عصر بازار

مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار اعلام کرد:

کارگران بدون قرارداد هم بیمه بیکاری می‌گیرند؟

عصر اعتبار- مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار درباره وضعیت قراردادهای سفید امضا برای دریافت بیمه بیکاری گفت: قرارداد موقت باید در امور موقت جاری باشد و سعی مسئولین وزارت کار بر این است که مانع از قراردادهای سفید امضا شوند.

کارگران بدون قرارداد هم بیمه بیکاری می‌گیرند؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از تسنیم، کریم یاوری در پاسخ به اینکه اگر نیروی کاری در مجموعه ای مشغول فعالیت باشد که برگه ای به اسم قرارداد امضا نکرده باشد اما کارفرما برای وی حق بیمه پرداخت کرده باشد آیا مشمول بیمه بیکاری می شود یا خیر گفت: در صورتی که جمع سوابق بیمه ای فرد به یک سال در آن کارگاه برسد مشمول بیمه بیکاری می شود.

    وی ادامه داد: بیمه باید پرداخت شده باشد و در صورتی که کارفرما برای نیروی کار حق بیمه پرداخت نکرده باشد نمی تواند بیمه بیکاری دریافت کند. قانون بیمه بیکاری ثابت است اما شرایط پرداخت بیمه مطابق افزایش حقوق هر سال افزایش می یابد. امسال هم درکمترین حالت حقوق مقرری بیمه بیکاری حداقل وزارت کار است.

    یاوری عمده مشکلات کارگران بیکار شده در کشور را اتمام زمان قرارداد آنان با کارفرما ذکر کرد و گفت: البته کارگران برای دریافت حق بیمه بیکاری باید در زمان اتمام قرارداد یک سال سابقه داشته باشند. هم اکنون مقرری بیمه بیکاری پرداختی به افراد مجرد حداقل شش ماه و حداکثر 36 ماه و برای افراد متاهل حداقل 12 ماه و حداکثر 50 ماه است که در نهایت 80 درصد آخرین دریافتی کارگر به آنان پرداخت می شود.

    مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: همچنین در قانون برای افراد مقرری بگیر که فردی را زیر پوشش خود نداشته باشند میزان مقرری را 55 درصد آخرین مزد دریافتی تعیین کرده است به شرطی که از حداقل مزد مصوب شورای عالی کار کمتر نباشد.

    یاوری درباره برنامه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای برخورد با قرار دادهای سفید امضا در بحث کار فرما و کارگر، تصریح کرد : معاونت روابط کار، ستاد و همه مسئولان این وزارتخانه بر این عقیده هستند که باید بازرسی های دائم و مستمر و با دقت بیشتر همکاران روابط کار در استان های کشور صورت گیرد و سعی شود تا از این عمل زشت قرار داد سفید امضاء به طور موثر جلوگیری شود.

    وی درباره قراردادهای موقت میان کارفرما و کارگر نیز یادآور شد: قرار داد موقت یک امری قانونی و پذیرفته شده است و انکار این قرارداد بی جهت است. این قرارداد باید میان قراردادهای کار موجود باشد چرا که نوعاً مربوط به طرح ها و فعالیت هایی است که دارای مدت زمان معین و پروژه ای و ماهیت موقت دارند و تمایل کارفرما و کارگر به این نوع قرار دادها بیشتر است.

    یاوری گفت: بیمه شده بیکار، برای دریافت مقرری بیمه بیکاری، باید حداکثر ظرف مدت 30 روز از تاریخ بیکاری موضوع را به واحد کار و امور اجتماعی ذی‌ربط اطلاع دهد و آمادگی  خود را برای اشتغال به کار تخصصی خود یا کار مشابه آن اعلام کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو