عصر بازار

آیا ارز در سال ۹۶ تک نرخی می‌شود؟

عصر اعتبار- درحالی وعده اجرایی شدن طرح یکسان سازی نرخ ارز تا پایان سال ۹۵ از سوی بانک مرکزی اعلام شد که در این میان تحولات بین المللی اتفاق افتاده سبب شد اجرای این طرح به سال ۹۶ موکول شود.

آیا ارز در سال ۹۶ تک نرخی می‌شود؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از میزان، دستور تک نرخی شدن ارز از 24 بهمن سال 94 به بانک مرکزی داده شد و قرار بر این بود که ارز سال 95 باید تک‌نرخی شود تا ثبات در بازار حاکم شده و جلوی بخشی از مفاسد گرفته شود.

    در حالی که بانک مرکزی وعده اجرایی شدن طرح یکسان سازی نرخ ارز را تا پایان سال 95 داده بود که در این میان تحولات بین المللی اتفاق افتاده سبب شد تا بانک مرکزی اجرای این طرح را به سال 96 موکول کند.

    همچنین نرخ ارز پیش بینی شده در بودجه سال جاری که 3300 تومان پیش بینی شده می‌تواند یک گام دولت را در اجرای سیاست ارز تک نرخی به پیش ببرد.

    در همین راستا کاظم دوست حسینی کارشناس حوزه بانکی در رابطه با تک نرخی شدن ارز تا پایان سال 96 خاطرنشان کرد: تک نرخی شدن ارز تا حد زیادی به درآمد ارزی دولت بستگی دارد درصورتی که درآمد حاصل از فروش نفت و صادرات غیرنفتی مناسب باشد این کار عملی خواهد شد.

    وی افزود: در راستای تک نرخی شدن ارز باید خروج سرمایه از کشور نیز کاهش پیدا کند و در این صورت دولت درآمد کافی برای اجرای این طرح را خواهد داشت و بازار ارز کنترل می‌شود.

    این کارشناس بانکی در ادامه اظهار کرد: دولت از طرح تک نرخی شدن ارز باتوجه به کنترل بازار ارز استقبال می‌کند و امیدواریم تا پایان سال شاهد اجرای این طرح باشیم.

    با این تفاسیر برخی از کارشناسان  عقیده دارند که ارز در سال 96 تک نرخی می‌شود و نگاه بدبینانه  این است که به نظر می‌رسد  با توجه به اینکه گشایش‌های بانکی در حد مدنظر بانک مرکزی انجام نشده تک نرخی شدن ارز به سال 96 نرسد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی