عصر بازار

در اتاق بازرگانی تهران مطرح شد؛

تسهیل صدور ویزای آلمان ممکن نیست

عصر اعتبار- سفیر آلمان در ایران گفت: آلمان جزو منطقه شینگن است، مقررات صدور روادید در این منطقه یکسان است. برای تغییر این مقررات کاری از دست سفارت ساخته نیست.

تسهیل صدور ویزای آلمان ممکن نیست
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، میشاییل کلور برشتولد سفیر آلمان در ایران که در نشستی به میزبانی رئیس اتاق بازرگانی تهران حضور داشت، با اشاره به درخواست رییس اتاق تهران، مبنی بر تسهیل صدور ویزا گفت: آلمان جزو منطقه شینگن است، مقررات صدور روادید در این منطقه یکسان است. برای تغییر این مقررات کاری از دست سفارت ساخته نیست. اما من هم معتقدم که باید میان صدور روادید برای فعالان اقتصادی وگردشگران تفاوت‌هایی قائل شد.

    او ادامه داد: سفارت آلمان در ایران، ساختمان جدیدی را اجاره کرده تا بتواند خدمات بهتری به مراجعان ارائه کند. ضمن آنکه در حال مذاکره با شرکتی هستیم که تشریفات صدور ویزا از طریق این شرکت انجام گیرد. به طورکلی، ما در پی رفع مشکلات صدور ویزا هستیم.

    این مقام آلمانی به نقش آلمان در شکل‌گیری توافق هسته‌ای اشاره کرد و گفت: این توافق راه‌های همکاری گسترده میان ایران و آلمان را هموار کرده است. ما متوجه هستیم که انتظارات برای رفع موانع توسعه تجارت میان دو کشور بسیار است و ما تمام تلاش خود را برای رفع این موانع به کار خواهیم بست.

    تلاش کردیم تا تحویل ایرباس‌ها به نتیجه برسد

    وی با اشاره به انتقاداتی که از کندی تصمیم گیری آلمانها در تعاملات اقتصادی وجود دارد گفت: ادعا نمی‌کنم که نسبت به ایتالیایی‌ها سریع‌تر عمل می‌کنیم اما همکاری‌های خوبی را در آینده خواهیم داشت. این را هم باید مد نظر داشته باشید که آلمانی‌ها به هر کشوری که بروند با نظم و قانون می‌روند.

    او با تایید اینکه، مسایل بانکی هنوز یکی از بزرگ‌ترین موانع برای توسعه ارتباطات است ادامه داد: بانک‌ها، موسسات مستقل اقتصادی هستند و مستقل عمل می‌کنند. با این وجود تمام تلاش خود را برای متقاعد کردن بانک‌ها به کار خواهیم بست. همچنین ما در پی آن هستیم که بازارهای بین‌المللی را متقاعد کنیم که مسایل مالی و اقتصادی فارغ از مسایل سیاسی، راه خود را بروند.

    کلور برشتولد، از افتتاح دو بانک ایرانی در مونیخ به عنوان یک موفقیت یاد کرد و گفت: بانک ایران و اروپا در هامبورگ نیز می‌تواند در توسعه مناسبات اقتصادی دو کشور بسیار موثر واقع شود.

    او در بخش دیگری از سخنانش گفت: ما تمام تلاش خود را به کار بستیم که تحویل ایرباس‌ها به نتیجه برسد. در واقع، برخلاف آنچه مطرح می‌شود، ایرباس ساخته آلمان است و از کارخانه‌ای در هامبورگ بیرون می‌آید. تاکنون نیز سه فروند هواپیمای ایرباس تحویل ایران شده است.

    تجار ایرانی به کالاهای آلمانی علاقه دارند

    مسعود خوانساری با اشاره به ارتباطات مستمر اتاق تهران و سفارت آلمان در ایران گفت: در سال‌های اخیر، بیش از هفت هیات از آلمان به ایران اعزام شده‌اند و اتاق تهران اغلب این هیات‌ها را میزبانی کرده است. تجار و صنعتگران ایرانی روابط خوبی با همتایان آلمانی خود برقرار کرده‌اند.

    رییس اتاق تهران سپس ابراز امیدواری کرد که با آغاز ماموریت سفیر جدید در ایران، رابطه تجاری و اقتصادی دو کشور بیش از پیش توسعه پیدا کند. او افزود: پیش از تشدید تحریم‌ها، ایران بیشترین مراوده در میان کشورهای اروپایی را با آلمان داشته و البته پس از تشدید تحریم‌ها حجم مبادلات به نصف و حتی یک‌سوم کاهش یافت. اکنون اما با لغو تحریم‌ها کشورهایی نظیر ایتالیا، فرانسه و اتریش با سرعت بیشتری نسبت به آلمان در پی ترمیم و توسعه روابط خود با ایران هستند.

    رییس اتاق تهران با بیان اینکه تجار ایرانی و مردم رغبت بیشتری به کالاهای آلمانی نشان می‌دهند، افزود: به نظر می‌رسد، دولت آلمان به نسبت سایر کشورهای اروپایی، در مورد افزایش همکاری‌های اقتصادی با ایران، محافظه‌کارانه‌تر ظاهر شده است. در این میان، اتریش و به ویژه فرانسه جسورانه‌تر برای افزایش دادوستدهای تجاری با ایران اقدام کرده‌اند و تاکنون میان ایران و فرانسه، چند قرارداد اقتصادی مهمه منعقد شده است.

    مانع اصلی؛ بانک‌ها هستند

    وی یکی از موانع ارتقا سطح مبادلات تجاری را مشکلات بانکی برشمرد و گفت: با توجه به ظرفیت‌ها و اندازه اقتصاد آلمان، به نظر می‌رسد، اقدامات برای توسعه مراودات میان ایران و آلمان با کندی پیش می‌رود.

    خوانساری با بیان اینکه، آلمان نقش موثری در شکل‌گیری برجام داشته است، گفت: به نظر می‌رسد، میوه برجام را دیگر کشورها می‌چینند.

    خوانساری در ادامه گفت: امیدواریم آقای سفیر حاوی این پیام به فعالان اقتصادی آلمان باشد که ایران از ظرفیت‌های بسیاری برخوردار است و آنها را برای سرمایه‌گذاری در کشور ما ترغیب کند.

    او با بیان اینکه اتاق تهران با اتحادیه صنعتی آلمان نیز ارتباطات خوبی برقرار کرده، به اختصاص دفتری از سوی اتحادیه صنعتی آلمان در مونیخ به اتاق تهران و نیز اختصاص میزی در اتاق تهران به ایالت باواریا اشاره کرد. رییس اتاق تهران بار دیگر نسبت به رفع موانع مبادلات بانکی به ویژه برای بنگاه‌های کوچک و متوسط تاکید کرد و همچنین خواستار تسهیل صدور روادید آلمان برای تجار ایرانی شد. او گفت: در ماه‌های اخیر، شکایت‌های بسیاری از سوی بازرگانان در مورد طولانی بودن روند صدور روادید آلمان به اتاق تهران انعکاس یافته و انتظار این است که در این مورد تدبیری اندیشیده شود.

    او افزود: همچنین مشاهده می‌شود که پیامک‌هایی از سوی برخی شرکت‌ها برای اخذ روادید در بازه زمانی کوتاه به مشترکان ارسال می‌شود که البته شبهاتی را ایجاد می‌کند. یعنی اگر امکان صدور ویزا در بازه زمانی کوتاه وجود دارد، انتظار این است که سفارت این امکان را به همه بازرگانان و فعالان اقتصادی که از مجاری رسمی به این امر اقدام می‌کنند، تعمیم دهد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی