عصر بازار

ایران خواستار امضای توافقنامه تجاری آزاد با "اوراسیا" شد

عصر اعتبار- وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: امیدواریم با امضای موافقت نامه بازرگانی آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، حجم مبادلات بازرگانی با کشورهای عضو این اتحادیه را افزایش دهیم.

ایران خواستار امضای توافقنامه تجاری آزاد با "اوراسیا" شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از  تسنیم، محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ایران با فروشگاههای بزرگ زنجیره ای روسیه برای تحویل درازمدت میوه و صیفی جات مذاکره می کند و صادرات گسترده این محصولات را در دستور کار دارد.

    وی در مصاحبه با خبرگزاری رامبلر روسیه گفت: ایران از محصولات کشاورزی به ویژه میوه و انواع صیفی جات بسیار غنی است.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه نمایشگاه اقتصادی اکسپو-2017 در آستانه پایتخت قزاقستان، افزود: محصولات کشاورزی ایران به روسیه صادر می شود، اما حجم آن زیاد نیست.

    وی افزود: امیدواریم موافقت نامه درازمدتی را با طرف های روسی برای تحویل این محصولات در حجم مورد نیاز امضا کنیم.

    نعمت زاده یاداوری کرد: در ایران برخی میوه ها از جمله پرتغال، سیب و زردالو در تمام فصل های سال تولید و برداشت می شود.

    وی همچنین گفت: امیدواریم با امضای موافقت نامه بازرگانی آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، حجم مبادلات بازرگانی با کشورهای عضو این اتحادیه را افزایش دهیم.

    روسیه، ارمنستان، قزاقستان، بلاروس و قرقیزستان اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا هستند که 2/2 تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی و 3/1 تریلیون دلار تولیدات صنعتی دارند و همچنین تجارت خارجی کشورهای عضو به خارج از اتحادیه بالغ بر 877 میلیارد دلار یعنی برابر 7/3% صادرات و 3/2% واردات کل جهان است.

    اتحادیه اقتصادی اوراسیا که با ایران برنامه همکاری های گسترده تجاری و اقتصادی را تنظیم کرده است، جمعیتی معادل 180 میلیون نفر را در برمی‌گیرد. ویتنام از ماه مه 2015تفاهم نامه منطقه تجارت آزاد با این اتحادیه را امضا کرده است و چین، ترکیه، تونس، هند، نیوزیلند و مغولستان نیز خواهان ایجاد چنین منطقه آزاد مشترکی هستند.

    ایران از اوایل سال 1395 به دنبال توقف صادرات محصولات کشاورزی ترکیه به روسیه بر اثر تیرگی روابط، صادرات میوه به بازارهای روسیه را شروع کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی