عصر بازار

معاون وزیر اقتصاد تاکید کرد

لزوم طراحی نرم افزار جامع برای کاهش ریسک بانک ها

عصر اعتبار- معاون وزیر امور اقتصاد در امور بانک، بیمه و شرکت های دولتی بر لزوم طراحی نرم افزار جامع «ذینفع واحد» در بانک های کشور برای کاهش ریسک عملیاتی و به دنبال آن ریسک شهرت تاکید کرد.

لزوم طراحی نرم افزار جامع برای کاهش ریسک بانک ها
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، منظور از «ذینفع واحد» 2 یا چند شخص حقیقی یا حقوقی است که به واسطه هر یک از روابط مالکیتی، مدیریتی و مالی در معرض ریسک مشترک قرار گیرند؛ به گونه ای که مشکلات یکی از آنها به دیگری تسری کرده و به تاخیر در بازپرداخت یا ایفای بموقع تسهیلات یا تعهدات آنها منجر شود.
    بر اساس اعلام یکشنبه تارنمای بانک ملت، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در امور بانک، بیمه و شرکت های دولتی در جمع مدیران این بانک بر لزوم طراحی نرم افزار جامع ذینفع واحد در بانک های کشور تاکید کرد و افزود: یک بانک برای تعامل با بانک های دنیا به تطبیق اقدام های خود با قوانین و مقررات نیازمند است تا تطبیق تصمیمات با مقررات باید به صورت سیستمی و با استفاده از نرم افزارهای ویژه صورت گیرد که همه ابعاد موضوع را به صورت استاندارد مورد توجه قرار دهد.
    «حسین قضاوی» اضافه کرد: بسیار مهم است بانک ها خود را به نرم افزارهای کشف بهنگام تقلب و تخلف مجهز کنند.
    وی گفت: بانک ها باید روی این سه موضوع مهم، سرمایه گذاری کنند تا بتوانند از ریسک عملیاتی و به تبع آن ریسک شهرت جلوگیری کنند.
    قضاوی ابراز امیدواری کرد روزی فرا برسد که در کمترین زمان ممکن و با استفاده از سیستم های نرم افزاری به روز، از بروز حوادث و رویدادهای نامطلوب در بانک های کشور جلوگیری شود.
    این مسوول یادآوری کرد: با توجه به حجم عظیم رویدادهای مالی یک بانک، دیگر نمی توان با تشخیص یا حضور ذهن کارکنان، میزان تطبیق تصمیم ها با مقررات را تشخیص داد.
    به گفته وی، بانک مرکزی در این زمینه مطالعات زیادی را انجام داده است و به تازگی دستورالعملی را تنظیم کرده که در کمیسیون فرعی شورای پول و اعتبار تصویب شده است و پس از تصویب در کمیسیون اصلی، به بانک ها ابلاغ می شود.
    معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی ارزش تولید ناخالص داخلی کشور را 14 هزار تریلیون ریال اعلام کرد و گفت: حجم مبادلات اقتصادی کشور مبلغی حدود 6 برابر تولید ناخالص داخلی یعنی بیش از 80 هزار تریلیون ریال است؛ از آنجا که حجم اسکناس و مسکوک در مبادلات اقتصادی کشور کمتر از سه درصد است این امر نشان می دهد حجم مبادلات الکترونیک قابل ملاحظه است.
    به گفته وی، با توجه به این حجم مبادلات الکترونیک، یک بانک به هیچ وجه نباید ریسک عملیاتی خود را نادیده بگیرد زیرا اگر این ریسک کنترل نشود، ریسک شهرت آن افزایش یافته و شهرت آن خدشه دار می شود.
    وی تاکید کرد: یک بانک باید بتواند بموقع رویدادهای مالی نامطلوب را پیش بینی و از وقوع آنها جلوگیری کند.
    قضاوی از بانک ملت به دلیل استقرار سامانه کشف تقلب و تجهیز جایگاه های سوخت به سامانه پرداخت آنلاین وجه سوخت مصرفی قدردانی کرد.

    ** رشد 4.2 برابری حجم عملیات ارزی بانک ملت در سال 1395
    مدیرعامل بانک ملت نیز به رشد 4.2 برابری حجم عملیات ارزی این بانک در سال 1395 اشاره کرد و گفت: این میزان رشد، بانک ملت را در رتبه نخست نظام بانکی کشور در این زمینه، قرار داده است.
    «هادی اخلاقی فیض آثار» خدمات جدید این بانک مانند شاپ کارت برای مشتریان خرد، جاب کارت با هدف تامین سرمایه در گردش تولیدکنندگان خرد، سامانه جامع وصول مطالبات شعبه های بانک ملت در سراسر کشور و پیاده سازی شتاب7 را تشریح کرد.
    وی آغاز به کار سیستم مرکز ارزی (core) متصل به مرکز ریالی را از دیگر اقدام های این بانک در زمینه فناوری اطلاعات خواند و گفت: مرکز ارزی بانک ملت در حال توسعه فازهای جدید است که امیدواریم تا پایان شهریورماه امسال، به صورت کامل راه اندازی شود.
    اخلاقی فیض آثار اضافه کرد: طراحی مرکز2 بانک ملت (core2) نیز با نیازسنجی، معماری جدید و فرآیندهای آسان تر آغاز شده است که تا حدود 14 ماه دیگر به بهره برداری می رسد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو