عصر بازار

ارز تا پایان سال تک‌نرخی می‌شود

آغاز اصلاحات کاهش نرخ سود

عصر اعتبار- رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه اصلاحات در جهت کاهش نرخ سود بانکی آغاز شده است، گفت: تک نرخی کردن ارز جزو برنامه‌های بانک مرکزی است و به احتمال زیاد تا پایان امسال انجام خواهد شد.

آغاز اصلاحات کاهش نرخ سود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از پژوهشکده پولی و بانکی،  ولی اله سیف با تاکید بر انجام برخی اصلاحات در نظام بانکی برای کاهش نرخ سود، گفت: اصلاحات لازم آغاز شده و نتایج خوبی نیز حاصل شده است.

    وی افزود: البته برخی به اشتباه نگرانی کاذبی درباره سیستم بانکی میان مردم ایجاد می کنند که به هیچ وجه صحیح نیست.

    رییس کل بانک مرکزی اظهارداشت: بانک مرکزی بر همه بانک ها نظارت دارد و به مرور زمان برنامه های خود برای پایداری نظام بانکی را اجرایی خواهد کرد.

    سیف با اشاره به اینکه شکل گیری موسسات غیرمجاز مربوط به گذشته است، گفت: شکل گیری این موسسات باعث بی نظمی در نظام پولی کشور و برخی سوء استفاده ها، شده است.

    وی ادامه داد: خوشبختانه با همکاری مراجع قضایی، وضعیت سپرده گذاران فرشتگان در حال تعیین تکلیف است و بانک مرکزی بر شناسایی اموال این موسسات تمرکز دارد تا مورد سوء استفاده قرار نگیرد و هدف این است که اموال تثبیت شود تا بتوان از محل آن دارایی مردم را باز گرداند.

    رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه طی شدن این فرآیند زمانبر است، گفت: کار تعیین تکلیف سپرده گذاران آغاز شده و اکنون حساب های 100 و 200 میلیون ریالی (10 و 20 میلیون تومانی) در دستور کار است و به تدریج ارقام بزرگتر در نوبت قرار می گیرد.

    رییس شورای پول و اعتبار در ادامه درباره زمان صدور دسته چک‌های صیاد اظهارداشت: راه اندازی سامانه چکاوک از جمله اقدامات سه سال اخیر در بانک مرکزی است باعث ایجاد نظم در تبادل چک های بانکی ایجاد کرد و سرعت و دقت را در صدور چک ها بالا برد.

    سیف سامانه چکاوک را عاملی برای بازگشتن اعتبار به حوزه چک عنوان کرد و افزود: یکی از مراحل تکمیل این سامانه، به امکان شناسایی چک از مبداء صدور آن به شکل الکترونیکی است که نیازمند صدور چک هایی با رعایت یک سطح استانداردهای خاص است که چاپ آن در دستور کار قرار دارد.

    راه اندازی بورس ارز در اولین فرصت/تک نرخی کردن تا اخر امسال

    رییس شورای پول و اعتبار درباره راه اندازی بورس ارز توضیح داد: بورس ارز می تواند به شامل دو حوزه فروش فیزیکی ارز و نیز بورس مشتقات ارزی باشد. راه اندازی بورس مشتقات ارزی در شورای عالی بورس به تصویب رسیده است و در اولین فرصت می توان آن را راه اندازی کرد.

    رییس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه برای خرید و فروش ارز نیز سامانه‌ای شبیه بورس طراحی شده که البته سامانه ای بین بانکی است و بانک ها به عنوان خریداران عمده ارز و بانک مرکزی در آن حضور دارند و به زودی این سامانه نهایی می شود، درباره تک نرخی کردن ارز، گفت: این کار جزو برنامه های ما است و به احتمال زیاد تا پایان امسال انجام خواهد شد.

    سیف در ادامه درباره نرخ رشد اقتصادی سال 95 توضیح داد: رشد اقتصادی برای 9 ماهه سال گذشته 11.6 درصد اعلام شده اما پیش بینی ما مبنی بر این است که این نرخ برای کل سال 95 بالای 10 درصد و رشد دو رقمی است.

    سیف درباره پیش بینی رشد اقتصادی در سال 96 گفت: از آنجا که نرخ رشد گذشته متاثر از بخش نفت بود، انتظار این است که امسال در این بخش محدودیت هایی خواهیم داشت؛ اما رشد سایر بخش های اقتصادی بویژه صنعت متحول شده است.

    وی ادامه داد: بر همین اساس طبق پیش بینی‌ها، رشد اقتصادی سال جاری بیش از 6 درصد باشد ولی اجازه دهید که به مرور و با ارزیابی بخش‌های مختلف اقتصادی در این زمینه اطلاع رسانی شود.

    رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه یکی از کارها برای کاهش منطقی نرخ سود، متناسب بودن آن با نرخ تورم است، افزود: وقتی امروز تورم در کشور تک رقمی است، نرخ سود هم باید رقمی در محدوده آن باشد و تفاوت یک تا دو درصدی قابل قبول است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو