عصر بازار

طولانی‌ترین دوره رشد بورس‌ها در یک دهه ثبت شد

اونس در انتظار کلید آمریکایی

عصر اعتبار- انگار اونس طلا برای خروج از حبس نیاز به داده‌ای بزرگ دارد، داده‌ای مانند گزارش اشتغال‌زایی آمریکا که فردا جمعه منتشر خواهد شد. جهش جمعه هفته گذشته اونس طلا به بهای ۱۲۶۷ دلار، معامله‌گران بازار فلزهای گرانبها را به رشد ارزش فلز زرد در هفته جاری امیدوار کرد اما اونس با همه نوسان‌ها، در همان محدوده ماند.

اونس در انتظار کلید آمریکایی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، اونس روز دوشنبه با یک دلار رشد به بهای 1268 دلار رسید و روز سه‌شنبه با 5 دلار افت قیمت 1263 دلار را تجربه کرد. روز چهارشنبه با بهای 1260 دلار شروع شد و گرچه اونس لحظاتی به محدوده 1250 دلار رفت، عمده نوسان‌ها در محدوده پیشین انجام شد. بهایی که تا ساعت 7 عصر روز گذشته برای اونس ثبت شد، 1266 دلار بود، گرچه هم اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی چهارشنبه ثبت شده باشد. قیمت نهایی چهارشنبه اهمیت بیشتری نسبت به روزهای قبل دارد چراکه این روز، آخرین روز ماه مه بود و بهای نهایی اونس در آن، محاسبه بازدهی طلا در پنجمین ماه سال میلادی را ممکن می‌کند.

    افت 5 دلاری اونس در روز سه‌شنبه، عمدتا ناشی از سودگیری معامله گران و تضعیف بهای نفت خام بود. عقب‌نشینی اصلاحی از اوج یک ماهه روز دوشنبه و افزایش فروش‌ها برای کسب سود، دراین روز با افت قیمت نفت همراه بود. البته همزمان با اثرگذاری این عوامل، افت شاخص دلار به نفع طلا کار کرد تا اونس افت بیشتری را تجربه نکند. شاخص دلار که دوشنبه روی عدد 44/ 97 واحد ایستاده بود، سه‌شنبه تا عدد 28/ 97 واحد پایین آمد.

    اونس روز آخر ماه مه را روی مرز 1260 دلار آغاز کرد و بعد به نوسان در ابتدای همین محدوده رو آورد. رویترز صبح چهارشنبه نوشت:‌ بازارهای سهام روز چهارشنبه کم‌نوسان ماندند چراکه سرمایه‌گذاران از آخرین روز ماه مه برای حفظ سود کل این ماه استفاده کردند. بازارهای سهام ماه مه را با حدود 2 درصد رشد به پایان می‌برند که هفتمین ماه رشد شاخص‌ها و طولانی‌ترین دوره رشد پیاپی آنها در بیش از یک دهه گذشته را رقم می‌زند. اما بازارهای مالی صبح روز گذشته با یک خبر بد هم روبه‌رو شدند و آن کاهش آرای دولت محافظه‌کار در نظرسنجی‌های بریتانیا بود. از آنجا که دولت کنونی بریتانیا تلاش می‌کند فرآیند خروج کم دردسر بریتانیا از اتحادیه اروپا را پیش ببرد، کاهش رای آن در نظرسنجی‌ها که نشان می‌دهد ممکن است اکثریت پارلمان را از او بگیرد، می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. با این خبر، پوند استرلینگ افت کرد تا با رشد شاخص دلار که این ارز را با 6 ارز عمده جهانی از جمله پوند مقایسه می‌کند، طلا تحت فشار قرار بگیرد.

    البته طلا تحت حمایت افزایش خریدها در قیمت‌های پایین‌تر و توقف بورس ها، سقوطی قابل‌توجه را تجربه نکرد. این در حالی بود که بهای نفت خام نیز به افت خود ادامه می‌داد. عده‌ای بر این باورند که طلا روز گذشته تحت‌فشار احتمال افزایش نرخ‌های بهره آمریکا در نشست ماه ژوئن کمیته بازار آزاد فدرال‌رزرو بوده، اما عمده معامله‌گران در انتظار گزارش روز جمعه هستند که می‌تواند به شدت تصمیم‌های این کمیته را تحت تاثیر قرار دهد. دولت آمریکا روز جمعه، میزان اشتغال‌زایی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در ماه مه و نرخ بیکاری این کشور را اعلام خواهد کرد. با آنکه اونس 3 روز گذشته را عمدتا در محدوده 1260 دلار سپری کرده، تحلیلگران موسسه سرمایه‌گذاری «تی‌دی‌اس» پیش‌بینی می‌کنند که قیمت جهانی هر اونس طلا در پایان هفته جاری به مرز 1300 دلاری نزدیک خواهد شد.

    به گزارش سایت طلا به نقل از کیتکو، تحلیلگران این موسسه می‌گویند:‌ با توجه به شرایط فعلی سیاسی و نااطمینانی مربوط به وضعیت نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا و همین‌طور سیاست‌های مالی و اقتصادی دولت ترامپ، به نظر می‌رسد فرصت برای افزایش بیشتر قیمت جهانی طلا وجود دارد. به نظر می‌رسد سطح مقاومتی بعدی برای قیمت طلا 1290 دلار خواهد بود و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا می‌تواند سطح 1300‌دلاری را نیز به‌دست آورد. تشدید تنش‌های سیاسی به‌خصوص در شبه جزیره کره نیز تاثیر زیادی بر افزایش تقاضا و قیمت جهانی طلا داشته است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو