این موضوع مانع از افت بیشتر دلار می‌شود. به‌عبارتی دیگر می‌توان گفت که در روزهای اخیر دلار در دامنه 3 هزار و 730 تا 3 هزار و 750 تومان زندانی شده و توانایی خروج از این محدوده را از خود نشان نداده است. کاهش دامنه نوسانات به‌طور معمول انگیزه معامله‌گران برای حضور در بازار ارز را کاهش می‌دهد. به گفته فعالان، عرضه مناسب بازیگران بازارساز یکی از عوامل مهمی بوده که در کاهش تغییرات قیمت دلار اثرگذار بوده است. روز گذشته، سخنگوی دولت نیز با تاکید بر اینکه دولت برنامه حفظ ثبات در بازار ارز را دنبال می‌کند، درباره برنامه‌‌های دولت برای حفظ ثبات در بازار ارز بیان کرد: حفظ ثبات نسبی در بازار ارز از اولویت‌های اقتصادی دولت محسوب می‌شود و با توجه به تاکیدات رئیس‌جمهور، تحت هیچ شرایطی نباید از محل افزایش قیمت ارز منابع مالی کسب شود.

    برخلاف آرامش بازار ارز، روز شنبه در بازار سکه، فعالیت‌های هیجانی برخی معامله‌گران بالا بود. سکه تمام بهار آزادی که در آخرین روز هفته گذشته با 2 هزار تومان کاهش به قیمت یک میلیون و 202 هزار تومان رسیده بود، روز شنبه 4 هزار تومان افزایش را تجربه کرد و روی قیمت یک میلیون و 206 هزار تومان قرار گرفت. این در حالی بود که در ساعات ابتدایی روز، فلز گرانبهای داخلی تا نقطه یک میلیون و 208 هزار تومان نیز بالا رفته بود. «دنیای اقتصاد» در گزارش قبلی خود به احتمال افزایش بهای سکه در روز شنبه اشاره کرده و افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی روز جمعه را یکی از علل این رشد عنوان کرده بود. در اولین روز هفته، سکه‌بازان با توجه به رشد بهای طلای جهانی در روز جمعه و رسیدن به میانه محدوده هزار و 260 دلار در موقعیت خرید قرار گرفتند. با وجود رشد روز ابتدایی هفته، این احتمال وجود دارد که سکه در روزهای آینده رشد خاصی را تجربه نکند. به گفته فعالان، به‌طور سنتی در ماه رمضان تقاضا برای خرید سکه در بازار پایین می‌آید و ممکن است این موضوع در تغییر مسیر قیمت نقش ایفا کند. روز گذشته، برخلاف رشد سکه تمام، نیم‌سکه در مسیر کاهشی قرار گرفت و از مرز 650 هزار تومان پایین رفت. در اولین روز هفته، نیم سکه 2 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 648 هزار تومان رسید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو