عصر بازار

رئیس پلیس فتا تهران اعلام کرد؛

لپ تاپ مسروقه ابزاری برای اخاذی

عصر اعتبار- رئیس پلیس فتا تهران از شناسایی و دستگیری عامل متهمی که با سوء استفاده از اطلاعات لپ تاپ سرقتی، قصد اخاذی از شاکی را داشت، خبر داد.

لپ تاپ مسروقه ابزاری برای اخاذی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از ایرنا,  پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا، سرهنگ محمدمهدی کاکوان افزود: پرونده ای با موضوع دسترسی غیرمجاز به داده‌های رایانه به این پلیس ارسال شد، شاکی در تحقیقات اظهار داشت طی سرقت لپ‌تاپ توسط شخص یا اشخاص ناشناس، پس از اعلام شکایت و تشکیل پرونده قضایی و گذشت چند سال، از طریق ایمیل دعوت به چت تلگرامی شد.
    وی اضافه کرد: شاکی ادامه داد در حین محاوره در فضای گفتگوی برخط، شخص ناشناس اقدام به ارسال تصاویری از لپ تاپ سرقتی برای شاکی نموده و اعلام داشته که لپ تاپ سرقتی در اختیار وی بوده و با توجه به سیستم عامل مندرج در لپ تاپ درخواست رمز را از شاکی می‌کند.
    سرهنگ کاکوان اضافه کرد: نظر به عدم ارسال رمز عبور توسط شاکی، متهم با ارسال تعدادی از تصاویر خصوصی مراسم ازدواج شاکی برایش، وی را تهدید به انتشار کلیه تصاویر خصوصی در فضای مجازی نموده و مبلغ نوزده میلیون ریال را از شاکی طلب نموده و مرتبا اقدام به ارسال محل خود برای مراجعه شاکی برای پرداخت وجه درخواستی و تحویل لپ تاپ کرده و مداوم اقدام به تغییر محل ملاقات می‌ کند.
    این مقام انتظامی ادامه داد: در این خصوص با انجام اقدامات پلیسی و فنی مشخص گردید محل‌های اعلامی متهم ناشناس برای قرار ملاقات با شاکی به صورت مجعول بوده و با استفاده از نرم افزارها ایجاد شده است لذا با شناسایی محل اختفای متهم ضمن اعزام اکیپی از ماموران این پلیس به محل اختفای‌، متهم شناسایی و دستگیر و لپ تاپ سرقتی شاکی کشف شد.
    سرهنگ کاکوان گفت: با انتقال متهم به پلیس و تحقیق از نامبرده بدوا اقدام به انکار موضوع کرده ولی با عنایت به استخراج ادله دیجیتال رایانه ای، متهم به ناچار لب به سخن گشود و به عمل ارتکابی خود معترف و اعلام داشت، لپ تاپ مسروقه شاکی را در محله‌های تهران از یک نفر دست‌فروش با قیمت کمتر از ارزش واقعی آن خریداری نموده و ضمن بررسی محتوای لپ تاپ وسوسه شده و اقدام به ارسال ایمیل و پیام‌های تلگرامی و ارسال تعدادی از تصاویر خصوصی شاکی به نیت اخاذی از وی را می‌ کند.
    رئیس پلیس فتا تهران گفت: پرونده تکمیل و به دادسرای مبارزه با جرایم رایانه ای تهران ارسال می شود.
    سرهنگ کاکوان به شهروندان محترم هشدار داد‌: همیشه از رمزهای عبور ترکیبی و غیر قابل حدس زدن برای سیستم‌های رایانه‌ای خود استفاده کنید بهتر است بر روی فایل‌هایی که دارای اطلاعات محرمانه و مهم می‌باشد از نرم افزار قفل استفاده نمایید و هیچگاه این دستگاه‌ها را در اماکنی که در منظر (مثل داخل یا صندوق عقب خودرو) قرار ندهید همچنین در صورت مشاهده موارد مشکوک از طریق سایت پلیس فتا به نشانی www.cyberpolice.ir قسمت ثبت گزارشات مردمی آن را ثبت و از طریق مراجع قضایی آن را پیگیری کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی