عصر بازار

ریال قطر تا سال‌ها می‌تواند تحریم کشورهای عربی را تحمل کند

عصر اعتبار- به عقیده کارشناسان قطر می تواند سال ها در برابر تحریم های اقتصادی دیگر دولت های حاشیه خلیج فارس مقاومت کند و بعید به نظر می رسد که ارزش گذاری ثابت ریال این کشور در پی بحران اخیر در هم بشکند.

ریال قطر تا سال‌ها می‌تواند تحریم کشورهای عربی را تحمل کند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از تسنیم ، ترازنامه مالی قطر نشان می دهد در صورتی که سال ها با تحریم های اقتصادی دیگر دولت های حاشیه خلیج فارس مواجه شود، می تواند از پول ملی خود حمایت کند. از این رو، بعید به نظر می رسد که ارزش گذاری ثابت ریال این کشور در برابر دلار قربانی بحران دیپلماتیک جاری در منطقه شود.

    تصمیم عربستان، امارات، بحرین و مصر به قطع روابط دیپلماتیک و حمل و نقلی با قطر در هفته گذشته می تواند موجب آسیب دیدن موازنه تجاری این کشور، خروج سپرده ها از بانک های این کشور و بیرون رفتن سرمایه گذاری خارجی از قطر شود.

    در واکنش به این تهدیدات، ارزش ریال قطر در برابر دلار آمریکا به پایین ترین رقم از دسامبر 2015، یعنی زمانی که کاهش قیمت نفت و گاز موجب نگرانی تمامی کشورهای عربی شد، رسیده است.

    اما بزرگترین صادر کننده ال ان جی جهان، آنقدر ثروتمند است که می تواند تنها با نقد کردن بخشی از ذخایر مالی خود، خروج سرمایه ها از این کشور را جبران نماید. تا زمانی که این کشور کوچک حاشیه خلیج فارس قادر به صادرات گاز باشد، بعید است موازنه حساب جاری اش به نقطه قرمز برسد.

    این بدان معناست که ارزش ثابت (3.64) ریال قطر در برابر دلار آمریکا احتمالا تا آینده ای قابل پیش بینی از تحولات اخیر مصون باقی خواهد ماند. از این رو، هرگونه تصمیمی مبنی بر تغییر دستوری ارزش ریال قطر، اساسا دلیلی سیاسی خواهد داشت و نه اقتصادی.

    بسیاری از اقتصاددانان موسسات مالی مختلف در کشورهای حاشیه خلیج فارس به دلیل تنش های سیاسی از سخن گفتن علنی در مورد قطر خودداری می کنند، اما آنها در سخنان غیرعلنی خود می گویند که انتظار دارند قطر بتواند به شکل موفقیت آمیزی از ارزش پول ملی خود دفاع کند.

    کریس ترنر، تحلیلگر موسسه آی ان جی اروپا گفت: «ما انتظار نداریم ارزش ثابت ریال قطر در برابر دلار آمریکا فرو بریزد.» وی در عین حال، فشار وارده بر ریال قطر را بی سابقه توصیف کرد و گفت، تجربه دیگر کشورها در 25 سال گذشته نشان می دهد که اگر ارزش ثابت و دستوری ریال قطر در برابر دلار در هم می شکست، ممکن بود ارزش پول ملی قطر حداقل 20 درصد کاهش یابد.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی