عصر بازار

مشاور سازمان خصوصی‌سازی:

زمان پرداخت سود سهام عدالت

عصر اعتبار- سهام عدالت و موضوع پرداخت سود این سهام پرماجرا، همچنان از موضوعات خبرساز روزهای اخیر است. هرچند از موعد مقرر پرداخت سود سهام عدالت بیش از یک سال می‌گذرد، اما با اقدامات دولت در این زمینه، سهامداران به زمان دریافت سود خود نزدیک می‌شوند. سودی که طبق تخمین‌های اولیه سازمان خصوصی‌سازی بالغ بر ۹۰ هزار تومان برای هر نفر و به فرض آزاد سازی سهام یک میلیون تومانی خواهد بود.

زمان پرداخت سود سهام عدالت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد, نخستین گام برای آزادسازی سهام عدالت در هفدهم اسفند ماه سال گذشته با رونمایی رسمی از سامانه مخصوص «عدالت» برداشته شد. این موضوع دریافت صورتحساب‌ و اطلاع از شرایط سهم‌ برای مشمولان را در پی داشت. به‌طوری‌که بیش از 49 میلیون ثبت‌نام شده قطعی این طرح، توانستند صورتحساب اولیه‌ای را که نشان‌دهنده ارزش سهام و میزان پرداختی‌ها بابت ارزش سهام به خزانه در 10 سال اخیر بود، دریافت کنند. بر این اساس مجموع سودی که در این مدت بابت سهام عدالت به خزانه دولت واریز شده رقمی حدود 26 هزار و 600 میلیارد تومان بوده که این رقم قابل آزادسازی است. به این ترتیب از کل مبلغ یک میلیون تومانی سهام عدالت، رقمی معادل 530 هزار تومان، سهم هر مشمول سهام عدالت است. به عبارت دیگر به غیر از دو دهک پایین درآمدی که مشمول 50 درصد تخفیف می‌شوند و نیازی به پرداخت مابه‌التفاوت ندارند ما‌بقی مشمولان این اختیار را دارند که مبلغ 470 هزار تومان را بپردازند تا مالک کل سهام یک میلیون تومانی شوند و از مزایا و سهام آن بهره‌مند شوند. به این ترتیب پس از مدت‌ها سهامداران عدالت از وضعیت و رقم دقیق دریافتی خود مطلع شدند. این پروسه در اوایل سال جاری با دریافت شماره حساب و شماره شبا از سوی ثبت‌نام شدگان قطعی، وارد فاز دوم شد. به این ترتیب فاز دوم که از 30 فروردین ماه 96 آغاز شده مربوط به ارائه شماره شبا از سوی مشمولان است که مهلت ارسال این شماره حساب تا پایان شهریور ماه سال جاری خواهد بود. این مرحله با توجه به روند اجرایی آن، نوید دریافت سود در آینده نزدیک را داد. به‌طوری‌که طبق اظهارات مشاور سازمان خصوصی‌سازی تا‌کنون 26میلیون نفر شماره حساب خود را اعلام کرده‌اند. حال نوید دریافت سود تا پایان شهریور ماه به گوش‌ می‌رسد و به نظر می‌رسد انتظار دریافت سودی از این محل پس از گذشت بیش از 10 سال به اتمام رسیده باشد.

    سود تقریبی چقدر است؟

    سیدجعفر سبحانی، مشاور رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی به ارائه توضیحاتی درخصوص آخرین وضعیت سهام عدالت پرداخت و گفت: حداکثر مشمولان دریافت سود سهام عدالت 47 میلیون و 200 هزار نفر هستند، زیرا از 49 میلیون و 200 هزار نفری که در طرح سهام عدالت حضور داشتند، حدود 2 میلیون نفر را متوفیان تشکیل می‌دهند که در آینده درباره نحوه واریز سود این دسته از مشمولان اطلاع‌رسانی می‌شود. وی در ادامه افزود: با توجه به اتمام مهلت 10 ساله سهام عدالت، سودهای شرکت‌های گنجانده شده در این سبد تا پایان سال 94 دریافت شده و به خزانه واریز شده که این رقمی حدود 26 هزار و 600 میلیارد تومان است. بر این اساس با توجه به اینکه هنوز مجامع مربوط به سال مالی 95 شرکت‌ها برگزار نشده، سودی از بابت سال مالی 95 دریافت نشده است.

    وی در ادامه تصریح کرد: با توجه به برگزاری مجامع عمومی شرکت‌ها در تیرماه، باید منتظر بود تا میزان سود شرکت‌های تحت پوشش سهام عدالت در سال 1395 مشخص شود. سبحانی در ادامه به رقم تخمینی این سود اشاره کرد و گفت: مبلغ پیش‌بینی شده سود سهام عدالت برای مشمولان مربوط به عملکرد سه سال گذشته شرکت‌های موجود در سبد سهام عدالت بوده که رقم حدودی آن برای هر فرد 90 هزار تومان است که این رقم تنها به حساب شخصی هر یک از مشمولان واریز خواهد شد. وی ادامه داد: سود سهام عدالت از شرکت‌های سرمایه‌ پذیر طی 10 سال اخیر متغیر بوده است. طی این مدت ممکن است طی یک سال سود مربوطه به 7هزار میلیاردتومان رسیده باشد و سال دیگر 3هزار میلیارد تومان باشد. با این وجود میانگین این سود طی سه سال گذشته (سال‌های 92، 93 و 94)حدود 4 هزار و 500 میلیارد تومان بوده است.وی در ادامه گفت: از این رو پیش‌بینی می‌شود سود تقریبی 90 هزار تومانی در انتظار سهامداران باشد که البته این رقم هنوز قطعی نیست و ممکن است با کمی افزایش یا کاهش همراه باشد.

    چه زمانی سود واریز می‌شود؟

    مشاور رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به واریز اولین سود سهام عدالت در اوایل مهرماه گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار است مشمولان تنها تا پایان شهریور ماه مهلت اعلام شماره حساب شبا را داشته باشند و به این ترتیب اوایل مهرماه سودها به حساب افراد واریز می‌شود.سبحانی ادامه داد: فعلا هیچ برنامه‌ای برای ثبت‌نام سری جدید سهام عدالت و تعداد و مبنای تعیین مشمولان نداریم. وی در ادامه با اشاره به اینکه چنانچه تصمیم برای ثبت‌نام مجدد گرفته شود، اولویت با افرادی است که قبلا ثبت‌نام کرده‌اند، افزود: در سری دوم ثبت نام سهام عدالت افرادی که دارای برگه سهام بدون ثبت نام نهایی هستند در اولویت قرار دارند.

    واریز سود مستقیم به حساب سهامداران

    سبحانی در ادامه اظهاراتش به واریز مستقیم سود به حساب مشمولان دریافت سهام عدالت اشاره کرد و گفت: این سود بدون هیچ واسطه و مستقیم از طریق شماره شبای بانکی اعلام شده توسط افراد، به حساب آنها واریز خواهد شد. وی در پاسخ به این سوال که راه‌اندازی صندوق‌های قابل معامله برای آزادسازی سهام عدالت، در چه مرحله‌ای است، گفت: هر چند در راهکار اجرایی از ابتدا قرار بود صندوق‌های قابل معامله تخصصی(ETF) راه‌اندازی شود؛ اما در مراحل بعدی راه‌اندازی این صندوق‌ها جای خود را به تعاونی‌های شهرستانی داد. اما مجددا با شکست در این تعاونی‌ها بحث آزادسازی در قالب ETFها مطرح شد. سبحانی در ادامه با اظهار این مطلب که مناسب‌ترین گزینه برای آزاد‌سازی «عدالت»، صندوق‌های قابل معامله خواهد بود، گفت: اما هنوز هیات دولت، لایحه آزادسازی از طریق ETFها را تصویب نکرده است. وی در ادامه افزود: انتظار می‌رود تا اوایل مهرماه همزمان با پرداخت سود، این لایحه نیز به تصویب دولت برسد تا قابلیت خرید و فروش این سهام نیز مهیا شود. وی در ادامه تصریح کرد: زمانی‌که سهام عدالت در قالب واحدهای قابل‌معامله یا ETF در بورس بین مردم توزیع شود قابلیت خرید و فروش خواهد داشت؛ اما تا آن زمان مشمولان می‌توانند از سود آن استفاده کنند.

    شماره شبا هر فرد جداگانه اعلام شود

    مشاور سازمان خصوصی‌سازی در ادامه به شماره حساب و شماره شبای بانکی اعلام شده از سوی مشمولان اشاره کرد و گفت: شماره شبای بانکی اعلام‌شده از سوی مشمولان از طرف سازمان خصوصی‌سازی بررسی شده و در این میان برخی شماره‌ها مورد تایید قرار نگرفته است. وی در ادامه با اظهار این مطلب که برای مشمولان سهام عدالت که شماره شبای بانکی آنها مورد تایید قرار نگرفته، پیامک ارسال شده، گفت: این اشکال از دو ناحیه صورت گرفته است؛ در برخی موارد حساب بانکی مشمول راکد یا مسدود بوده و شبا توسط بانک مربوطه معتبر اعلام نشده است. در برخی موارد نیز تنها سرپرست خانوار اقدام به اعلام شماره حساب کرده و شماره دیگر افراد تحت تکفل را اعلام نکرده است. وی در ادامه افزود: در صورتی‌که باید برای هر کدام از افراد خانواده مشمول دریافت سهام عدالت، به‌طورجداگانه شماره حساب اعلام شود تا سود سهام به حساب خود افراد واریز شود. وی با بیان اینکه برای کسانی که شماره شبای بانکی آنها مورد تایید قرار نگرفته، پیامک ارسال شده است، گفت: این افراد باید در فرصت باقیمانده تا پایان شهریور ماه امسال شماره شبای دیگری را که حساب آن به نام خود فرد مشمول است، در سامانه ثبت کنند تا امکان دریافت سود سهام عدالت را داشته باشند. وی در ادامه افزود: 96 درصد افرادی که شماره شبای خود را به سامانه سهام عدالت وارد کرده‌اند شماره حساب آنها صحیح بوده و در سامانه تایید شماره حساب افراد در صفحه شخصی مربوط به اطلاعات سهام اول قرار داده شده است و از این میان حدود 4 درصد شماره حساب نادرست به سامانه وارد کرده‌اند.مشاور رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی در ادامه با اشاره به اینکه از 47 میلیون مشمول دریافت سهام عدالت بالغ بر 26 میلیون نفر شماره شبای بانکی خود را در سامانه ثبت کرده‌اند، اظهار کرد: 21 میلیون مشمول باقیمانده نیز باید در اسرع وقت نسبت به ورود به سامانه و ثبت شماره شبای خود اقدام کنند. سبحانی خاطر‌نشان کرد که مشمولان می‌توانند با مراجعه به بانک‌های عامل کشور، شماره شبای بانکی خود را دریافت و در سامانه سهام عدالت وارد کنند و در این زمینه هیچ تفاوتی بین بانک‌ها وجود ندارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی