عصر بازار

مدیر عامل تامین سرمایه نوین مطرح کرد؛

تاثیر تصمیم جدید بانک مرکزی بر بازار سرمایه

عصر اعتبار- دستورالعمل جدید بانک مرکزی می تواند بر میزان منابع مالی بازار سرمایه تاثیر گذار باشد چراکه بخش عمده ای از منابع مالی بازار سرمایه از مسیر بازار پول تامین می شود.

تاثیر تصمیم جدید بانک مرکزی بر بازار سرمایه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از سنا، ولی نادی قمی، مدیر عامل تامین سرمایه نوین در خصوص دستورالعمل جدید بانک مرکزی گفت: دستورالعمل سرمایه‌گذاری بانک ها و موسسات اعتباری در اوراق بهادار که بر اساس قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر تنظیم شده اول خرداد ماه ابلاغ شده و اجرای آن بر بازار سرمایه نیز تاثیر گذار است.

    به گفته وی در این دستورالعمل قید شده است که حداکثر تا سه سال از تاریخ لازم الاجرا شدن این ابلاغیه، بانک ها آن را رعایت کنند و حداکثر سرمایه گذاری بانک ها و موسسات مالی در اوراق بهادار 20 درصد سرمایه آنها باشد.

    نادی قمی در پاسخ به این سوال که آیا این دستورالعمل تاثیری بر عملکرد صندوق های سرمایه گذاری دارد یا خیر، گفت: این دستورالعمل ارتباطی به عملکرد صندوق ها ندارد و صندوق ها به کار خود ادامه خواهند داد .

    وی با اشاره به اینکه تفسیر این دستورالعمل اشتباه بوده و فعالیت صندوق ها محدود نمی شود، افزود: این تصمیم بانک مرکزی بر روی تخصیص منابع بانک ها در نهادهای مالی بازار سرمایه تاثیر گذار است.

    مدیر عامل تامین سرمایه نوین گفت: باید بررسی کرد این دستورالعمل چه تاثیری بر مالکیت نهادهای مالی بازار سرمایه دارد و آیا منابع مالی بازار سرمایه با اجرای این تصمیم بانک مرکزی محدود خواهد شد یا خیر؟

    نادی قمی درباره موضوع اول که تاثیر بر مالکیت نهادهای مالی بازار سرمایه است، اظهار داشت: درباره این موضوع به نظر می رسد بیشتر مالکیت تامین سرمایه ها درگیر خواهد شد؛ چرا که سهامداری تامین سرمایه ها مد نظر بانک ها است و با توجه به اینکه تامین سرمایه ها محدود هستند و وسعت بانک ها زیاد است، در این حوزه مالکیت توزیع می شود.

    وی در خصوص سوال دوم نیز با تاکید بر اینکه این دستورالعمل روی صندوق ها کمترین تاثیری نخواهد داشت، افزود: تصمیم اخیر بانک مرکزی می تواند در میزان بر منابع مالی بازار سهام تاثیر گذار باشد.

    مدیر عامل تامین سرمایه نوین همچنین درباره دلیل تاثیر این تصمیم بر منابع مالی بازار سهام اینگونه توضیح داد: عمده تامین منابع بازار سهام از طریق بازار پول تامین می شود و چنین محدودیت هایی مسیر ورود منابع به بازار سهام را محدود می کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی